کیبورد مجازی Gboard برای اندروید منتشر می‌شود/ گلکسی S8 اولین موبایل مجهز به بلوتوث 5.0

هفته‌ای دیگر از سال 2016 میلادی سپری شد. در بررسی مهم‌ترین رویدادهای مربوط به موبایل در هفته 50 سال جاری میلادی با ما همراه باشید.

به گزارش ایمنا و ترجمه از جی‌اس‌ام‌آرنا، هفته‌ای دیگر از سال 2016 میلادی سپری شد. طبق سنت پیشین به بررسی مهم‌ترین رویدادهای مربوط به موبایل در هفته‌ای که گذشت می‌پردازیم.
این رویدادها که از معرفی تولیدات جدید برندهای معروف تا مشکلات و نقص های آنان را شامل می شود، پربحث ترین مباحث دنیای موبایل بوده که برخی از آنان را در زیر می خوانید. اگر فکر می کنید این هفته ممکن است خبری را از دست داده اید، با ما همراه باشید تا مختصر و مفید از مهمترین اخبار موبایل در هفته گذشته باخبر شوید.

گوگل کیبورد مجازی Gboard را برای اندروید منتشر می‌کند

اپلیکیشن Gboard که اوایل امسال توسط گوگل به شکل انحصاری برای iOS منتشر شده بود، سرانجام راهی سیستم عامل اندروید می‌شود.
بر اساس بررسی‌های دو سایت اندروید پلیس و 9to5mac؛ در نسخه‌ی اندروید نرم‌افزار جی‌بور شاهد افزوده شدن قابلیت جستجوی یکپارچه تحت عنوان Gborad Key هستیم، کلید‌های میانبر جدید و ابزار جستجوی شکلک‌ها از جمله‌ی بخش‌های دیگر این اپلیکیشن‌ خواهند بود.
 در حال حاضر این برنامه به‌صورت فایل APK قابل دانلود و نصب است، اما اطلاعات بیشتری از جزئیات این اپلیکیشن منتشر نشده است، البته طی روز‌های آینده باید شاهد حضور این نرم‌افزار در فروشگاه گوگل پلی باشیم.
 با وجود محدودیت‌های وضع‌شده از سوی اپل برای کیبوردهای مجازی Third-Party، جی بورد را می‌توان نمونه‌‌‌ی بارزی از اجرای موفق نرم‌افزارهای گوگل روی سیستم عامل‌های دیگری مانند آی‌او‌اس دانست. گوگل وعده داده است قابلیت‌های ‌آی‌او‌اسی این اَپ را برای نسخه‌ی اندرویدی نیز منتشر کند.
سامسونگ قابلیت امنیتی Secure Folder نوت 7 را به گلکسی S7 می آورد

در میان قابلیت های امنیتی فوق العاده ای که همزمان با معرفی فبلت نوت 7 رونمایی شد، گزینه ای تحت عنوان «Secure Folder» یا «پوشه امن» نیز وجود داشت که به صورت یکپارچه با دیگر فناوری های حفظ حریم شخصی کاربر عمل کرده و دسترسی به آن از طریق اسکنر عنبیه چشم یا دیگر گزینه ها نیز ممکن بود.
 در این چارچوب، کاربر می توانست زیرمجموعه کاملاً مجزایی از اسناد، محتوای صوتی و تصویری، مخاطبین، ایمیل ها و یادداشت ها را ذخیره کند که فقط پس از تأیید اعتبار از طریق اثر انگشت یا عنبیه، رمز عبور یا الگوی مخصوص در اختیار او قرار می گرفت. پس از سرنوشت نافرجام این فبلت، سامسونگ قصد دارد به تدریج قابلیت های برجسته آن را به پرچمدار قبلی اش یعنی گلکسی S7 و نسخه اِج آن بیاورد. با بررسی نسخه بتای اندروید 7 در موبایل های مذکور، می توان دید که آپدیت نوقا گزینه هایی همچون نمایشگر همیشه روشن، Samsung Pass و غیره را به ارمغان خواهد آورد. حال بر اساس پیامی که در پاسخ به درخواست یکی از کاربران برنامه بتای گلکسی از سوی سامسونگ اعلام شده، این کمپانی قصد دارد ویژگی Secure Folder را نیز به عنوان گزینه ای قابل دانلود در قالب اندروید 7.0 برای دیوایس های گلکسی S7 عرضه نماید.
این برنامه از طریق مجموعه اپلیکیشن های Galaxy در اختیار کاربران قرار خواهد گرفت، اما تاریخ دقیق عرضه آن هنوز مشخص نیست. اما به هر تفسیر، افزودن این ویژگی در روزگاری که حریم شخصی و امنیت کاربران روز به روز اهمیت بیشتری می یابد، جای تقدیر دارد.
اپل نسخه نهایی iOS 10.2 را منتشر کرد

حدود یک ماه پیش اپل بازه زمانی را برای بررسی نسخه آزمایشی iOS 10.2 آغاز کرد و اکنون ظاهرا iOS 10.2 از آزمایش‌ها سربلند بیرون آمده و شاهد انتشار نسخه نهایی iOS 10.2 هستیم.
اپل بیش از این کاربران iOS را چشم انتظار نگذاشت و با انتشار نسخه نهایی iOS 10.2 چشم کاربران خود را روشن کرد. به این ترتیب در چند روز آینده، کاربران iOS پیامی را برای دریافت آپدیت iOS 10.2 دریافت خواهند کرد، در غیر این صورت نیز کاربران از طریق آی‌تیونز می‌توانند دستگاه iOS خود را به نسخه نهایی iOS 10.2 ارتقا بخشند.
 اپل در iOS 10.2 بیشتر از ۱۰۰ شکلک emoji جدید اضافه کرده است و شاهد تصویرهای پشت‌زمینه جدید به همراه افکت‌هایی برای اپلیکیشن‌ پیام رسان iMessage هستیم. در نسخه نهایی iOS 10.2 برای اولین بار حضور اپلیکیشن تلویزیون اپل نیز خودنمایی می‌‌کند. ناگفته نماند این اپلیکیشن در حال حاضر تنها برای کاربران آمریکایی iOS فعال است. اپل این اپلیکیشن را برای دارندگان اپل‌ تی‌وی طراحی کرده است تا به کمک دستگاه مجهز به سیستم‌عامل iOS،‌ محتوای مناسب را برای پخش از طریق تلویزیون‌ انتخاب کنند. از طرف دیگر کاربران قادر هستند ویدئو‌ها و برنامه‌هایی را که از طریق این اپلیکشن جدید خریداری کرده‌اند را رتبه‌بندی کنند و نظرات خود را ذکر نمایند.
ویژگی جالب دیگری که در iOS 10.2 شاهد آن هستیم، قابلیت SOS است. با استفاده از این قابلیت، گوشی آیفون با ۵ بار فشردن دکمه Home توسط کاربر به صورت خودکار با مراکز فوریت‌های پزشکی یا پلیس تماس برقرار می‌کند. اپلیکیشن موسیقی iOS 10.2 نیز شاهد حضور دکمه‌های بزرگ‌تری برای Shuffle و Repeat آهنگ‌ها است.
ویژگی‌های نسخه نهایی iOS 10.2 به همین‌ جا ختم نمی‌شود و در این نسخه جدید شاهد ریست نشدن تنظیمات دوربین در حین ریستارت اپلیکیشن دوربین نیز هستیم. ویجت‌های ویدئو نیز بیشتر شده است و امکان Live photos هم در iOS 10.2 بهینه‌ سازی شده است، اپلیکیشن اخبار نیز میزبان قسمت جدیدی برای ذخیره‌ سازی مطالبی است که قصد دارید در فرصت‌های بعدی مطالعه کنید. حرکت انگشت بر روی صفحه‌نمایش به سمت چپ یا ضرب انگشت بر روی گزینه Next Story نیز خبرهای بعدی را برای کاربر نمایش می‌دهد.
سامسونگ گلکسی S8  احتمالاً اولین موبایل مجهز به بلوتوث 5.0 خواهد بود

شایعات مختلف، حکایت از آن دارند که سامسونگ می خواهد فناوری های نوینی را در گلکسی S8 برای اولین بار به کار بگیرد. چندی پیش خواندید که این موبایل به حسگر اثر انگشت نوری یا اپتیکال تجهیز می گردد، و امروز شرکت سینپتیکس، یکی از تأمین کنندگان اصلی قطعات بیومتریک سامسونگ، از این تکنولوژی رونمایی کرد.
حال SamMobile می گوید به احتمال زیاد برای نخستین بار شاهد به کار گیری از بلوتوث نسخه 5.0 در گلکسی S8 خواهیم بود. این نسخه از بلوتوث هفته گذشته به صورت رسمی توسط Bluetooth SIG به عنوان جدیدترین استاندارد این فناوری معرفی و عرضه شد. دربلوتوث 5.0 شاهد سرعت بالاتر، برد بیشتر و ظرفیت برادکست قوی تر برای پیام ها خواهیم بود. همچنین سازگاری بهتر با دیگر فناوری های بیسیم از جمله مزایای نسل جدید بلوتوث به شمار می رود.
طبق اظهارات Bluetooth SIG در جدیدترین استاندارد تکنولوژی مذکور، به چهار برابر برد بیشتر، دو برابر سرعت بالاتر و هشت برابر ظرفیت برادکست بیشتر در مقایسه با نسل چهارم دست می یابیم. این گروه انتظار دارد که طی دو الی شش ماه آینده دیوایس های مجهز به بلوتوث 5 وارد بازار شوند.
حال از آنجا که سامسونگ یکی از اعضای عالیرتبه گروه مرجع بلوتوث به شمار می رود، و با توجه به افزایش انتظارات از پرچمدار آتی آنها یعنی گلکسی S8، چندان عجیب نیست که برای نخستین بار شاهد به کار گیری از این استاندارد در کهکشانی بعدی سامسونگ باشیم.
نوکیا 150 معرفی شد؛ همان ظاهر قدیمی، کیبورد فیزیکی و همان رابط کاربری!

پس از شایعات بسیار، حدود دو هفته پیش بود که خبر بازگشت نوکیا به بازار تلفن های همراه به صورت کامل تایید شد و از بهار سال آینده، تمام حقوق نوکیا در اختیار کمپانی فنلاندی HMD Gloabal قرار خواهد گرفت. حال این شرکت نوکیا 150 را به عنوان اولین گوشی موبایل خود معرفی کرده است.
هرچند اولین محصولی که بعد از چند سال با نام نوکیا پیش روی‌تان قرار گرفته، شما را شگفت‌زده نخواهد کرد. نوکیا 150 با پشتیبانی از دو سیم کارت به صورت همزمان، محصولی مقاوم و مقرون‌به‌صرفه بوده و تنها 26 دلار قیمت دارد. بدون شک ظاهر نوستالژیک این گوشی همراه با رابط کاربری قدیمی نوکیا می‌تواند خاطرات بسیاری از علاقه‌مندان به این برند قدیمی را زنده کند.
از کلیدی‌ترین ویژگی‌های نوکیا 150 می‌توان به صفحه نمایش 2.4 اینچی، کیبورد فیزیکی، بلوتوث، رادیو، پخش‌کننده MP3 و درگاه کارت حافظه اشاره کرد. خوش‌بختانه برای شارژ این گوشی موبایل نیازی به شارژرهای سوزنی قدیمی نیست و می‌توان از کابل میکرو یو اس بی استفاده کرد. در بخش پشتی دستگاه نیز یک دوربین VGA همراه با فلاش LED قرار گرفته که می‌‌تواند مثل سابق، حکم چراغ قوه را داشته باشد!
اما یکی از ویژگی‌های بسیار خوبی که شاید حتی در گوشی های هوشمند امروزی هم پیدا نمی‌شود، بازی خاطره‌انگیز Snake Xenzia یا همان مار است! همان‌طور که انتظار دارید مصرف باتری نوکیا 150 نیز بسیار پایین بوده و با یک بار شارژ کامل، دستگاه شما در حالت تک سیم کارته تا 31 ساعت و در حالت دو سیم کارته تا 25 ساعت دوام می‌آورد. به‌علاوه با این گوشی محکم و نوستالژیک می‌توانید 22 ساعت با دوستان خود مکالمه کنید.
نوکیا 150 از سال 2017 و با قیمت 26 دلار وارد بازار کشورهای اروپایی، آسیایی و آفریقایی می‌شود.
مدیر ارشد گوگل از ساخت و عرضه دو ساعت هوشمند طی دو ماه آینده خبر داد
 
چند ماهی است گوگل عرضه سیستم‌عامل جدید اندروید وی یر 2.0 خود را به تعویق انداخته است و حالا «جف چانگ» مدیر محصولات گوگل در بخش ابزارهای پوشیدنیِ Android Wear تأیید کرد که دو ساعت هوشمند سطح بالا را تا قبل از پایان ماه مارس و مجهز به سیستم‌عامل اندروید وی یر 2.0 عرضه خواهند کرد.
ممکن است مراسم رونمایی در CES لاس وگاس در ژانویه و یا در رخداد Baselworld  در ماه مارس باشد که بسیاری از سازندگان منتظر دریافت نسخه جدید اندروید وی یر 2.0 برای ساعت‌های هوشمند خود هستند.
گفته می‌شود ساعت‌ها نام پیکسل را یدک نخواهند کشید و نام خود سازنده را تجربه می‌کنند. چانگ در این رابطه ساخت نکسوس را مثال زد که گوگل مستقیماً در طراحی سخت‌افزار آن دخالت داشت و ساعت‌های هوشمند نیز با همین استراتژی پیش می‌روند و به همین خاطر نام پیکسل نخواهند گرفت.
پیش‌تر از وجود LTE، جی‌پی‌اس، ضربان سنج و ...روی ساعت بحث شده بود و باید منتظر ورود ساعتی گران از سوی گوگل به بازار باشیم.
اما سایر سازندگان با خیال راحت منتظر نسخه نهایی اندروید وی یر 2.0 هستند که ژانویه آخرین پری ویوی آن می‌آید. نکته قابل‌ذکر اینکه ساعت‌های هوشمند مجهز به NFC می‌توانند از سیستم پرداخت الکترونیک موسوم به Android Pay استفاده کنند.
کاربران سامسونگ گلکسی A5 به زودی طعم اندروید 7 نوقا را خواهند چشید

بیش از دو سال از عرضه اولین گوشی سامسونگ گلکسی (Samsung Galaxy A5) گذشته است؛ با این حال، این شرکت کره‌ای همچنان به انتشار آپدیت برای اسمارت‌فون میان‌رده‌ی محبوب خود ادامه می‌دهد. در همین راستا، به تازگی تاریخ عرضه آپدیت اندروید 7 برای گلکسی ای 5 از سوی یکی از اپراتورهای تلفن همراه اعلام شده است.
گلکسی ای 5 برای اولین بار در اواخر سال 2014 و با اندروید 4.4 کیت کت (KitKat) روانه بازار شد. با این حال، سامسونگ دو بار این گوشی را به نسخه‌های اندروید آپدیت کرد به طوری که در حال حاضر، کاربران گلکسی ای 5 قادر به آپدیت گوشی خود به اندروید مارشمالو هستند. این آپدیت، در ماه آگوست (اواخر مرداد و اوایل شهریور) منتشر شد و تمامی مدل‌های گلکسی ای 5 را به اندروید 6.0 ارتقا داد. هرچند به گفته بسیاری از کاربران، این آپدیت آخرین نسخه منتشر شده برای میان‌رده‌ی خوش‌ساخت سامسونگ بود.
تاریخ آپدیت اندروید 7 برای گلکسی ای 5 در ماه ژانویه تعیین شده است
اما گویا خبرهای خوشی در راه است؛ شآپتوس (Optus) -یکی از اپراتورهای بزرگ تلفن همراه در استرالیا- اخیرا ادعا کرده آپدیت اندروید 7 برای گلکسی ای 5 تا اواخر ماه ژانویه 2017 (اوایل بهمن ماه) برای این گوشی موبایل عرضه می‌شود. بر اساس ادعای این شرکت مخابراتی، آپدیت اندروید 7 برای گلکسی ای 5 در حال حاضر در مرحله آزمایش به سر برده و تا چند هفته آینده عرضه خواهد شد. هرچند این خبر از سوی یکی از اپراتورهای بزرگ کشور استرالیا اعلام شده، اما به احتمال زیاد، سامسونگ این به‌روزرسانی را برای دارندگان این گوشی در همه‌جای جهان عرضه خواهد کرد.
بسیاری از صاحبان مدل پایین‌تر سری A، یعنی گلکسی 3 (Samsung Galaxy A3) نیز امیدوارند با توجه به شباهت چیپ‌ست گلکسی ای 3 و ای 5 (به جز رم)، این آپدیت را برای دستگاه خود نیز دریافت کنند. اما متاسفانه اپراتور آپتوس صحبتی از این به‌روزرسانی به میان نیاورده و ما نیز تاکنون اطلاعات چندانی از این موضوع دریافت نکرده‌ایم. 
گوشی HTC 11 با رم 8 گیگابایتی به بازار می آید

با توجه به نزدیکی آغاز سال ۲۰۱۷ میلادی، حجم شایعات و گمانه زنی ها پیرامون گوشی های هوشمندی که در انتظار عرضه آن ها در سال جدید میلادی می باشیم، به صورت شگفت انگیزی در حال افزایش است. یکی از این گوشی ها، محصول جدید شرکت HTC یعنی، HTC 11 است که با نام HTC Ocean نیز از آن یاد می شود.
بر طبق آخرین اخبار منتشرشده پیرامون محصول جدید شرکت HTC، این گونه برداشت می شود که این دستگاه به صفحه نمایش ۵.۵ اینچی با رزولوشن ۱۴۴۰ × ۲۵۶۰ پیکسل و نیز پردازنده جدید کوالکام، اسنپدراگون ۸۳۵ مجهز گردد؛ تراشه جدید اسنپدراگون از هشت هسته پردازشی و پردازنده گرافیکی آدرنو ۵۴۰ تشکیل شده است. گفته می شود HTC برای دوربین اصلی این گوشی، دوربین دوگانه با سنسور‌های ۱۲ مگاپیکسلی را به کار برده و برای دوربین سلفی آن نیز یک سنسور ۸ مگاپیکسلی انتخاب کرده است. انتظار میرود HTC 11 همچنین دارای یک باتری با ظرفیت ۳۷۰۰ میلی آمپری مجهز شود و از نسخه چهارم فناوری شارژ سریع کوالکام پشتیبانی نماید. سیستم عامل گوشی اچ تی سی 11 اندروید ۷.۰ نوقا بوده و همچنین این شرکت محصول جدید خود را با رابط کاربری سنس خود عرضه می‌کند. بر طبق شنیده ها میزان حافظه رم و مقدار حافظه ذخیره سازی HTC 11 از ویژگی های شاخص و مزیت های رقابتی این گوشی خواهند بود؛ زیرا شرکت اچ تی سی قصد دارد در پرچمدار آینده خود از حافظه رم ۸ گیگابایتی و نیز ظرفیت ذخیره‌سازی داخلی ۲۵۶ گیگابایتی روانه‌ی بازار کند. شایعات حکایت از آن دارند که اچ تی سی قیمت ۶۹۰ دلار را برای گوشی خود در نظر گرفته است.
تمامی گفته ها در حد حدس و گمان و بر اساس شایعات منتشر تاکنون بوده و هنوز این شرکت خبری را به صورت رسمی در وبسایت خود منتشر نکرده است، اما احتمال به حقیقت پیوستن بخشی از این گفته ها مانند مجهز شدن HTC 11 به تراشه اسنپدراگون ۸۳۵، بسیار بالا به نظر می‌رسد. در هر صورت می توان این گوشی را به عنوان یکی از دستگاه های جذاب سال آینده میلادی برشمرد.
11180/130/10
کانال اطلاع رسانی: https://telegram.me/imnanews 
کد خبر 259306

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.