رونق تولید ملی باعث اشتغال مولد و رفاه پایدار می شود

لنجان_امام جمعه باغبادران گفت: تولید ملی متکی بر ظرفیت های داخلی باعث اشتغال مولد، رفاه پایدار و بهبود عمومی سطح زندگی مردم می شود.

حجت الاسلام علیرضا فرهنگ در گفت و گو با  خبرنگار  ایمنا از شهرستان لنجان، با اشاره به نامگذاری سال  1396 از سوی مقام معظم رهبری با عنوان «اقتصاد مقاومتی ، تولید و اشتغال» اظهار کرد:  نام‌گذاری سال‌ها سنت نیکویی است که هر ساله در آغاز سال جدید رهبر معظم انقلاب انجام می‌‌دهند و در این شعارها به نوعی مردم و مسئولان سیاسی را مخاطب تلاشی همه‌جانبه برای حل مشکلات کشور ‌می‌دانند.
وی افزود: دقت در نام‌گذاری‌ها از سوی مقام معظم رهبری نشان می‌دهد این نام‌گذاری به دو گونه بوده‌اند، گاه دستیابی به هدف ی و حل مشکلی اقتصادی یا سیاسی مدنظر بوده است، مانند اصلاح الگوی مصرف، همت مضاعف و کار مضاعف، حماسه اقتصادی، جهاد اقتصادی یا همدلی و همزبانی دولت و ملت در سالی که هم مذاکرات هسته‌ای رو به اتمام بود و هم دو انتخابات مهم را پیش‌رو داشتیم. گاهی هم این نام‌گذاری‌ها راهبردمحو ر بوده‌اند، به این معنا که امام خامنه‌ای خواهان تغییر نگرش راهبردی نسبت به مسائل کشور بوده‌اند.
نام‌گذاری سال‌ها سنت نیکویی است که هر ساله در آغاز سال جدید رهبر معظم انقلاب انجام می‌‌دهند
امام جمعه باغبادران تصریح کرد: گونه دوم نامگذاری در شعار سال ۹۵ و همچنی سال جاری کاملاً مشهود است، چراکه نام‌گذاری سال گذشته با عنوان «اقتصاد مقاومتی؛ عمل و اقدام» و همچنین نامگذاری سال 96 با عنوان «اقتصاد مقاومتی ، تولید و اشتغال» مهم‌ترین و جامع‌ترین شعاری است که در طول این سال‌ها بیان شده است، چرا که مقصود عملیاتی کردن شعار بوده، نه صرفاً نام‌گذاری و بیان آنها.
وی ادامه داد: در خصوص چیستی انتخاب این شعارهای جامع از سوی رهبر معظم انقلاب باید دلایل مهمی را همچون تحریم‌های مجدد، بازگشت برخی از ذهنیت‌های نادرست مبنی بر توسعه برون‌زا و غفلت از قابلیت‌های داخلی، همچنین تجربه موفقیت‌های ناشی از مدیریت جهادی دفاع مقدس و... را نام برد که به نوع خود از جایگاهی ویژه برخوردار هستند.
فرهنگ اضافه کرد: معظم‌له با پیش‌بینی راهبردهای دشمن در برابر انقلاب اسلامی، در طی هشت سال شعارهای اقتصادی را به‌مثابه شعار سال در دستور کار قرار داده‌اند تا فضای عمومی کشور برای این شرایط ویژه فراهم شود.
وی عنوان کرد: با تدابیر چند سال اخیر در عرصه گفتمان‌سازی، پیشرفت‌های خوبی حاصل شده و دیگر نوبت آن رسیده بود تا اقدام و عمل، به ویژه برای کسانی که مسئولیت اجرایی دارند بیش از پیش در دستور کار قرار می گرفت و از این جهت حضرت آیت‌الله العظمی امام خامنه‌ای (مدظله العالی) با توجه به مجموع مسائل کشور، تصمیم بر این گرفتند که همچون چند سال اخیر، یک شعار اقتصادی انتخاب شود تا معیشت مردم و وضعیت اقتصادی آنها بهبود یابد.
امام جمعه باغبادران بیان کرد: پیروزی انقلاب اسلامی ایران، هشت سال دفاع مقدس و اتفاقات مهمی که در طول سال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی با حضور و همراهی مردم صورت گرفته است، از جمله مسائلی است که همواره نقاط قوت نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران به شمار می آیند بنابر این بهره گرفتن از توان داخلی و مردم می تواند نظام اقتصادی کشور را در برابر جهان پرتنش کنونی و تحولات شتابان اقتصادی تاب آور سازد تا بتوانیم این تحولات را در خود هضم نموده و به راحتی از آنها عبور کنیم.
مهم‌ترین کار برای تحقق اقتصاد مقاومتی بسترسازی است
وی خاطرنشان کرد: همانگونه که مقام معظم رهبری(مدظله العالی) فرمودند در موضوع اقدام و عمل دولت باید شروع‌کننده خوبی باشد؛ چراکه دولت پرچمدار و بسترساز است و مهم‌ترین کار برای تحقق اقتصاد مقاومتی بسترسازی است.
فرهنگ اذعان کرد: از سوی دیگر باید به این نکته توجه داشت که اقتصاد مقاومتی بستر اصلی برنامه‌ریزی‌های آینده کشور را فراهم می‌کند و این سیاست‌ها چارچوب کلان اقدامات دستگاه اجرایی را برای دستیابی به توسعه پایدار تشکیل می‌دهد.
وی متذکر شد: اما متاسفانه با توجه به صحبت هایی که مقام معظم رهبری(مدظله العالی) در پیام نوروزی خود داشتند، از صحبت های ایشان این مهم به دست امد که ایشان همچنان از وضعیت و روندی که سال گذشته در حوزه اقتصاد مقاومتی و تحقق ان در حوزه اقدام و عمل انجام گرفت ناراضی هستند و دولت نتوانسته کارنامه خوبی را از خود در این حوزه بجای بگذارد.
امام جمعه باغبادران تاکید کرد: معظم له در سخنان خود فرمودند من در سال «اقدام وعمل» که سال ۹۵ بود از مسئولان محترم خواستم که ستادی برای اقدام و عمل تشکیل بدهند و تشکیل دادند؛ کارهای خوبی هم خوشبختانه انجام گرفت که گزارش آن را به ما دادند؛ لکن آنچه انجام گرفته است، با آنچه مورد انتظار مردم و مورد انتظار ما است، فاصله‌ی زیادی دارد.
دولت کارنامه خوبی در اقتصاد مقاومتی ندارد
وی ادامه داد: مقام معظم رهبری فرمودند آمارهایی که از سوی مقامات مسئول ارائه می شود ، آمارهای مثبتی است؛ بعضی هم که از طرف خود مسئولان ارائه می شود، آمارهای منفی است؛ اینها را در مجموع بایستی مشاهده کرد اما متاسفانه
در پیام رئیس جمهور بحث آمار مطرح  شد و این در حالی است که آمار نمی تواند در زندگی مردم اثر کند و معظم له آنچه انتظار دارند بحث معیشت مردم است.
فرهنگ اضافه کرد: حضرت آیت‌الله العظمی امام خامنه‌ای (مدظله العالی) بار دیگر با نامگذاری سال تحت عنوان «اقتصاد مقاومتی ، تولید و اشتغال» به دولت گرا می دهند که دیگر روند قبل را ادامه ندهند و به سمت عمل تغییرمسیر دهند البته دیگر در این فرصت محدود نیز دولت نمی تواند کاری را انجام دهد آنچه که انتظار می رود آن است که مسئولانی که در راس امور کشور قرار دارند و سران سه قوه به دور از هرگونه مسائل حاشیه ای به دنبال تحقق شعار سال برخیزند و همانند سال گذشته تنها به برگزاری چند گفتمان و مسائل شعاری به پایان نرسد و باید منتظر باشیم مسئولان پاسخی به مردم و مقام معظم رهبری در پایان سال بدهند.
وی با اشاره به اینکه نخبگان و اثرگذاران کشور باید به بحث اشتغال و تولید ملی ورود پیدا کنند، عنوان کرد: مردم ایران مستحق زندگی بسیار بهتری نسبت به وضع موجودند ولی متأسفانه قدرت خرید مردم کاهش یافته که باید رکود حاکم بر جامعه جای خود را به شکوفایی اقتصادی بدهد و آن‌هم ممکن نیست مگر با روندی که امسال مقام معظم رهبری به نام اقتصاد مقاومتی ، تولید و اشتغال گذاشته‌اند به منصه ظهور برسد.
بهبود اشتغال و تولید ملی با مشارکت مردم
امام جمعه باغبادران بیان کرد: ایفای نقش پررنگ مردم در اقتصاد مقاومتی یک اصل اساسی است و اقتصاد مقاومتی ماهیتاً اقتصادی مردمی است و مشکلاتی نظیر بی‌نظمی اقتصادی، فقدان شفافیت، فساد و بی‌توجهی به تولید مردمی و اشتغال جوانان در زمره مواردی است که یک اقتصاد را دچار چالش جدی کرده بنابر این ا گر ما فضا را برای حضور جوانان مؤمن و خلّاق ایران اسلامی در عرصه‌ اقتصادی فراهم کنیم، قطعاً تحولات مثبتی را در این عرصه شاهد خواهیم بود.
وی خاطرنشان کرد: در اجرای اقتصاد مقاومتی ما نیز منتظر وعده‌های مسئولان ننشسته ایم چرا که دید آن‌ها نسبت به محورهای اقتصاد مقاومتی تنها یک دید گفتاری است و با توجه به اینکه تأکیدات رهبر معظم انقلاب در خصوص اجرایی شدن اقتصاد مقاومتی برای این است که مردم در جامعه دغدغه مالی نداشته باشند و با خیال راحت مسیر سعادت و کمال را بپیمایند که در مقابل با بی‌توجهی مسئولان و دستگاه‌های در این خصوص، شاهد رکود در جامعه هستیم ما نیز در حوزه ایجاد اشتغال در باغبادران ورودی جدی پیدا کردیم.
كار آفرينی؛ پنجره ای به عرصه توليد ملی
فرهنگ متذکر شد: با مذاکراتی که با سردار صفوی داشتیم مقرر شد ایشان به همراه یک تیم کارشناسی در راستای ایجاد یک کارخانه تولیدی که با شعار سال جاری نیز هم گام است ما را یاری کنند.
وی كار آفرينی را پنجره ای به عرصه توليد ملی دانست و یادآور شد: با توجه به رایزنی‌های صورت گرفته با یک شرکت خصوصی تولید قارچ در سطح استان اصفهان، نیز بنا داریم که این طرح تولیدی را در باغبادران اجرایی کنیم که به دنبال این طرح بالغ‌ بر ۱۵۰ نفر از جوانان باغبادران صاحب شغل می‌شوند.
امام جمعه باغبادران ادامه داد: باید توجه داشت که حمايت از توليد داخلی، درمان معضل بيکاری است بنابر این با حمایت از تولیدات داخلی و بالا رفتن تولید ملی، آمار اشتغال نیروی کار بومی نیز افزایش خواهد یافت و در صورتی که از تولید ملی حمایت بیشتری به عمل آید و از واردات بی رویه جلوگیری شود، در نتیجه نیروی کار فارغ التحصیل ما که به نظر می رسد سال های زیادی بدون بستر سازی و برنامه ریزی در رشته های مختلف دانشگاهی تحصیل کرده اند، می توانند همراه با سرمایه های موجود به آغوش بازار کار برگردند.
وی اضافه کرد: اگر از کارگاه های کوچک داخلی در کشور حمایت شود، معضل بیکاری هم در کشور برطرف می شود اما متاسفانه بازار ما در اجناس چینی غرق شده است. به همین دلیل هم اکنون شاهد هستیم که بسیاری از کارگاه های کوچک داخلی تعطیل شده و یا در در شرف تعطیلی هستند از این رو این مهم باید مورد توجه قرار گیرد.05116/131/15
کانال اطلاع رسانی: https://telegram.me/imnanews
کد خبر 275678

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.