پرویز ورجاوند ؛فعال سیاسی تاریخ معاصر ایران

پرویز ورجاوند باستان شناسی، دانای علوم اجتماعی، انسان شناس و فعال سیاسی روزگار خود بود.

به گزارش باشگاه خبرنگاران شهر، پرویز ورجاوند در سال۱۳۱۳ در تهران به دنیا آمد. وی بعد از دورۀ دبستان و دبیرستان و دریافت مدرک ششم ریاضی، اقدام به گذراندن دورۀ عالی نقشه برداری در سازمان نقشه برداری کرد. سپس ششم ادبی را گرفت و دورۀ لیسانس باستان شناسی و فوق لیسانس علوم اجتماعی را در دانشگاه تهران طی و با گرفتن بورس تحصیلی به کشور فرانسه عزیمت کرد. دوره  انستیتوی انسان شناسی را در دانشگاه پاریس و مدرسه عالی لوور گذراند. او توانست در سال ۱۳۴۲ در رشتۀ باستان‌شناسی با گرایش معماری ایران در دورۀ تاریخی از دانشگاه سوربُن فرانسه مدرک دکتری اخذ کند.
ورجاوند در مراجعت به ایران در آزمون استادیاری شرکت کرد و پذیرفته شد اما با توجه یه پیشینۀ سیاسی از استخدام او در دانشگاه جلوگیری کردند. او مدتی به تدریس در دانشگاه بدون دریافت حقوق مشغول بود و بعد از مدت زمانی توانست در موسسه تحقیقات علوم اجتماعی دانشگاه تهران به عنوان رئیس بخش تحقیقات مردم‌شناسی و ایلات و عشایر استخدام شود و حکم دانشیاری دانشگاه تهران را دریافت کند. استاد ورجاوند در سال ۱۳۵۲ به درجه استادی دانشگاه نائل گردید.
پیشینه آموزشی
دکتری، ۱۳۴۲، باستان‌شناسی، دانشگاه سوربن، فرانسه
دیپلم انستیتوی انسان شناسی، دانشگاه پاریس و مدرسه عالی لوور فرانسه
کارشناسی ارشد علوم اجتماعی در دانشگاه تهران
کارشناسیِ باستان شناسی، دانشگاه تهران
تدریس در دانشگاه تهران
فعالیت های سیاسی
وی در پانزده سالگی همزمان با تحصیل وارد عرصۀ سیاست شد و به حزب ملّت ایران که بر پایۀ پان‌ایرانیسم شکل گرفته بود پیوست و به انتشار روزنامۀ دانش‌آموز همت گماشت.
ورجاوند پس از آن در نهضت مقاومت ملی فعالیت کرد در دوره اقامت در اروپا او ابتدا در کنفدراسیون سپس در جبهه ملی ایران -اروپا فعالیت کرد و از بنیانگذاران آن بود. او مدتی نیز مسؤل ارگان جبهه ملی ایران -اروپا قبل از علی شریعتی بود.  ورجاوند در کابینه مهدی بازرگان کفیل وزارت فرهنگ و هنر و پس از انقلاب به همراه دکتر مهدی آذر، دکتر مسعود حجازی، حاج قاسم لباسچی، مهدی غضنفری، علی اکبر محمودیان و دکتر سید حسین موسویان عضو هیات اجرایی جبهه ملی ایران بود. استاد پرویز ورجاوند در هفته آخر اسفند ۵۹ از هیئت اجرائیه استعفاء داد و تا زمان بازداشت در دی‌ماه سال ۶۰ در هیچ یک از جلسات حاضر نمی‌شد. در سال 1372 با فعالیت مجدد جبهه ملی ایران او به همراه 11 نفر به شرح زیر جزء اعضای شورای مرکزی جبهه ملی ایران بودند: ادیب برومند، دکتر علی اردلان، دکتر سید حسین موسویان، حسین شاه‌حسینی، حسن لباسچی، دکتر مهدی مویدزاده، غلامرضا رحیم، منوچهرملک قاسمی، فرشید افشار، حسن خرمشاهی، اصغر فنی پور.
برای اداره امور جبهه ملی دو نفر از اعضای باقی‌مانده هیأت به رهبری ادیب برومند و  علی اردلان، دو نفر از اعضای هیات اجرایی پرویز ورجاوند ناصری و سید حسین موسویان و دو نفر از شورای مرکزی حسین شاه‌حسینی و حسن لباسچی هیات اجرایی را بصورت مشترک تشکیل دادند. ورجاوند در سال ۱۳۷۸ به عنوان سخنگوی جبهه ملی و عضو منتخب شورای مرکزی در هیات اجرایی انتخاب شد.
 در سال ۱۳۷۹ و در پی در گذشت علی اردلان و چند تن دیگر از اعضای شورای مرکزی جبهه ملی اقدام به ترمیم شورای مرکزی کردند و پس از آن ورجاوند به عضویت در هیات رهبری جبهه ملی ایران انتخاب شد.
 او در پلنوم ۱۳۸۲ معروف به پلنوم الّهیار صالح عضو دو کمیسیون بازنگری در منشور و تدوین بیانیه سیاسی پلنوم شده و از سوی مشترکین نیز به عضویت در شورای مرکزی مجددا انتخاب می شود. سپس از طرف اعضای شورای مرکزی به عضویت در هیأت رهبری و سنخگویی جبهه ملی ایران منصوب می شود.
 در نهایت این دریای فعال ایران دوست در نوزدهم خرداد ۱۳۸۶ به علت ایست قلبی دعوت حق را لبیک می گوید و در بَدستی(وجب) خاک جسمش از دیدگان پنهان می شود.
 
کنش‌های فرهنگی
پایه گذاری مرکز برنامه ریزی و خدمات آموزش و جهانگردی برای نخستین بار در ایران
تلاش برای به ثبت رساندن مجموعه تخت جمشید، میدان نقش جهان و چغازنبیل
انحلال اداره نگارش وزارت فرهنگ در دوران وزارت که با این کار وی تا مدتی ممیزی و سانسور از بین رفت
تلاش برای تعدیل برج جهان نما
کوشش برای حفظ آثار باستانی تنگه بلاغی و مجموعه پاسارگاد در جریان ساخت سد سیوند
آثار
کاوش رصدخانه مراغه و نگاهی به پیشینه دانش ستاره شناسی در ایران، تهران، انتشارات امیرکبیر، ۱۳۶۶.
سرزمین قزوین، سابقه تاریخی و آثار باستانی و بناهای تاریخی سرزمین قزوین
ایران و قفقاز ـ اران و شروان
همه هستیم نثار ایران (یادنامه استاد غلامحسین صدیقی)
پیشرفت و توسعه بر بنیاد هویت فرهنگی
کاوش آثار ایران در موزه‌های اتحاد جماهیر شوروی
میراث تمدن ایرانی در سرزمین‌های آسیایی اتحاد شوروی
روش بررسی وشناخت علمی ایلات و عشایر
سفرنامه جنوب- سیر و سفری در کناره‌ها و جزایر خلیج‌فارس و دریای عمان
آثار تاریخی و معماری چوبی شهر تاریخی حاجی طرخان "آستراخان"
شناسنامه شهر شیراز
فهرست انتشارات دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی
آثار ترجمه
 سبک شناسی هنر معماری در سرزمین‌های اسلامی نوشته ج. هواگ
خراسان و ماوراءالنهر (آسیای میانه)؛ نوشته آ. بلنیتسکی
همکاری‌های در پروژه‌های تحقیقاتی و علمی
 دایره المعارف تشیع در هفت جلد
دانشنامه جهان اسلام
دانشنامه بزرگ فارسی
اطلس تاریخ ایران، سازمان نقشه برداری کشور
پایتخت‌های ایران، سازمان میراث فرهنگی
دانشنامه زنان ایران
انتهای پیام/
32/28/15
کد خبر 234633

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.