آیت الله اژه ای از علمای جامعی بود که خود را تنها وقف يک رسالت‌ نکرد

خبرگزاری ایمنا: آیت الله سیدعبدالله فاطمی نیا گفت: آیت الله میرزا علی محمد اژه ای از علمای جامعی بود که خود را تنها وقف يک رسالت‌ نکرد بلکه ایشان تلفيقي از همه رشته ها و رسالت ها بود.

به گزارش ایمنا، آیت الله سیدعبدالله فاطمی نیا استاد حوزه و دانشگاه با تبيين شخصيت آیت الله میرزا علی محمد اژه ای و با اشاره به حدیثی از امام صادق (ع )گفت: عالمترین مردم کسی است که بین علم و معرفت را جمع کند و تاریخ علمای شیعه در مصداق همین حدیث می درخشد.
وی با اشاره به علمای بزرگی چون؛ سید مرتضی، سید رضی، شیخ طوسی و شیخ مفید در گذشته و علمای عصر چون؛ علامه طباطبایی، امام خمینی(ره) و آیت الله بهجت اظهار داشت: این عالمان دینی از نمونه های بارزی و جامعی بوده که توانسته اند بین علم و معرفت را جمع کنند.
آیت الله فاطمی نیا با بیان اینکه همه علما به عنوان هادی مردم هستند خاطر نشان کرد: البته همه علما با توجه به وظایف متعدد و تعهدات خود به عنوان هادی مردم بودند که نمی توان خدمات آنها را نادیده گرفت ولی آنهایی که بین علم ومعرفت را جمع کردند، سریعتر توانستند مردم را به وادی عبودیت برسانند.
این استاد دانشگاه ادامه داد: اما عده ای می گویند" اینها مال قدیم بودند" باید به اینها گفت ، سنت خدا که قدیم و جدید ندارد . عالم جامع که قدیم و جدید ندارد.
آیت الله فاطمی نیا در ادامه تصریح کرد: مرحوم آیت الله میرزا علی محمد اژه ای از علمای جامعی بود که خود را تنها وقف يکي از اين رسالت‌ها نکرد بلکه به يک تلفيقي از همه رشته ها بود.
وی افزود: ایشان در علم‌و عرفان‌، و تزكيه ‌و اخلاق‌؛ رباني ‌پويندگان ‌راه‌ سلامت و مربی ‌جويندگان‌انوار معرفت‌، استادی بي‌بديل‌ و بي‌نظير بود كه ‌با‌ پيروي‌از رویه امامان ‌بحق، در برافراشتن‌لواي‌توحيد کوشید و اگر بخواهيم ‌يكي‌از افرادي‌را نشان‌دهيم‌كه‌مصداق‌و معيار اين‌كلام‌جامعیت باشد آیت الله میرزا علی محمد اژه ای در این گروه قرار دارد.
آیت الله فاطمی نیا یادآور شد: عجيب‌جامعيّت‌ايشان‌بود؛ گذشته ‌از جامعيّت‌در علوم‌ بود ، ایشان به غیر از علم ظاهری اجتهاد باطنی داشتند که حتی مایل به ظهور و بروز آن نبودند. جامع‌بين‌علم‌ و عمل‌بود؛ آن هم‌عملي كه‌ در جهت رضای خدا بود نه عبد خدا، چرا که اگر عملی در جهت رضای عبد خدا باشد چیزی عایدشان نمی گردد و اگر چیزی در کاسه آیت الله اژه ای ریخته اند به خاطر این است که تمام کارهای شان در جهت رضای خدا بود.

کد خبر 24702

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.