خطر در کمین تصفیه خانه باباشیخعلی / اصفهان در انتظار سامانه دوم آبرساني

باباشیخعلی به عنوان مهمترین تصفیه خانه اصفهان، در حال حاضر با آبرسانی به 56 شهر استان، تامین آب شرب حدود 4 میلیون نفر در اصفهان بزرگ را برعهده دارد. اما طی چند سال گذشته وقوع اتفاقات مختلف نشان داده که این سامانه بسیار خطرپذیر است و در صورت بروز هر گونه مشکل و خارج شدن آن از مدار، اصفهانی ها با افت فشار و یا قطعی آب مواجه می شوند.

به گزارش ايمنا؛ اوایل هفته گذشته به دنبال بارندگی شدید در استان اصفهان، رودخانه زاینده رود همانند سال گذشته سیلابی شد و با بالا رفتن کدورت آب به حدود 40 درصد و گل آلود شدن آن، ظرفیت تولید آب در تصفیه خانه باباشیخعلی حدود 60 درصد کاهش یافت به گونه ای به ناچار این سامانه آبرسانی از مدار خارج و در همان ساعات اولیه این اتفاق، تمام مخازن ذخیره آب شهر اصفهان خالی شد و بیشتر مناطق اصفهان و حتی برخی از شهرهای کوچک استان درگیر افت فشار و قطعی آب شدند.
البته خروج تصفیه خانه باباشیعلی از مدار تصفیه آب شرب اصفهان اتفاق تازه ای نیست. 28 شهریور سال 94 نیز، با بارندگی شدید در منطقه غرب اصفهان، رودخانه زاینده رود سیلابی شد و  با کدورت و گل آلود شدن آب، ظرفیت تولید آب در تصفیه‌خانه آب باباشیخعلی 80 درصد کاهش يافت به گونه اي كه اين سامانه از مدار خارج شد و موجب افت فشار آب در بیشتر مناطق و قطعی آب در برخی مناطق اصفهان شد.
31 مرداد سال گذشته 93 نیز با نشت گازوئیل به آب زاینده رود بار دیگر تصفیه خانه باباشیعلی از مدار خارج شده بود و تامین آب 4 میلیون اصفهانی به مخاطر افتاد و مردم بیش از 8 ساعت در گرمای تابستان را بدون آب سپری کردند. البته در آن زمان دلیل خروج تصفیه خانه باباشیعلی از مدار فعالیت از سوی مسئولان استان بارها با تایید و تکذبیه هایی همراه شد با این حال، هر چه بود اصفهان ها یک روز دیگر آب نداشتند و قطعي آب چند روزه اصفهان در سال 87 براي آنها تداعي شد که یک دستگاه بولدزر اداره راه و ترابری با خط لوله انتقال نفت خام در منطقه سامان برخورد کرد و زلالی رودخانه زاینده رود آغشته به صدها تن نفت خام شد و مسئولان مجبور شدند برای رفع آلودگی آب اصفهان تا مدتی تصفیه خانه باباشیخعلی را از مدار خارج کنند و در آن زمان بازار داغ دلالی آب معدنی در شهر رونق چندانی به خود گرفت. اما به جایی نکشید که بختیاری استاندار وقت اصفهان و مسئولان آب و فاضلاب استان اعلام کردند که آلودگی نفتی آب اصفهان مرتفع شده با این حال شهروندان تا مدت ها بعد بوی نفت را در آب آشامیدنی خود احساس می کردند.
این حادثه مسئولان وقت را متوجه شکننده و آسیب پذیر بودن شبکه تامین آب شرب اصفهان کرد. در این راستا طرح تونل "گلاب دو" در سفر استانی هیات وزیران دولت وقت در سال ۸۸ مصوب شد و در 15 مرداد سال 93 نیز صالح معاون امور هماهنگی استان‌های معاونت راهبردی و برنامه ریزی رئیس جمهور، سامانه دوم آبرسانی به اصفهان بزرگ یا "گلاب دو" را طرحی درون استانی و نقش پدافند غیر عامل برای اصفهان عنوان کرد و گفت كه با توجه به اینکه در سال 87 به مدت 2 هفته آب تمام شهرها و روستاهایی که از رودخانه زاینده رود مشروب می‌شدند قطع شد تونل "گلاب دو" در دستور کار قرار گرفت تا در صورت هر گونه مشکل بتوان آب حدود چهار میلیون نفر اصفهانی را تامین کرد.
سامانه دوم آبرسانی اصفهان بزرگ به طول ۱۷ کیلومتر و با هدف انتقال آب از منطقه بالادست زاینده رود در محدوده استان اصفهان به اجرا گذاشته شده است.
این سامانه با هدف تأمین کمبود آب شرب شبکه اصفهان بزرگ اجرا می‌شود. در شبکه آبرسانی اصفهان بزرگ آب تصفیه شده در تصفیه خانه باباشیخعلی از طریق تونلی به شبکه آبرسانی انتقال داده می‌شود. این تونل حداکثر ظرفیت عبور ۱۰ متر مکعب آب در ثانیه را دارد. به دلیل رشد جمعیت و مصارف، نیاز شبکه آبرسانی از ۱۰ مترمکعب در ثانیه بیشتر شده که این کمبود به صورت نارسائی در شبکه و افت فشار نمود دارد.
با این وجود فرقی نمی کند نشت گازوئیل، نفت و یا شکسته شدن لوله و یا هر بلای طبیعی همچون سیلابی شدن رودخانه زاینده رود! تصفیه خانه باباشیخعلی با حوادثی این گونه، متزلزل و آسیب پذیر است و حوادث مختلف در 7 سال گذشته هشداری بوده که سامانه دوم آبرسانی اصفهان بزرگ تا چه اندازه برای اصفهان اساسی و ضروری است.
سامانه دوم آبرسانی اصفهان بزرگ و یا همان تونل گلاب دو، مسیری است که کمبود آب تصفیه خانه را تامین می کند به دلیل اینکه مسیر آب آن از منطقه ای دیگر است در این گونه مواقع می تواند بخشی از مشکل تامین آب اصفهان را حل کند. به طور قطع حوادثي از اين دست، ضرورت اجرای سریع سامانه دوم آبرسانی اصفهان بزرگ را بیش از هر زمان بیشتر كرده است. قطعی آب اصفهان امسال بر اثر یک اتفاق طبیعی رخ داد اما هر عاملی که زاینده رود را دچار شرایط بحرانی کند منجر به مشکلاتی برای انتقال آب تصفیه خانه باباشیخعلی می شود که موثرترین و بهترین راه علاج این مشکل تسریع ساخت سامانه دوم آبرسانی اصفهان است.
این اتفاقات تلنگری بزرگ برای عدم اطمینان همیشگی به سامانه اول آبرسانی اصفهان است چرا که نمی توان جلوی مسائل طبیعی همچون سیلاب را بگیرم و نشان می دهد اگر سامانه دوم آبرسانی وارد مدار باشد هیچ مشکلی برای تامین آب شرب اصفهان ایجاد نمی شود و از نظر پدافند غیرعامل به صلاح نیست که اصفهان وابسته به یک منبع تامین آب شرب باشد.
سامانه دوم آبرسانی اصفهان بزرگ در صورت اجرا و بهره برداری می تواند کمبود ۳ متر مکعب آب در بر ثانیه را تامین کند و در افق چشم انداز این طرح می تواند تا ۱۰ متر مکعب بر ثانیه آبرسانی کند. چرا که اگر به هر دلیل تاسیسات تصفیه خانه باباشیخعلی از مدار خارج شود تامین آب شرب ۴ میلیون نفر از جمعیت استان اصفهان با تهدیدی جدی مواجه می شود که این اتفاق توجه ویژه مسئولان استان و به خصوص وزارت نیرو را می طلبد چرا که این سامانه برای اصفهانی ها نقش پدافند غیرعامل را ایفا خواهد کرد.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان در گفتگو با ایمنا با اشاره به اینکه با راه ‌انداری سامانه دوم آبرسانی اصفهان بزرگ، سیلابی شدن زاینده رود منجر به قطعی آب اصفهانی ها نمی شود، تاکید کرد: اجرای پروژه سامانه دوم آبرسانی اصفهان بزرگ باید تسریع یابد و اگر این سامانه راه اندازی شود ما هیچ گونه نگرانی بابت قطعی آب ناشی از حوادث نخواهیم داشت.
البته استاندار اصفهان بعد از این حادثه اعلام کرد: برای تامین آب شرب اصفهان، آب به صورت قطره چکانی مدیریت می شود، در این زمان نیز باید مخازن تامین آب شهر کاملا پر می بود تا در زمان های اضطراری و بحرانی با مشکل مواجه نمی شدیم.
نماینده مردم شاهین شهر در مجلس نیز با اشاره به قطعی آب شرب مردم اصفهان در مدت سه شبانه روز طی هفته گذشته، تاکید کرد: اصفهان شرایط بدی را می گذارند و مساله آب شرب اصفهان تهدید بالقوه ای است که هر لحظه با کوچکترین اتفاق همچون باران بالفعل می شود و تصفیه خانه بابا شیخعلی از مدار خارج می شود.
حسینعلی حاجی دلیگانی با پیشنهاد اینکه در این راستا دو کار باید صورت گیرد، افزود: اصل تامین آب برای اصفهان انجام شود همچنین فعال سازی و تکمیل پروژه سامانه دوم آبرسانی به اصفهان بزرگ که شامل 14 شهرستان، 56 شهر و 300 روستاست به سرعت عملیاتی شود.
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با انتقاد بر اینکه در بودجه 96 به دلیل عدم پیگیری مسئولان استانی، رقمی برا احیای رودخانه زاینده رود درنظر گرفته نشده است، تصریح کرد: متاسفانه سازمان برنامه و بودجه در پیوست بودجه سال 96، برای پروژه سامانه دوم آبرسانی اصفهان بزرگ نیز رقمی تخصیص نیافته در حالیکه این یکی از نیازهای اساسی استان اصفهان است.
با این اوصاف باید نگاه مسئولان و سیاست گذاران ارشد کشور و وزارت نیرو در تامین آب شرب مردم اصفهان مبنی بر ساخت هر چه سریع تر سامانه دوم آبرسانی اصفهان بزرگ باشد؛ چرا که این پروژه مکمل تصفیه خانه باباشیخعلی در صورت بروز هر گونه حادثه پیش بینی نشده ای است.
03117/117/20
کانال اطلاع رسانی: https://telegram.me/imnanews
کد خبر 259199

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.