تدابیر سازمان اوقاف سدی برای موقوفه خواران است

تیران و کرون-مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان گفت: تدابیر سازمان اوقاف و امور خیریه کشور برای حفظ موقوفات و عمل به نیت واقف، سدی برای موقوفه خواران است.

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان تیران و کرون، حجت الاسلام رضا صادقی در نشست هم اندیشی وقف شهرستان تیران و کرون اظهار داشت: برخی از مسئولان وعده تغییر در نیت واقف و تبدیل به احسن می دهند که این وعده ها محقق شدنی نیست و یک فرد در هیچ شرایطی قادر به انجام چنین وعده هایی نیست و باید مسیر قانونی و شرعی خود را طی کند که مردم باید نسبت به این موضوعات آگاه و حق و حقوق خود را نسبت به موقوفات ادا کنند.
وی افزود: وعده های دروغین بدبینی نسبت به این سازمان ایجاد می کند که تخریب سازمان اوقاف به سبب تلاش ها و مسئولیت سنگینی که در حفظ نیت واقفان دارد، سزاوار نیست.
مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان بیان داشت: روحانیون در ارتقای فرهنگ جامعه برای پرداخت حق و حقوق موقوفات از سوی متصرفان باید تلاش کنند و مسئولان نیز در اجرای احکام موقوفات همکاری کنند.
وی ادامه داد: تدابیر سازمان اوقاف و امور خیریه کشور برای حفظ موقوفات و عمل به نیت واقف، سدی برای موقوفه خواران است که این موضوع دلگرمی برای مردم در جهت انجام وقف و کارهای خیر می شود.
حجت الاسلام صادقی با اشاره به ثبت موقوفه هایی با نیت فعالیت های پژوهشی، آموزشی، اقتصادی و فناوری های نوین اظهار داشت: در استان اصفهان تنوع نیت در موقوفات وجود دارد که وجود 750 نیت متفاوت مصداقی از این نگاه همه جانبه خیران استان اصفهان است.
وی ادامه داد: نیازهای روز جامعه همواره مورد توجه واقفان و خیرین بوده و نیازهای امروز در بین نیت واقفان مانند فعالیت های پژوهشی علمی مشاهده می شود.
مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان با اشاره به بروز رسانی اجاره نامه ها و اخذ سند ماکلیت برای موقوفات، گفت: در سال جاری 600 سند اخذ و این آمار تا پایان سال جاری به هزار سند می رسد که در حفظ و حراست از موقوفات نقش مهمی دارد.
حجت الاسلام حسین رشیدیان امام جمعه شهرستان تیران و کرون در این جلسه بر اهمیت وقف اشاره کرد و گفت: انجام وقف دغدغه اقتصادی را از هر عرصه دور می کند که اطلاع رسانی و آگاهی بخشی برای اهمیت وقف مهمترین رسالت روحانیون در عرصه وقف است.
وی افزود: طلاب و روحانیون با انجام فعالیت های تبلیغی سعی کنند این سنت حسنه در جامعه بر اساس نیازهای جامعه گسترش یابد.
امام جمعه شهرستان تیران و کرون ادامه داد: آگاهی بخشی به مردم در راستای فرهنگ وقف موجب افزایش موقوفات و تنوع در نیت واقفان می شود.
علی رحمانی، فرماندار شهرستان تیران و کرون نیز در این نشست گفت: با وجود آسیب های اجتماعی انجام وقف با نیت پیشگیری از آسیب های اجتماعی از اولویت خاصی برخوردار است.
وی افزود: وجود موقوفه عام المنفعه و فرهنگی برای تخصیص مالی برای ارائه مشاوره در جهت رفع اختلافات خانوادگی، تقویت نهاد خانواده، تقویت باورهای دینی، کاهش آسیب های اجتماعی نیاز است.
فرماندار تیران و کرون ادامه داد: ثبت موقوفه با نیت تامین نیاز کمبود فضای آموزشی و رفع نیاز های آموزش و پرورش از اولویت خاصی نیز برخورد دار است.
وی یادآورشد: نیازسنجی و جهت دهی مردم و خیرین برای رفع نیازهای اساسی هر منطقه مورد رفع نیازها و جلوگیری اسراف می شود و نیازهای مهم هر منطقه ای با نیازسنجی رفع می شود و کمک به رشد و توسعه شهرها و روستا می دهد.
رحمانی تقویت بنیان خانواده و ترویج مبانی اسلامی و دینی را از مهمترین موضوعات امروز جامعه دانست و گفت: موقوفه هایی با نیت فعالیت های فرهنگی و انجام فعالیت هایی برای تقویت بنیان خانواده و ترویج ارزش های اسلامی به رفع نیازهای مهم جامعه کمک می کند.
وی یادآورشد: دستورات اسلامی و توجه مردم به توصیه های دین موجب شده تا اینکه در عرصه وقف اقدامات زیادی صورت بگیرد و مردم در زمان های مختلف از برکات آن بهره ببرند و در حال حاضر نیز باید اقداماتی صورت بگیرد که آیندگان از آن نیز نفع ببرند.
حجت الاسلام اصغر توسلی سرپرست اوقاف و امور خیریه شهرستان تیران وکرون گفت: با وجود استعدادهای خوب قرآنی شهرستان تیران و کرون نیازمند موقوفه با نیت فعالیت هایی فرهنگی قرآنی برای حمایت از فعالانن این عرصه و گسترش فعالیت های قرآنی است.
وی ادامه داد: شهرستان تیران و کرون موقوفه بزرگی به نام فاطمه نساء دارد که درآمدآن بر اسا نیت واقف در عتبات عالیات هزینه می شود و نیازمند موقوفه با نیت عام المنفعه نیز می باشد.
سرپرست اوقاف و امور خیریه شهرستان تیران وکرون افزود: طلاب و روحانیون نقش موثری در فرهنگ سازی و ترویج فرهنگ وقف در جامعه دارند که در منبرهای خود و دیدار چهره به چهره با خیرین و افراد خیر در راستای فرهنگ وقف گام های اساسی و موثری را بردارند.
وی اظهارکرد: گسترش فعالیت های فرهنگی و قرآنی در تیران و کرون نیازمند موقوفه با نیت فعالیت های فرهنگی و قرآنی است که در این راستا  خیرین برای فعالیت های فرهنگی، قرآنی و عام المنفعه وقف انجام دهند.
وی اضافه کرد: همزمان با هفته وقف نشست های تخصصی با اقشار مختلف برای ترویج فرهنگ وقف در شهرستان تیران و کرون انجام می شود.
کانال اطلاع رسانی: https://telegram.me/imnanews
02156/131/10
کد خبر 256814

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.