خانه مشروطیت اصفهان کانون نیم قرن بیداری اسلامی

در محور دولتخانه صفوی و در ضلع شرقی میدان نقش جهان، یکی از خانه های قدیمی اصفهان قرار دارد که قدمت آن مربوط به زمان قاجاریه است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، این خانه تاریخی با سبک معماری خاص و زیبا، "خانه مشروطیت" است که متعلق به یکی از علمای اصفهان به نام آیت الله "نور الله نجفی اصفهانی" رهبر انقلاب مشروطه در اصفهان بوده که حدود یکصد سال پیش علما و رجال سیاسی و فرهنگی اصفهان در این خانه گرد هم می آمدند تا درباره اوضاع سیاسی و اعتقادی با هم مشورت کنند.

خانه مشروطیت اصفهان از جمله مکان هایی است که خاطره های بسیاری در دل خود دارد و امروز با وجود گذشت بیش از یکصد سال از انقلاب مشروطیت، همچنان نقش خود را در جریان بیداری اسلامی و آزادیخواهی حفظ کرده است.

انقلاب مشروطیت مجموعه کوشش‌ها و رویدادهایی است که در دوره مظفرالدین شاه و سپس در دوره محمدعلی شاه برای تبدیل حکومت استبدادی به حکومت مشروطه رخ داد و منجر به تشکیل مجلس شورای ملی و تصویب اولین قانون اساسی ایران شد.
این خانه همسن انقلاب مشروطیت است و یکی از جاذبه های تاریخی و مذهبی شهر اصفهان به شمار می رود.
رهبری انقلاب مشروطه در تهران بر عهده آیت الله شیخ فضل الله نوری و در اصفهان بر عهده آیت الله نجفی اصفهانی بود.
به دلیل نفوذ کلامی و شخصیت برجسته آیت الله نجفی اصفهانی در علم، فقه و عرفان و مقبولیت مردمی، حاکم وقت از وی حرف شنوی زیادی داشت که در دیگر شهرها مانند تهران و تبریز به دلیل دو دستگی بین روشنفکران و مرجعیت دینی این شرایط حاکم نبود.
پس از به توپ بستن مجلس در تهران به دست محمد علی شاه و مخالفت با مجلس، حاکم مستبد و ظالم اصفهان نیز اقدام به چپاول مردم کرد.
در پی این اقدام، اندک اندک آثار نبرد داخلی در اصفهان نیز آشکار شد و با فرود گلولههای توپ دولتیان در اطراف مسجد امام جنگی سرنوشت ساز در گرفت.
آیت الله نجفی حدود ۵۰ هزار رزمنده زیر فرمانش را در تخت فولاد گرد هم آورد و همچنین از فرمانده بختیاری ها "ضرغام السلطنه" برای مبارزه کمک طلبید و به پیروزی دست یافت.
پس از آن حاکم وقت "اقبال الدوله کاشی" فراری شد و سپاه بختیاری ها با حرکت به سمت تهران به نیروهای آزادیخواه پیوست و محمدعلی شاه را از تخت قدرت به زیر کشیدند.
در مشروطه دوم، مشروطه خواهان از اهداف خود دور افتاده، تعدادی زندانی، ترور و برخی تغییر رویه دادند.
این بی نظمی در کشور باعث شد که انگلیسی ها، رضاخان را برای رسیدن به اهداف شوم خود به قدرت رسانده و در اقدامی ناجوانمردانه آیت الله نورالله نجفی اصفهانی را مسموم کرده و به شهادت برسانند.
خانه مشروطیت اصفهان محل ابراز هیجانات نهضتی نیست

قائم مقام خانه مشروطه اصفهان گفت وگو با خبرنگار ایمنا می گوید: خانه مشروطیت اصفهان اکنون محل ابراز هیجانات نهضتی نیست اما مسیر آن تبیین علمی و منطقی مباحث بیداری اسلامی است.
مصطفی مرتضوی اظهار می کند: با بازسازی فضای تاریخی بیداری اسلامی از زمان نهضت تنباکو تا پایان حکومت پهلوی در خانه مشروطه نا خود آگاه مساله بیداری اسلامی بسط داده شده و به زمان حال وصل می شود.
وی ادامه می دهد: در کتاب ها و مقالاتی که در این خانه تولید شده، سعی شده با استفاده از مسایل و تجارب گذشته مسایل امروز به صورت برجسته تر تحلیل شود.
خانه مشروطیت برای هوشیاری جوانان و بیداری اسلامی تلاش می کند

پژوهشگر خانه مشروطیت نیز با اشاره به مطالب یاد شده و تاریخچه مشروطیت در اصفهان اظهار می کند: شرح تمام این وقایع به صورت تصویری و با سندهای تاریخی در این خانه به نمایش درآمده است.
زینب یوسفی افزود: خانه مشروطیت اصفهان کانون نیم قرن بیداری اسلامی است و با چاپ کتاب هایی با عناوین مختلف و برگزاری جلسات هم اندیشی برای هوشیاری جوانان و بیداری اسلامی تلاش می کند.
وی با تاکید بر حاکمیت مرجعیت دینی در اصفهان، می افزاید: مردم اصفهان تجربه یک سال و نیم حکومت مردم سالاری دینی به رهبری آیت الله نور الله نجفی اصفهانی را در زمان مشروطیت دارند.
یوسفی با اشاره به خدمات ارزنده آیت الله نجفی در اصفهان گفت: تاسیس مریضخانه "اسلامیه"، مدارس علمیه، شرکت "اسلامیه" و تشکیل ارتش با هدف افزایش استقلال و حمایت از تولیدات داخلی از جمله این اقدامات بوده است.
وی خاطرنشان می کند: آیت الله نجفی همچنین گفت و گوی ادیان را در اصفهان شکل داد که اقدامی در پاسخ به نوشتن کتاب "تیز دال"به دست یک کشیش انگلیسی برای رد اسلام بود.

این کارشناس با اشاره به اینکه خانه مشروطیت اصفهان علاوه بر جاذبه تاریخی از معماری زیبایی نیز برخوردار است، ادامه می دهد: این خانه توسط سازمان بهسازی و نوسازی شهرداری اصفهان مرمت شده است.
یوسفی با بیان اینکه این خانه شامل یک بخش تاریخی به نام "موزه خانه مشروطیت" و یک بخش علمی و فرهنگی است، می گوید: در بخش علمی و فرهنگی، سلسله همایش ها و نشست هایی در سه مبحث تاریخ، تفکر و تمدن برگزار می شود.
وی اضافه می کند: در موزه خانه مشروطیت نیز ماکت هایی از علما و روحانیون فعال در جنبش مشروطه، عکس ها، بیانیه ها، روزنامه ها و مجلاتی که به چاپ رسیده قابل مشاهده است.
وی با اشاره به وجود ارسی های پنج دره و هفت دره در این خانه تاریخی گفت: این ارسی ها، شاه نشین و محل ملاقات های رسمی بوده که دیوارهای آن با نقاشی هایی به سبک شیر و شکر آراسته شده است.
یوسفی تصریح کرد: یکی از از ویژگی های نقاشی شیر و شکر، برجسته به نظر رسیدن آن است.
خانه مشروطیت اصفهان در خیابان نشاط، کوچه چهاردهم واقع شده و بازدید از آن برای عموم مردم آزاد است.

کد خبر 300320

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.