به گزارش ایمنا، این رنو مدل ۱۹۰۰ اولین تجربه ایرانیان با پدیدهای به نام اتومبیل است. مظفرالدين شاه نخستين جفت اتومبيل هاي رنوي فرانسوي خريداري شده را در پاريس بوسيله راه آهن و كشتي و از طريق روسيه و درياي خزر به ايران فرستاد. گويا اين دو رنو خريداري شده يكي در ميانه راه به علت نقص فني و مشكلات حمل آن براي هميشه مي ماند و ديگري و در هنگام ترور نافرجام محمد علي شاه(كه در دوشان تپه براي ديدن با وحش مي رود) با نارنجك منفجر مي شود و در پايان بدون اينكه اين اتفاق خسارت جاني بردارد محمد علي شاه با کالسكه به دربار بر مي گردد. مظفرالدینشاه در صندلی عقب نشسته است. عوامل حکومتی و ملیجک و سایرین پیاده یا با اسب اتومبیل را احاطه کردهاند. موسیو وارنه راننده فرانسوی هم پشت فرمان نشسته است. آرم سلطنتی هم روی در این اتومبیل حک شده است. مظفرالدینشاه در اولین سفر خود به اروپا، دو دستگاه از این اتومبیل را خرید که تنها یکی از آنها سالم به ایران رسید.
سالها طول کشید تا پس از ورود اولین اتومبیل به ایران، اتومبیلهای دیگری وارد ایران شوند. با شروع جنگ جهانی اول، چنان تعداد اتومبیلهای شخصی و ارتشی در ایران زیاد شد که به تدوین اولین آییننامه راهنمایی و رانندگی در ایران انجامید. موسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران که نهادی دولتی وابسته به جمهوری اسلامی ایران است در گزارشی نوشته است: «اندک اندک در ایران سورچیان و گاریچیان قدیمی تبدیل به رانندگان اتومبیلهای وارداتی شدند». این کار چنان چشمگیر بود که هر جوانی آرزوی نشستن پشت این اسبان آهنی را داشت و بوقی که با آن شهری را شهرآشوب کند.
بعد از مظفرالدين شاه احمد شاه قاجار دومين شاه ايران بودد كه اتومبيلي خريداري مي كند و سومين شاه ايران است كه سوار شدن بر آن را تجربه نموده است. نقل است كه ناصر الملك كه مدت ها در انگلستان و فرانسه زندگي كرده بود هنگام انتصاب به مقام نيابت سلطنت براي احمد شاه خردسال يك دستگاه اتومبيل را به هزينه دولت ايران از اروپا خريداري كرد. اين اتومبيل ها راهي تهران شدند و مورد استفاده دربار قرار گرفتند. به غير از دربار قاجار سياحان اروپايي نيز اولين اتومبيل ها را وارد ايران نمودند، وليكن بعدها نيز در ميان سياستمداران و ملاكين بزرگ و تجار سرشناس بخصوص تجار بوشهري همچون حاج امين التجار و معين التجار بوشهري، و ديگر تجار يزدي ،شيرازي و كرماني خريد اتومبيل باب شد و به نوعي نشانه اشرافيت و چشم هم چشمي تجار از هم مي بود.
موزه(تماشاگه) خودرو تهران
موزه خودرو تهران یا تماشاگه خودرو اولین و بزرگ ترین موزه خودرو در ایران است که در سال 1382 راهاندازی شد و در حال حاضر 45 خودروی کلاسیک و دو کالسکه در آن نگهداری می شود. موزه خودرو تهران در میدان آزادی، جاده مخصوص کرج، بین کیلومتر 10 و 11 نبش خیابان 25 جنب فروشگاه سپه واقع شده است.
در سال 1279 اولین خودرو توسط مظفرالدین شاه قاجار وارد کشور شد. این در حالی است که استفاده از خودرو تا سال 1305 مختص دربار بود و از این سال به بعد خودرو مورد توجه عامه مردم قرار گرفت و به این طریق خودروهای وارد شده به کشور افزایش یافت.
جالب است بدانید در حدود 120 سال پیش کالسکه ای سلطنتی در وین به دستور ناصرالدین شاه ساخته می شود، اما شاید ناصرالدین شاه هیچ گاه فکر نمی کرد در شاه عبدالعظیم توسط میرزا رضای کرمانی ترور شود و در راه بازگشت جنازه اش به صورت نمادین در همان کالسکه نشانده شود تا اوضاع و شرایط متشنج نشود!
با ورود به سالن تماشاگه کنار در ورودی موزه سمت راست دو کالسکه قدیمی متعلق به 150 سال پیش خود نمای میکند، اولین کالسکه که به رنگ آبی فیروزهای و طلایی مزین شده و به کالسکه نادری معروف است که به سفارش ایران در وین ساخته شده و کالسکه دوم نیز که به کالسکه تاجگذاری شناخته میشود و در اتریش ساخته شده است؛ این کالسکه نیز در زمان قاجار به رنگ آبی فیروزهای و طلایی مزین بود؛ اما در زمان پهلوی رنگ آن به مشکی و طلایی تغییر کرد.
سمت چپ سالن نیز قدیمیترین خودروی موجود در ایران که یک موریس آکسفورد قرمز رنگ است خودنمایی میکند؛ این خودرو که در سال 1912 تولید شده به موتوری با ظرفیت 1018سی سی مجهز است که 10 اسب بخار قدرت تولید میکند. در کنار موریس آکسفورد، رولز رویس اولین خودروی که توسط احمد شاه قاجار وارد کشور شده آرام گرفته است. در مجموع از این خودرو هشت هزار دستگاه در سال 1906 تولید شده که از ویژگیهای جالب این خودرو میتوان به این نکته اشاره کرد که خودرو مذکور از قابلیت روشن شدن با هندل و سویچ برخوردار است. این خودرو مجهز به موتور 6 سیلندر خطی است و حداکثر سرعت آن 80 کیلومتر در ساعت میباشد.
بنز 500 K نیز از نادرترین خودروهای دنیا است که در سال 1934 میلادی طراحی شد، این خودرو یکی از ارزشمندترین خودروهای موزه است که گذشتههای دور و پرفراز و نشیب خودروسازی جهان و شروع ساخت خودروهای سریع امروزی را یادآور می شود. این خودرو اولین خودرو سریع طراحی شده در جهان است که سرعتی برابر با 200 کیلومتر در ساعت دارد و در مجموع 354 دستگاه از این خودرو در دنیا تولید شده است. در میان رولز رویسهای موزه، خودرو احمد شاه قاجار که یک رولزرویس سیلورگوست دهه 20 است و نیز رولز رویس فانتوم 4 بیش از سایر مدلها خود نمایی میکند. از مدل رولز رویس فانتوم 4 در مجموع 18 دستگاه در جهان تولید شده که از این تعداد تنها یک مدل آن ضد گلوله است که این خودرو نیز توسط احمد شاه قاجار وارد کشور شده است. رویس فانتوم 4 دارای شیشههای قطور بوده و هیبتی در حد یک تانک دارد، این خودرو هشت سیلندر است و سرعتی معادل 260 کیلومتر در ساعت دارد. بنزهای 600 در گوشه دیگر سالن با قامتی کشیده ساخت خودروهای لیموزین را به رخ بینندگان میکشد.
انواع لامبورگینی، فراری و پورشه با سرعت 310 کیلومتر در ساعت یعنی حدود سه برابر حداکثر سرعت مجاز اتوبانهای ایران، لحظاتی انسان را میخکوب میکند. لامبورگینی کانتاش که هنوز پس از حدود 30 سال ظاهری فریبنده و مجذوب کننده دارد یا فراری BB و نهایتا پورشههای رویایی جزو خودروهای این موزه هستند.
در این میان خودروی کورسی کوچکی که سه آرم بزرگ دارد نیز به چشم میخورد. این خودرو توسط پورشه، بنز و فولکس که سه کمپانی بزرگ هستند تولید شده است.
در کنار این خودروهای لیموزینی خودنمایی میکند که برای اولین بار و به منظور دید بهتر چراغهای آن روی سپر نصب شده است. موتور این خودرو 6 سیلندر خطی است که به بیش از 6 کیلو طلا مجهز است!
کنتینانتال سفیدرنگ با بیش از 6 متر طول و با تودوزی مخمل بنفش که انسان را مجذوب خود میسازد. در گوشه دیگر سالن رولزرویس قرار دارد. همچنین فانتوم و یک فورد قدیمی با چمدانهای روی باربند آن از دیگر خودروهای این سالن هستند.
کرایسلر c300 که طراحی آن توسط ایتالیا صورت گرفته نیز از برترینهای این تماشاگه است این خودرو به تجهیزاتی مانند کولر، بخاری و گرامافون مجهز است و تمام بخش های فلزی این خودرو از آبطلا است این خودرو دارای موتور هشت سیلندر خورجینی است که میتواند 300 اسب بخار قدرت تولید کند.
لامبورگینی کانتاش نیز یکی از خودروهای موجود در تماشاگه است که در سال 1974 میلادی تولید شد این خودرو به موتور 12 سیلندر خطی با 3900سی سی قدرت مجهز است که توانایی 370 اسب بخار قدرت را دارد.
خودروهای موجود در موزه خودرو تهران، خودروهایی هستند با برند آلفا رومئو، فراری، لامبورگینی، کرایسلر، رولزرویس، کادیلاک، جگوار، بنتلی و بنز که در حال حاضر ردپایی از نسل جدید این خودروها در کشور پیدا نمیشود این موزه وابسته به بنیاد مستضعفان است که بسیاری از خودروهای کم نظیر و بی نظیر متعلق به خاندان قاجار و پهلوی را به نمایش گذاشته است.
12168/135/10
کانال اطلاع رسانی: https://telegram.me/imnanews
سالها طول کشید تا پس از ورود اولین اتومبیل به ایران، اتومبیلهای دیگری وارد ایران شوند. با شروع جنگ جهانی اول، چنان تعداد اتومبیلهای شخصی و ارتشی در ایران زیاد شد که به تدوین اولین آییننامه راهنمایی و رانندگی در ایران انجامید. موسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران که نهادی دولتی وابسته به جمهوری اسلامی ایران است در گزارشی نوشته است: «اندک اندک در ایران سورچیان و گاریچیان قدیمی تبدیل به رانندگان اتومبیلهای وارداتی شدند». این کار چنان چشمگیر بود که هر جوانی آرزوی نشستن پشت این اسبان آهنی را داشت و بوقی که با آن شهری را شهرآشوب کند.
بعد از مظفرالدين شاه احمد شاه قاجار دومين شاه ايران بودد كه اتومبيلي خريداري مي كند و سومين شاه ايران است كه سوار شدن بر آن را تجربه نموده است. نقل است كه ناصر الملك كه مدت ها در انگلستان و فرانسه زندگي كرده بود هنگام انتصاب به مقام نيابت سلطنت براي احمد شاه خردسال يك دستگاه اتومبيل را به هزينه دولت ايران از اروپا خريداري كرد. اين اتومبيل ها راهي تهران شدند و مورد استفاده دربار قرار گرفتند. به غير از دربار قاجار سياحان اروپايي نيز اولين اتومبيل ها را وارد ايران نمودند، وليكن بعدها نيز در ميان سياستمداران و ملاكين بزرگ و تجار سرشناس بخصوص تجار بوشهري همچون حاج امين التجار و معين التجار بوشهري، و ديگر تجار يزدي ،شيرازي و كرماني خريد اتومبيل باب شد و به نوعي نشانه اشرافيت و چشم هم چشمي تجار از هم مي بود.
موزه(تماشاگه) خودرو تهران
موزه خودرو تهران یا تماشاگه خودرو اولین و بزرگ ترین موزه خودرو در ایران است که در سال 1382 راهاندازی شد و در حال حاضر 45 خودروی کلاسیک و دو کالسکه در آن نگهداری می شود. موزه خودرو تهران در میدان آزادی، جاده مخصوص کرج، بین کیلومتر 10 و 11 نبش خیابان 25 جنب فروشگاه سپه واقع شده است.
در سال 1279 اولین خودرو توسط مظفرالدین شاه قاجار وارد کشور شد. این در حالی است که استفاده از خودرو تا سال 1305 مختص دربار بود و از این سال به بعد خودرو مورد توجه عامه مردم قرار گرفت و به این طریق خودروهای وارد شده به کشور افزایش یافت.
جالب است بدانید در حدود 120 سال پیش کالسکه ای سلطنتی در وین به دستور ناصرالدین شاه ساخته می شود، اما شاید ناصرالدین شاه هیچ گاه فکر نمی کرد در شاه عبدالعظیم توسط میرزا رضای کرمانی ترور شود و در راه بازگشت جنازه اش به صورت نمادین در همان کالسکه نشانده شود تا اوضاع و شرایط متشنج نشود!
با ورود به سالن تماشاگه کنار در ورودی موزه سمت راست دو کالسکه قدیمی متعلق به 150 سال پیش خود نمای میکند، اولین کالسکه که به رنگ آبی فیروزهای و طلایی مزین شده و به کالسکه نادری معروف است که به سفارش ایران در وین ساخته شده و کالسکه دوم نیز که به کالسکه تاجگذاری شناخته میشود و در اتریش ساخته شده است؛ این کالسکه نیز در زمان قاجار به رنگ آبی فیروزهای و طلایی مزین بود؛ اما در زمان پهلوی رنگ آن به مشکی و طلایی تغییر کرد.
سمت چپ سالن نیز قدیمیترین خودروی موجود در ایران که یک موریس آکسفورد قرمز رنگ است خودنمایی میکند؛ این خودرو که در سال 1912 تولید شده به موتوری با ظرفیت 1018سی سی مجهز است که 10 اسب بخار قدرت تولید میکند. در کنار موریس آکسفورد، رولز رویس اولین خودروی که توسط احمد شاه قاجار وارد کشور شده آرام گرفته است. در مجموع از این خودرو هشت هزار دستگاه در سال 1906 تولید شده که از ویژگیهای جالب این خودرو میتوان به این نکته اشاره کرد که خودرو مذکور از قابلیت روشن شدن با هندل و سویچ برخوردار است. این خودرو مجهز به موتور 6 سیلندر خطی است و حداکثر سرعت آن 80 کیلومتر در ساعت میباشد.
بنز 500 K نیز از نادرترین خودروهای دنیا است که در سال 1934 میلادی طراحی شد، این خودرو یکی از ارزشمندترین خودروهای موزه است که گذشتههای دور و پرفراز و نشیب خودروسازی جهان و شروع ساخت خودروهای سریع امروزی را یادآور می شود. این خودرو اولین خودرو سریع طراحی شده در جهان است که سرعتی برابر با 200 کیلومتر در ساعت دارد و در مجموع 354 دستگاه از این خودرو در دنیا تولید شده است. در میان رولز رویسهای موزه، خودرو احمد شاه قاجار که یک رولزرویس سیلورگوست دهه 20 است و نیز رولز رویس فانتوم 4 بیش از سایر مدلها خود نمایی میکند. از مدل رولز رویس فانتوم 4 در مجموع 18 دستگاه در جهان تولید شده که از این تعداد تنها یک مدل آن ضد گلوله است که این خودرو نیز توسط احمد شاه قاجار وارد کشور شده است. رویس فانتوم 4 دارای شیشههای قطور بوده و هیبتی در حد یک تانک دارد، این خودرو هشت سیلندر است و سرعتی معادل 260 کیلومتر در ساعت دارد. بنزهای 600 در گوشه دیگر سالن با قامتی کشیده ساخت خودروهای لیموزین را به رخ بینندگان میکشد.
انواع لامبورگینی، فراری و پورشه با سرعت 310 کیلومتر در ساعت یعنی حدود سه برابر حداکثر سرعت مجاز اتوبانهای ایران، لحظاتی انسان را میخکوب میکند. لامبورگینی کانتاش که هنوز پس از حدود 30 سال ظاهری فریبنده و مجذوب کننده دارد یا فراری BB و نهایتا پورشههای رویایی جزو خودروهای این موزه هستند.
در این میان خودروی کورسی کوچکی که سه آرم بزرگ دارد نیز به چشم میخورد. این خودرو توسط پورشه، بنز و فولکس که سه کمپانی بزرگ هستند تولید شده است.
در کنار این خودروهای لیموزینی خودنمایی میکند که برای اولین بار و به منظور دید بهتر چراغهای آن روی سپر نصب شده است. موتور این خودرو 6 سیلندر خطی است که به بیش از 6 کیلو طلا مجهز است!
کنتینانتال سفیدرنگ با بیش از 6 متر طول و با تودوزی مخمل بنفش که انسان را مجذوب خود میسازد. در گوشه دیگر سالن رولزرویس قرار دارد. همچنین فانتوم و یک فورد قدیمی با چمدانهای روی باربند آن از دیگر خودروهای این سالن هستند.
کرایسلر c300 که طراحی آن توسط ایتالیا صورت گرفته نیز از برترینهای این تماشاگه است این خودرو به تجهیزاتی مانند کولر، بخاری و گرامافون مجهز است و تمام بخش های فلزی این خودرو از آبطلا است این خودرو دارای موتور هشت سیلندر خورجینی است که میتواند 300 اسب بخار قدرت تولید کند.
لامبورگینی کانتاش نیز یکی از خودروهای موجود در تماشاگه است که در سال 1974 میلادی تولید شد این خودرو به موتور 12 سیلندر خطی با 3900سی سی قدرت مجهز است که توانایی 370 اسب بخار قدرت را دارد.
خودروهای موجود در موزه خودرو تهران، خودروهایی هستند با برند آلفا رومئو، فراری، لامبورگینی، کرایسلر، رولزرویس، کادیلاک، جگوار، بنتلی و بنز که در حال حاضر ردپایی از نسل جدید این خودروها در کشور پیدا نمیشود این موزه وابسته به بنیاد مستضعفان است که بسیاری از خودروهای کم نظیر و بی نظیر متعلق به خاندان قاجار و پهلوی را به نمایش گذاشته است.
12168/135/10
کانال اطلاع رسانی: https://telegram.me/imnanews
نظر شما