قلعه قدیمی محمدآباد+تصاویر

خانه سرهنگ در قلعه قدیمی محمدآباد جرقویه با عنوان نخستین بخش این قلعه بازسازی و به عنوان موزه مردم شناسی شرق اصفهان مورد بهره برداری قرار گرفت.

به گزارش ایمنا، قلعه قديمي(موزه مردم شناسی) شهر محمدآباد به مساحت حدود 7000 متر مربع در بافت  قديمي شهر دارای ساختمان هاي بجاي مانده از دوران زنديه و قاجاريه كه بوسيله راهرو هاي باريكي به يكديگر مرتبط است.

حصار قلعه از نوع گلي با ارتفاعی در حدود 7 مترو 8 برج دیده بانی بمنظور حفظ و حراست و نگهباني از قلعه درنظر گرفته شده است.

داخل قلعه شامل 8 خانه، یک اصطبل و جلوخان و دارای دو درب ورودی در شمال و جنوب می باشد، در اطراف قلعه نیز خندقی به عمق 3 متر وجود داشته که در سالهای اخیر بمنظور احداث خیابان پر شده است.

خانه های داخل قلعه با معماری خشتی و طاق های ضربی مخصوص مناطق کویری و اطاق های سه دری، پنج دری و اُرُسی با مشبک های گچی و گچبری ها و نقاشی ها بنا گردیده است.

یکی از خانه های داخل قلعه معروف به خانه سرهنگ توسط اداره کل میراث فرهنگی و با مشارکت شهرداری در دست تعمیر بمنظور ایجاد موزه مردم شناسی می باشد که با شماره 14221 در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.  








کد خبر 270580

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.