تاسیس رصدخانه فرهنگی از موازی کاری دستگاهها جلوگیری می کند

شهردار اصفهان گفت: در رصدخانه فرهنگی، اجتماعی تمامی مباحث فرهنگی نه تنها شهر اصفهان بلکه تمام شهرها و روستاهای استان بررسی می شود و با این کار از موازی‌کاری دستگاه‌های فرهنگی و اجتماعی جلوگیری می گردد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مهدی جمالی‌نژاد در مراسم افتتاح رصدخانه فرهنگی، اجتماعی اصفهان با اشاره به اینکه برنامه‌ریزی برای شهرها در خلأ انجام نمی‌شود ، اظهارکرد: برنامه‌ریزی شهری باید با برنامه‌ریزی منطقه‌ای توأم باشد که در اصفهان این موضوع قابل مشاهده است.

وی افزود: خوشبختانه برنامه‌های پنج ساله‌ای مثل برنامه اصفهان 85، اصفهان 90 و اصفهان 95 به سرانجام رسیده که در کنار این برنامه‌های شهری برنامه‌ریزی منطقه ای نیز وجود داشته است.

شهردار اصفهان ادامه داد: در شهر اصفهان هم‌افزایی بین شهر اصفهان و شهرهای استان و همچنین روستاها وجود دارد و در حوزه‌های مختلف تلاش کردیم برنامه‌ها با توجه به آمایش سرزمین و آمایش استان تدوین شود.

جمالی نژاد اضافه کرد: در حوزه‌های فرهنگی نیز می‌توان دید که برنامه‌ریزی شهری با برنامه‌ریزی منطقه‌ای توأم بوده است.

جمالی‌نژاد بیان کرد: برای اینکه بتوانیم مختصات فرهنگی شهرها و روستاهای استان را درآوریم نیاز به رصدخانه و دیده‌بان بود که این اقدام را برای اولین‌بار در کشور شهرداری اصفهان انجام داد و در شورای فرهنگ عمومی نیز این کار به شهرداری اصفهان محول شد.

وی ادامه داد: در این راستا مباحث فرهنگی نه تنها شهر اصفهان بلکه تمام شهرها و روستاهای استان را رصد می‌کنیم که کار بسیار ارزشمندی است چرا که از موازی‌کاری دستگاه‌های فرهنگی و اجتماعی جلوگیری می‌شود.

شهردار اصفهان خاطرنشان کرد: امیدوارم این رصدخانه برای تمام استان‌های کشور الگو شود و شهرداران مراکز استان‌ها در این زمینه ورود پیدا کنند و رصدخانه‌ها را در استان‌ها افتتاح و راه‌اندازی کنند.

جمالی نژاد در ادامه در مورد حضورش در اولین اجلاس شهرداران شهرهای اسلامی جهان در مشهد اظهار کرد: برنامه‌های بسیار منسجم و خوبی در این اجلاس ارائه و صحبت‌های جدیدی از سوی شهرداران مختلف شهرهای اسلامی در جهت هم‌افزایی شهرهای اسلامی بیان شد که می‌تواند چشم‌انداز خوبی برای آینده باشد. یکبار برای همیشه باید مشکلات و چالش‌هایی که وجود دارد را بین خودمان حل کرد و در جهت همدلی و هم افزایی تلاش کنیم.

شهردار اصفهان با بیان اینکه به‌عنوان نماینده شهرداران کشورمان در این اجلاس حضور داشتم، تأکید کرد: با توجه به اینکه هر کدام از شهرهای اسلامی حاضر در این اجلاس نوآوری‌ها، خلاقیت‌ها و ابتکاراتی را ارائه کردند، پیشنهاد دادم باید ابتکارات را به اشتراک گذاشت و همه شهرهای اسلامی اقدامات جدید و تجربه‌های خود را به اشتراک گذارند که این پیشنهاد مورد استقبال همه قرار گرفت که فکر می‌کنم بتوانیم در اصفهان عملیاتی کنیم.

وی اضافه کرد: باید دبیرخانه‌ای با عنوان شهرهای نوآور اسلامی برای این کار ایجاد شود که قرار شد این دبیرخانه در اصفهان فعال شود.

جمالی‌نژاد با بیان اینکه در این اجلاس در جهت توسعه دیپلماسی رسمی بین کشورهای اسلامی نیز مباحثی مطرح شد، گفت: متأسفانه شاهد هستیم مرزهای کشورهای اروپایی برداشته شده، پول واحدی در نظر گرفته شده و ارتش مشترکی به وجود آمده و در بحث‌های زیست محیطی، اجتماعی. فرهنگی کارهای مشترکی انجام می گیرد اما متأسفانه با وجود داعش و طالبان بین شهرها و کشورهای اسلامی جدایی به وجود آمده است.

شهردار اصفهان خاطرنشان کرد: برگزاری اجلاس‌هایی از این قبیل و حضور مؤثر شهرداران می‌تواند مقدمه‌ای در جهت توسعه دیپلماسی شهری و دیپلماسی رسمی کشورها و شهرها و ترویج و تشویق مبادلات فرهنگی، اجتماعی و دانشی باشد.

کد خبر 300579

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.