از تب اعتراض  تا طراوت آب/ استاندار نسخه مشکلات را پیچید

فریدن - رسول زرگر پور استاندار اصفهان در جلسه مجمع نمایندگان اصفهان که در فریدن برگزار شد گفت: از بزرگ نمایی مشکلات پرهیز شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان فریدن، اولین جلسه مجمع نمایندگان استان اصفهان در سال 96 با حضور استاندار، نمایندگان استان اصفهان، تعدادی از مدیران استانی و 4 شهرستان فریدن، فریدونشهر، چادگان و بوئین میاندشت به میزبانی شهرستان فریدن برگزار شد.

کم آبی مشکلی فراگیر است

رسول زرگر پور استاندار اصفهان در این نشست؛ تشکیل جلسات مجمع نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی را در شهرستان های مختلف یک سنت حسنه خواند و گفت: این جلسات با حضور مسئولان استانی و شهرستانی ذیربط برای بررسی مسائل و مشکلات شهرستان ها برگزار و جمع بندی آن توسط استاندار به دستگاه ها ابلاغ می شود و فرمانداران موظف هستند که مسائل مطرح شده  را پیگیری نمایند.

زرگر پوردر ادامه با بیان اینکه مشکل کم آبی یک مشکل همه گیر است و تمام شهرستان ها به گونه ای با آن دست و پنجه نرم می کنند بر لزوم پرهیز از بزرگ نمایی در این زمینه توسط برخی شهرستان ها تاکید کرد.

استاندار بارش های بهاری اخیر را برای استان نوید بخش توصیف کرد و گفت: امیدواریم بخشی از کمبودهای آبی استان اصفهان با این بارندگی ها جبران شود چون وضعیت کاهش آب های زیر زمینی بسیار نگران کننده است

وی در این جلسه از فرمانداران چهار شهرستان فریدن، فریدونشهر، چادگان و بوئین و میاندشت درخواست کرد تا به بیان مشکلات شهرستان خود پرداخته و در ادامه مدیر کل های حاضر در جلسه به مشکلات پاسخگو باشند و راه حل آنها را عنوان کنند.

سوء مدیریت در کنترل منابع آبی استان

حجت الاسلام اسماعیل سیاوشی امام جمعه شهر داران نیز در این جلسه با بیان این که نیمی از آب این منطقه از حوزه زاینده رود خارج می شود و در استان های دیگر برای اولویت های بعدی استفاده می شود، اظهار کرد: آب فریدن بزرگ در استان های دیگر برای کشاورزی  مصارف دیگراستفاده می شود ولی این منطقه برای اولویت اول خود که آب شرب است با مشکل روبرو است.

وی  به انتقاد از وعده های عملی نشده توسط مسئولان استانی پرداخت و بیان کرد: این شهرستان منبعی از آب است اما به خاطر برخی سوء مدیریت ها که از سال ها تا به امروز وجود داشته باعث به وجود آمدن مشکلات بسیاری در این حوزه شده است.

حجت الاسلام سیاوشی به طرح  تعدیل مجوزهای چاه های آب کشاورزان این مناطق هم اشاره کرد و گفت: امروزه به خاطر سوء مدیریت های موجود، استان به علت وجود کارخانه های بسیار به یک کارگاه آلوده بدل شده است  و روشن است باید آب مورد استفاده این کارخانه ها کنترل شود نه شهرستان هایی که فقط همین فرصت کشاورزی و زراعت برایشان باقی مانده و راه دیگری برای تامن معاش ندارند.

امام جمعه داران یکی از اهداف مهم انقلاب را اجرای عدالت بیان کرد و گفت: این در حالی است که بی عدالتی در استان موج می زند و همین امر باعث شده که بسیاری از مردم این شهرستان مهاجرت کنند.

لزوم توجه به ظرفیت های بومی منطقه

امام جمعه داران ادامه داد: اگر مسئولان فقط بر روی سرمایه ذاتی این منطقه توجه کنند از جمله این ظرفیت ها کشاورزی، وجود گیاهان دارویی، ظرفیت گردشگری است، می توانند این شهرستان را ازانبوه مشکلات آن برهانند.

وی با انتقاد از سخن یکی از مدیران استانی که مانع ورود یکی از سرمایه گذاران به فریدن شده بود، تاکید کرد: چرا یک مدیر استانی که باید با یک دید عادلانه به مردم تمام مناطق استان نگاه کند این چنین سخن می گوید.

نماینده ولی فقیه در داران با اشاره به اعتراضات مردمی که در حاشیه این جلسه اتفاق افتاد گفت: مردم این شهرستان تا یک حدی می توانند منتظر تحقق وعده ها باشند و صبر آنها نیز حدی دارد .

لزوم تسریع در رسیدگی به اعتراضات مالکان منابع ملی

مشکلات منابع طبیعی و آبخیزداری اولین موضوعی بود که در این مجمع به بحث گذشته شد.

در این میان مشکلات موجود در بخش اسناد زمین ها و منابع طبیعی، غفلت مسئولان و تداخل اسناد ملکی زمین ها با منابع ملی، دست اندازی افراد جدید به منابع ملی، گره خوردن اشتغال با منابع طبیعی، آتش سوزی مراتع و کمبود امکانات اطفاء حریق، مشکلات اراضی اصلاحات ارضی و ظرفیت بدون استفاده منابع طبیعی غنی منطقه برای اشتغال پایدار از مواردی بود که توسط فرمانداران 4 شهرستان عنوان شد.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان نیز در ادامه این مبحث با بیان راهکارهایی برای حل این موضوع، گفت: وظیفه اصلی کمیسیون رسیدگی به اعتراضات در این زمینه برگرداندن حق مالکان به آن هاست.
محمد حسین شاملی با بیان این که هنوز اعتراضات وارده در سال 94 در دست بررسی است و برای تسریع در این امر نیاز به تخصیص اعتبار است.

لازم به ذکر است در راستای تحقق این امر، تکمیل رسیدگی به 500 پرونده اعتراض باقی مانده از سال 94، رجوع سایر پرونده ها به شعبه ویژه و تشکیل کمیسیون رفع تداخلات برای مالکانی که موفق به اعتراض در شهرستان خود نشده اند و نیز طی تمام مراحل قانونی از مصوباتی بود که برای تسریع این مورد لحاظ شد.

دولت عرصه های طبیعی را به خود مردم داده است

شاملی در ادامه با تاکید بر این که پروانه چرای دام در واقع به خود مردم داده شده است، افزود دولت عرصه های طبیعی را به خود مردم داده است به طوری که به عنوان نمونه در کل 4 شهرستان 8 هزار و 190 علوفه مزرعه ای و 335 تن گوشت تولید شده است.

وی افزود: این در حالی است که تعداد دام ها در منایع طبیعی دو برابر حد مجاز بوده است و از آن جا که حفظ آب و پوشش گیاهی ضروری است مردم باید با تعداد دام مجاز و در زمان تعین شده از مراتع استفاده کنند.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان با بیان این که خوشبختانه مطالعات خوبی در 4 شهرستان در بحث آبخیزداری صورت گرفته است اذعان کرد: بیش از 289 هزار هکتار مطالعه در 4 تا شهرستان انجام شده است که از این تعداد 19 میلیارد تومان طرح اجرا شده و 91 هزار هکتار مطالعه و آماده اجرا است.

گیاهان داروئی و ظرفیت های عظیم این منطقه موضوع دیگر جلسه مجمع نمایندگان بود. در این میان با ارائه میزان تولید گیاهانی مانند کرفس کوهی، موسیر، باریجه و سماق نکاتی مطرح شد.

طرح تامین آب شرب منطقه از منابع پایدار عملیاتی شده است

فرماندار فریدن در بخشی از این جلسه با اعلام این که طرح تامین آب شرب منطقه از منابع پایدار عملی شده است از اجرای کامل آن در آینده ای نزدیک خبر داد.

کمال رضایت در خصوص تعدیل پروانه چاه های کشاورزی به 50 درصد گفت: این برای شهرستان های غربی که فقط سالی یک کشت دارند تبعات بسیار بدی داشته است.

وی پیشنهاد داد: قبل از تعدیل پروانه چاه ها ابتدا چاه های غیر مجاز را ببندند ، سپس چاه های کنتوردار را لحاظ کنند آن هم برای شهرستان های با چند کشت و نه شهرستان هایی که یک کشت دارند و در مرحله آخر طرح تعدیل را انجام دهند.

ناصر اسدی فرماندار فریدونشهر نیز به ممنوعیت بارگذاری جدید بر حوضه کارون و مشکلات موجود در تخصیص آب چشمه ها و رودخانه های فریدونشهر برای اجرای طرح های پرورش ماهی اشاره کرد و گفت: مشکلات تعدادی از سدهای موجود در منطقه از جمله مرجعات مکرر مردم برای توجیه اقتصادی سد نهضت آباد از خواسته های دیرین اهالی است.

ماشاء الله طحانیان زاده فرماندار بوئین میاندشت نیز بر لزوم موافقت سازمان آب منطقه ای جهت ایجاد دامداری 3 هزار راس در شهرستان بوئین و میاندشت اشاره کرد و گفت: در صورت اجرایی شدن این پروژه زمینه اشتغال بیش از 450 نفر فراهم می شود و لازمه ای آن همکاری آب منطقه ای استان است.

در این بخش از جلسه هم چنین مشکلات حوضه آبریز شهرستان بوئین میاندشت( از آغچه تا گلپایگان)، عدم موافقت با اجازه حفر چاه در این حوضه، مشکلات سد بلطاق و اعتبارات پمپاژ هزار جریب آغچه نیز مطرح شد.

استمرار مشکلات سد بلطاق به دلیل بی توجهی مسئولان بالادستی

در این جلسه اکبر ترکی نماینده مردم فریدن، فریدونشهر، چادگان و بوئین میاندشت با تاکید بر اجرای طرح تامین آب شرب داران، بوئین میاندشت و برف انبار و نیز تعادل در حق آبه های شهرستان های شرق و غرب خواستار رفع مشکلات سد بلطاق بوئین میاندشت شد.

ترکی با انتقاد صریح از نگاه ناعادلانه مسئولان بالادستی به سد سرداب و بلطاق،  مسئولان مالی وزارت آب را عامل بی توجهی به مشکلات سد بلطاق عنوان کرد.

تخصیص آب چشمه لنگان برای اجرای طرح تامین آب شرب

 مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای اصفهان نیز با اشاره به این که طراحی طرح تامین آب شرب از چشمه لنگان انجام شده است، گفت: تخصیصی که از چشمه لنگان مقرر شده بود نیز عملی شده است و مرحله آخر کار هم اکنون در شرکت آب و فاضلاب در دست بررسی است.

مسعود میر محمد صادقی با بیان این که تخصیص قید شده قسمتی از کار با بهسازی منابع موجود و مخازن آب فعلی انجام می شود، افزود: ساخت مخزن در شهر داران و بهسازی شبکه در حال انجام است و بر اساس طرح 107 کیلومترلوله و 100 میلیارد تومان هزینه لازم است که در سال جاری ردیف اعتبار برای آن در نظر گرفته خواهد شد.

میر محمد صادقی اصلاح وضعیت موجود و اضافه کردن آب جدید را از مراحل مهم این طرح برشمرد و گفت: دلیل طولانی شدن کار اضافه شدن شهرهای جدید به طرح بوده است.

وی با بیان این که منابع آب تجدید پذیر بسیار کم عنوان داشت: طرح تعدیل پروانه ها یک اقدام استراتژیک است اما تلاش می کنیم برای این 4 شهرستان آن را در اولویت های بعدی بگذاریم.

این مسئول در خصوص سدسازی به سیاست های وزارت نیرو اشاره کرد و افزود: این نهاد در سال های اخیر به طرح های سد سازی ورود نمی کند و روند تکمیلی بسیاری از سدها نیمه تمام باقی مانده است.

تلاش برای ایمن سازی محورهای مواصلاتی غرب استان

محدودیت ها و مشکلات مربوط به محورهای مواصلاتی از جمله فقدان ورودی خروجی برای شهر داران، متوقف شدن پروژه 4 بانده شدن محور اصلی فریدن و محورهای دامنه-خوانسار- گلپایگان و نیز دارانچادگان، زیر سازی آسفالت جاده های خاکی 30 روستای فریدونشهر، اصلاح جاده های اصلی پشتکوه و روشنایی کمربندی شهری در بوئین میاندشت نیز از موارد مهمی بود که در این جلسه به بحث گذاشته شد.

ترکی نماینده مردم چهارشهرستان، عدم تکمیل دوبانده شدن محور شافلق تا شهرکرد را با وجود ردیف و بودجه به دلیل اتحاد جاده های شهرستان های اصفهان با شهرستان های سایر استان ها دانست و گفت: این عامل کار را معلق نگه می دارد و باید فکر جدی در این خصوص صورت گیرد.

حواشی: از تاخیر 6 ساعتی تا صدای اعتراض ها

جلسه مجمع نمایندگان  استان که قرار بود ساعت 8 صبح تشکیل شود، به علت تداخل جلسه با برنامه کاری استاندار در شهر اصفهان با تاخیر  6 ساعتی تشکیل شد.

عدم حضور برخی از نمایندگان از جمله نماینده اصفهان، شاهین شهر و مبارکه در مجمع نیز از حواشی دیگر بود.

در فرصتی که به دلیل تاخیر در جلسه پیش آمد تعدادی از نمایندگان به همراه اکبر ترکی نماینده شهرستان های فریدن بزرگ به بازدید از چند نقطه در منطقه پرداختند.

بازدید از شهرک صنعتی غیر فعال شهرستان فریدن و نیز حضور در میان معترضان به وضعیت منابع طبیعی در شهرستان چادگان از جمله برنامه های جانبی بود.

مشاهده مشکلات منطقه از نزدیک سبب شد تا حجت الاسلام موسوی لارگانی رئیس مجمع نمایندگان استان اصفهان به وضعیت موجود در این مناطق واکنش نشان دهد .وی خواستار توجه جدی مسئولان رده بالای استانی به مشکلات شهرستان های غرب استان شد.

از حواشی دیگر این جلسه، اعتراض شدید تعدادی از کشاورزان و جوانان فریدنی بود  که از آمدن استاندار اطلاع پیدا کرده بودند.این معترضان با تجمع در پشت درهای فرمانداری فریدن خواستار رسیدگی استاندار به مشکلات خود شدند.آنان کم توجهی و بی مهری مسئولان، تصمیم های سیاسی اتخاذ شده از سوی مدیران استان، بیکاری، تبعیض و نبود تعصب و مطالبه گری در برخی مسئولان بومی را  عامل عقب ماندگی منطقه عنوان کردند.

کد خبر 301112

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • کوچک نمایی IR ۱۱:۳۵ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۳
    1 0
    جناب استاندار! سلام کدام بزرگنمایی؟۱ -اینکه رسما قول دادید پروژه آبرسانی خرداد ۱۳۹۵ کلنگ بخورد و هنوز سرانجامش معلوم نیست بزرگنمایی است؟ -اینکه کماکان بر دریای آب هستیم و آب نیتراته و با دستگاه می نوشیم بزرگنمایی است؟ -اینکه در بزرگترین استان صنعتی کشور ،شهرستان فریدن سه شهرستان از آن منشعب شده و هنوز یک واحدصنعتی نیم بند هم ندارد،بزرگنمایی است؟ -اینکه یک واحد صنایع تبدیلی نداریم بزرگنمایی است؟ -اینکه با دلارهای ارزان و سرمایه گذاری دولتی شهرستانهای استان صنعتی شد و اکنون می فرمائید دولت دیگر سرمایه گذاری نمیکند بزرگنمایی است؟ -اینکه فریدن وقتی به نفعش است جزء حوزه آبریز زاینده رود محسوب نمی شود و وقتی به ضررش است محسوب می شود بزرگنمایی است؟ -کم شدن مرتب جمعیت در سرشماری ها و سیل مهاجرت بزرگنمایی است؟ -اینکه نزدیک یک قرن است که فرمانداری داریم و باید حسرت اشتغال و پیشرفت و توسعه و امکانات شهرستانهای تازه تاسیس لرستان و چهارمحال را بخوریم بزرگنمایی است؟ -اینکه فریدن شده آزمایشگاه و دوره کارورزی مدیران نابلد و تازه وارد بزرگنمایی است؟ و و و… البته می دانیم که منظور شما بزرگنمایی مشکلات دیگر به غیر از فریدن است چرا که خود به خوبی به بزرگی مشکلات شهرستان مظلوم فریدن واقفید و از عادی جلوه دادن مشکلات برای ساکت کردن مردم می پرهیزید