استفاده از اموال دولتی ممنوع!

مرحوم دکتر محمد ریاحی از پزشكان نامدار اصفهان در قرن چهاردهم هجرى‏ است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، وی در سال۱۳۰۳ با احراز رتبه اول به درجه دکترا در طب نائل و سپس راهی فرانسه شد. او در سال ۱۳۱۰ با درجه دیپلم دکترای جراحی عمومی و کالبدشناسی  به ایران بازگشت و در سال ۱۳۳۶ به پایه ۹ استادی و کسب کرسی کالبد شناسی موضعی دانشگاه اصفهان ارتقاء یافت. دکتر محمد ریاحی از اولین بنیانگذاران دانشگاه اصفهان بوده و در سالهای ۱۳۴۰ تا ۱۳۴۱نیز ریاست دانشگاه اصفهان را به عهده داشته است.
استفاده از اموال دولتی ممنوع!
دكتر رياحي، انساني متشرع و پايند به حلال و حرام بوده است. وی در نامه اي به دانشگاه مي نويسد: «چون اينجانب پزشك بانك رهني و بانك كشاورزي نيز هستم و حق الزحمه اي را دريافت مي دارم، خواهشمند است درصورتي كه اين دو مؤسسه، از بنگاه هاي دولتي محسوب مي شود و حق الزحمه دريافتي، خلاف مقررات است اطلاع فرماييد تا استعفاي خود را به اين دو مؤسسه اطلاع دهم.»
همچنین در زماني كه دانشگاه طي نامه اي به او اطلاع مي دهد كه 500 متر زمين دولتي به او تعلق گرفته است و از او دعوت مي كند كه جهت ثبت آن مراجعه نمايد، طي نامه اي چنين پاسخ مي دهد. «خود و همسرم داراي خانه شخصي مي باشيم و چهار فرزند پسر نيز داريم و لذا احتياجي به زمين دولتي نداريم».
عذرخواهی بابت استفاده شخصی از بیت المال
دکتر محمد ریاحی رئیس وقت دانشگاه اصفهان در سال ۱۳۴۰ با ارسال نامه ای رسمی به اداره کل تعلیمات عالیه بابت استفاده شخصی از اتومبیل دانشگاه برای دیدن یکی از اساتید دانشگاه عذرخواهی کرد که سند آن موجود است.
بکوشید تا رنج ها کم کنید...
دکتر ریاحی طبيبی حاذق بود که در زندگی اش نمونه های بسیاری از کمک به مردم وجود دارد. به گونه ای که در هر موقع از شبانه روز، بیمار را می پذیرفت، به دانشجویان نیازمند و فقیر بارها کمک مالی نموده و هزینه زندگی آنان را برای ادامه تحصیل می پرداخته و حتی به اینگونه دانشجویان اجازه می داد که با حضور در مطب شخصی او و همکاری در امر طبابت، ضمن تقویت بینه علمی خود نسبت به تامین زندگی شخصی نیز اقدام کنند و با چند داروخانه حساب داشت و هرگاه بیمار فقیری به او مراجعه می کرد، در کنار نسخه او می نوشت: «به حساب بنده» و سپس در پایان هر ماه، با داروخانه ها تسویه حساب می کرد.
سرانجام این پزشک خدوم در سال 1348 به دیار باقی شتافت و در قبرستان تخت فولاد اصفهان، در تکیه بهشتی آرام گرفت./
12135/106/3
کانال اطلاع رسانی: https://telegram.me/imnanews
کد خبر 256724

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.