صرع مانعی برای ازدواج و بارداری نیست/ ژنتیک عامل اصلی ابتلا به صرع

صرع و تشنج از نظر علت در یک نقطه مشترک هستند و علت بروز معمولا وجود ژن صرع با تمایل به ارثی بودن قابل استناد است و این بیماران می توانند بدون ایجاد هیچ مشکلی ازدواج کنند و یا بچه دار شوند.

در زمان های مختلف حتی از زمان بقراط و سقراط در مورد بیماری صرع نظرات مختلف و باورهای مختلفی وجود داشته ولی با پیشرفت علم پزشکی امروز شاهد دست یابی به واقعیت این بیماری هستیم. سال( 1932) 84 سال قبل آقای دکتر Huns– Berger با استفاده از دستگاه نوار مغزی ثابت نمود که صرع عبارت است از بروز ناگهانی جریان الکتریکی در مغز و در واقع بروز یک جرقه الکتریکی در مغز، علامت شروع و با قطع آن جرقه صرع تمام می شود که مجموع آن 1 تا 2 دقیقه خواهد بود. برای آشنایی بیشتر با این بیماری گفتگویی را با "دکتر سید جلال ضیائی، متخصص مغز و اعصاب، استاد دانشگاه علوم پزشکی اصفهان" انجام دادیم که شرح آن را در ادامه می خوانید:

انواع صرع را توضیح دهید.
بروز جرقه یا (دیس شارژ الکتریکی) در هر نقطه از مغز علائم خاص خود را دارد و در این رابطه حدود60 نوع علائم بالینی خواهیم داشت که بر اساس شرح حال و یافته های نوار مغزی نوع آن توسط پزشک متخصص مغز و اعصاب تعیین و نوع درمان مشخص می شود. آن چه عموم مردم از صرع می شناسند صرع بزرگ (گراند مال اپی لپسی) است که شایع ترین نوع صرع می باشد.
 صرع بزرگ، شایع ترین نوع صرع است که حملات ناگهان شروع می شوند و بیمار بی هوش، لب و زبان کبود و سیاه، حرکات غیر ارادی از دست و پا و گاهی دچارگاز گرفتن زبان و یا دفع ادرار می شود. اگر محل بروز نا مناسب باشد ممکن است بیمار آسیب کلی ببیند یا حتی باعث مرگ او شود.
صرع کوچک در کودکان 5 تا 15 سال معمولاً بروز می کند. کودک به طور ناگهان حالت مات شدن و بی خبری از محیط داشته، بدون این که سقوط کند. زمان هر حمله 5 تا15  ثانیه است. این کودکان در سن مدرسه است و گاهی باعث کاهش یادگیری در کلاس می شود و در این مواقع معلمان در کلاس درس متوجه مات شدن کودکان نمی شوند.
به غیر از این موارد چه نوع دیگری از صرع وجود دارد؟
انواع دیگری از صرع نیز مانند شکمی و موضعی وجود دارد. صرع شکمی معمولاً در کودکان دیده می شود و یکی از انواع صرع های ژنرال یا فراگیر بوده که دیس شارژ مغز در اعصاب دستگاه گوارشی انتشار پیدا می کنند و باعث دل درد ناگهانی همراه با رنگ پریدگی می گردد. این کودکان اغلب به پزشکان داخلی و اطفال مراجعه می کنند و ممکن است مدت های زیاد طول بکشد تا توسط پزشک مغز و اعصاب تشخیص داده شود و شایان ذکر است که این بیماری قابل درمان است.
 صرع موضعی، کانون جرقه مغزی اگر در مراکز حرکتی یا حسی مغز باشد، معمولاً در طرف مقابل کانون فعالیت اندام ها ناگهان حرکات غیرارادی ایجاد شده و یا اختلال حسی در اندام ایجاد می شود  و خود بخود نیز بر طرف می گردد.

علاوه بر موارد گفته شده، صرع انواع غیر معمولی هم دارد؟
حملات صرع به صورت غیر معمول و غیر عادی نیز بروز می کنند مانند استفراغ های دوره ای، سردردهای دوره ای و رفتار غیرعادی، رنگ پریدگی ناگهانی و ...

چگونه می توان صرع را تشخیص داد؟
تشخیص صرع با دیدن حمله صرع توسط پزشک قطعی است و جهت تائید آن از شخص نوار مغز لازم گرفته می شود. جهت تشخیص علت صرع گرفتن سی تی اسکن ( CT )، ام –آر-آی ( MRI )و آزمایش های خون لازم است. صرع و تشنج در تمامی انواع از نظر علت در یک نقطه مشترک هستند و آن عبارت است از بروز جرقه الکتریکی یا دیس شارژ و از نظر علت بروز این دیس شارژ معمولاً وجود ژن صرع با تمایل به ارثی و فامیلی بودن قابل استناد است. به طور کلی صرع و آن ژن ارثی و فامیلی در خانواده هائی که این ژن وجود دارد، ممکن است حملات صرع بروز کند.

چه عواملی باعث بروز صرع می شود؟
عوامل مختلف ممکن است باعث بروز صرع گردد مانند ضربه های مغزی، تومورمغزی، ضایعات، مادرزادی مغز، سکته مغزی، کم شدن قند خون و علل بسیار زیاد دیگراست. نظر متخصصین این است که این ضایعات مغزی در خیلی از افراد دیده می شود ولی تشنج نمی کنند و اعتقاد بر این است که این ضایعات مغزی در افرادی باعث تشنج و صرع می گردد که ژن صرع و سابقه فامیلی داشته باشند.

راه درمانی صرع چیست؟
بر خلاف اعتقادات گذشته امروزه صرع قابل کنترل و درمان است. معمولاً در حد 90 درصد موفقیت در درمان صرع دیده شده است. طول درمان صرع اگر همراه با تشنج و تب معمولاً دو سال و سایر انواع آن 3 تا 4 سال و حدود 10 تا 20 مورد درمان در تمام طول عمر باید ادامه یابد.

برای ازدواج در بیماران صرعی مشکلی پیش نمی آید؟
تمام انواع بیماران صرعی می توانند ازدواج کنند. ولی توصیه می شود دختر یا پسر مبتلا به صرع بیماری خود را پنهان نکند و به طور صریح همسر خود را در جریان بیماریش قرار دهد. در صورت مخفی کردن در هنگام ازدواج یک نوع تدلیس بوده که گاهی مجوز برای طلاق و جدایی است.

در دوران حاملگی بیماران مشکلی ندارند؟
بیماران مصروع پس از انجام ازدواج، داشتن فرزند حق طبیعی آنها بوده و فرزند آوری برای آنان مانعی ندارد. ولی توصیه می شود خانم های مصروع داروهای خود را در خلال حاملگی ادامه دهند و قبل از حاملگی با پزشک خود موضوع را مطرح نمایند. تا آنکه نوع داروهایی که در حاملگی ممنوع نیستند، تجویز گردد. بعضی از داروها در حاملگی مجاز بوده و عوارضی برای مادر و کودک ندارند.
بیماران مصروع می توانند زایمان طبیعی داشته باشند. و در موارد خاص با تشخیص پزشک معالج و پزشک زایمان، سزارین ممکن است، نیاز باشد. در هر حال در تمام شرایط دوران حاملگی و حتی در دوران شیردهی باید داروهای خود را ادامه دهند.

توصیه نهایی؟
به بیماران مصروع توصیه می شود خواب منظم داشته باشند و از بی خوابی پرهیز کنند. ساعات خواب و بیداری از نظم برخوردار باشد و سعی کنند از بی خوابی پرهیز نمایند. محرومیت از خواب باعث صرع می شود.
 11180/130/15
کانال اطلاع رسانی: https://telegram.me/imnanew
کد خبر 272387

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.