با شوهر الکلی چه کنم؟!

الکلیسم، یکی از نابهنجاری‎هایی است که تأثیرات منفی و مخرّبی را در عرصه‎های فردی، خانوادگی و اجتماعی به همراه دارد. بدین لحاظ نهاد خانواده، به عنوان مهمترین نقطه آسیب‎پذیر این انحراف و زنان، به عنوان اولین قربانیان این کجروی اجتماعی محسوب می‎شوند.

به گزارش ایمنا، خانمی جوان با حالتی نگران و پریشان وارد اتاق مشاوره شد دستش را روی چشمانش گذاشته بود تا کبودی اثرکتک‌های همسرش دیده نشود. بالاخره بعد از کمی سکوت لب به سخن باز کرد و گفت: من به همسرم علاقه دارم ولی از دست رفتارهایش خسته و کلافه شدم بدجور سر دوراهی قرار گرفته‌ام نه احساس رضایت از زندگی زناشویی دارم و نه طلاق دوای درد من است. از شما می‌خواهم که چاره‌ای برایم بیاندیشید و کمک کنید تا از این زندگی نجات پیدا کنم.

او ادامه داد: مدت یکماه است که به خاطر بدرفتاریهای همسرم به خانه پدرم رفته‌ام اما این اولین باری نیست که برای قهر منزل را ترک می‌کنم، تا حالا چندین بار به خاطر کارهای همسرم به منزل پدرم رفتم اما هربار با تعهدات دروغین او به زندگی برگشتم اما یک هفته بعد از برگشتنم سیاوش دوباره همان رفتارش را ادامه می‌داد، دوباره مشروب خوردن، کتک کاری، شکستن وسایل منزل باز تکرار می‌شد.

 یکبار وقتی از رفتارهای همسرم پیش مادرش گلایه کردم با عصبانیت به من گفت: عرق خوردن و زندان رفتن مال مرد است تو برو بشین سرجایت و زندگیت را بکن!

 از طرفی پدرم  هم آدم بداخلاقی است و به شدت با طلاق گرفتن من مخالفت می‌کند و من نمی‌دانم چه کنم! بر سر دوراهی قرار گرفته‌ام، با همه این وجود باز هم همسرم و زندگیم را دوست دارم و نمی‌خواهم طلاق بگیرم و به منزل پدرم بروم چون می‌دانم که منزل پدرم جای امن و راحتی نیست، به تازگی هم فهمیدم که باردار هستم و به همین خاطر می‌خواهم به زندگی با همسرم ادامه دهم اما نه با یک مرد الکلی بلکه مردی که عاشق زندگیش باشد و به وعده‌هایش عمل کند، تو را به خدا من کمک کنید تا همسرم اصلاح شود و سر عقل بیاید.

اقدامات مشاوره‌ای:

پس از بررسی و شناسایی عوامل منفی موثر بر بروز تعارضات و اختلافات زناشویی فی‌مابین، به مراجع راهبردهائی مانند زوج درمانی، درمان تخصصی ترک اعتیاد به الکل و مهارت افزایی برای کاهش مشکلات زناشویی‌شان پیشنهاد گردید. ضمناً به واحد مددکاری ارجاع تا از همسر مراجع دعوت به عمل آید تا در جلسات خانوادگی شرکت کند. تلاش برای حل مسائل بجای اجتناب و فرار از موقعیت دشوار از دیگر اقدامات صورت گرفته برای این زوج بود.

طلاق در افراد الکلی ۴ برابر سایر افراد است  

کارشناس مرکز مشاوره آرامش در این باره اظهار داشت: صرف نظر از اینکه الکل به دلایل منطقی قابل تحمل نیست، هیچ کس مانند یک همسر مست یا مشروبخوار نمی‌تواند غیرقابل تحمل باشد تحقیقات بیشماری ثابت کرده‌اند که میان طلاق و مصرف الکل رابطه وجود دارد، بنابراین احتمال طلاق در افرادی که الکل بیشتری مصرف می‌کنند بیشتر است.

وی افزود: اگر چه احتمال ازدواج افراد الکلی به اندازه بقیه مردم است، اما احتمال جدایی و طلاق آنها حداقل ۴ برابر بقیه است، رابطه میان الکل و طلاق حتی می‌تواند در سطح ملی مشاهده شود؛ در یک تحقیق جدید روی هشت کشور، آنهایی که بالاترین مصرف الکل را داشتند احتمال طلاق‌شان بیشتر بود.

این کارشناس ارشد روانشناسی اظهار داشت: مصرف زیاد الکل با افزایش سن کمتر می‌شود، اما در میان افراد مطلقه، مصرف آن بیشتر می‌شود مخصوصاً مردان، تحقیقات نشان داده که سوء مصرف الکل، سوءمصرف مواد و همسرآزاری در طلاق آنها تاثیر داشته است.

وی بیان داشت: به هر حال تعیین علت و معلول تاحدی دشوار است واضح نیست که آیا استرس‌زایی که همسران در طول ازدوج با آن روبرو می‌شوند در الکلیسم نقش دارند یا خصوصیات فردی قبلی هم در الکلیسم و هم در بی‌ثباتی ازدواج تاثیر دارد، یا اینکه مصرف الکل مستقیماً به طلاق منجر می‌شود به هر دلیل، کسانی که به ازدواج ادامه می‌دهند باید به نحوی برای محدودسازی مصرف‌شان آگاه شده باشند.

اعتیاد به الکل زندگی‌ها را به ورطه نابودی می‌کشاند

کارشناس مرکز مشاوره آرامش اظهار داشت: اعتیاد به الکل یا سوء‌مصرف آن تعارضات خانوادگی و زنا شویی، مشکلات ارتباطی با خانواده‌های طرفین، تحریک‌پذیری و زود از کوره در رفتن زن و مرد و برخوردهای خشونت‌آمیز نسبت به یکدیگر مانند حلقه‌های زنجیر به هم پیوسته‌اند و می‌توانند زندگی یک زوج را به ورطه نابودی و سقوط بکشانند. /۰۱۱۹۲/

کد خبر 300775

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.