۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۴
بزرگداشت محمدعلی امیر جاهد برگزار شد

مجموعه نشست های شب های بخارا، میزبانِ بزرگداشت《محمدعلی امیرجاهد》شاعر، روزنامه نگار و تصنیف ساز بود.

به گزارش باشگاه خبرنگاران شهر،بنیاد موقوفات دکتر محمود افشار، با همراهی گنجینۀ پژوهشی ایرج افشار، مرکز دایرة المعارف بزرگ اسلامی، نشریۀ فرهنگی تحلیلی روایت و مجلۀ بخارا، در دویست و چهل و پنجمین شب از مجموعه نشست های شب های بخارا میزبان شبِ «محمدعلی امیر جاهد»، روزنامه نگار، ادیب و شاعر و تصنیف ساز بود.
در ابتدا علی دهباشی ضمن خوش آمدگویی به میهمانان این نشست، به سفر ارکستر ملی به رهبری فرهاد فخرالدینی به چین در روزهای آتی، اشاره داشت و سپس از او دعوت کرد که تا به بیان سخنان خود بپردازد.
در ادامۀ این شب:
فرهاد فخرالدینی از سابقۀ آشنایی خود با خانوادۀ امیر جاهد و معین  و علاقۀ محمدعلی امیر جاهد به داماد خود محمد معین و آثار ماندگار این تصنیف ساز موسیقی ایران و به سنت و رسم گذشتۀ موسیقی که خلق شعر و آهنگ توسط خود آهنگساز بود اشاره داشت و این روش کاربردی در آثار امیر جاهد را راز زیبایی تصانیف و آهنگ هایش دانست.
 مهدخت معین،دختر استاد معین و نوه ی محمدعلی امیر جاهد، از ساخت مستند«هزارداستان امیر جاهد»توسط منوچهر مشیری و تولد پدربزرگ در سال 1275 شمسی در تهران و تحصیل ایشان در دانشسرای عالی و دارلفنون و خلق اشعار سیاسی و انتخاب تخلص «جاهد» برای خویش و مصدومیت در برخورد با نیروهای روس و فریاد:"ز جفای دشمنان سر و تن من/ شده قطعه قطعه همچو وطن من" و داستان دستگیری ها و درگیری های سیاسی وی، سخن به میان آورد.
مهدخت معین در ادامه از چاپ و نشر مجلۀ پارس از سال 1305 و تیراژ بالای این نشریه بدون حمایت مالی دولتی و ادامۀ نشر آن تا سال 1333، سخن گفت. فرزند استاد معین از تصانیف سروده شدۀ پدربزرگ مادریش و همکاری ایشان با قمرالملوک وزیری و اهدای سود حاصله برای خرید تخت بیمارستان برای بیماران و دیگر کمک هزینه های امیرجاهد به بیماران و از هنرهای دیگر ایشان از جمله معماری و خوشنویسی و تسلط  به ادبیات تخصصی و موسیقی و نوازندگی تار و تسلط به زبان فرانسه یاد کرد.
رضا یکرنگیان، مدیر انتشارات خجسته و از دانش آموختگان نخستین هنرستان موسیقی و از شاگردان امیر جاهد در سال های دور با ذکر چند تصنیف از این تصنیف ساز از جمله «مُلک ایران» و «بهار آمد»در آواز دشتی و «کشوردل» در ماهور به ویژگی میهن دوستی و مبارز و قلم صریح وی پرداخت. مدیر انتشارات خجسته از واگذاری ساختمان هنرستان ملی آزاد شبانۀ موسیقی به اتحادیه صنف خیاطان، به تلخی یاد کرد.
علیرضا میر علی نقی، پژوهشگر تاریخ موسیقی ایران، از سه میراث محمد علی امیر جاهد از جمله: میراث مکتوب شامل سالنامۀ پارس، میراث صوتی که توسط خود صدای امیرجاهد ضبط شده که بر نت های این آثار ارجحیت دارد و مدرسۀ هنرستان شبانۀ موسیقی، توضیحاتی را بیان کرد.
بخشی از این شب به نمایش فیلم «هزار داستانِ امیر جاهد» به کارگردانی منوچهر مشیری اختصاص یافت که در این فیلم هنرمندانی چون: داریوش طلایی، فرهاد فخرالدینی، علیرضا میر علی نقی، پروانه و رضا یکرنگیان، حسین دهلوی، ارفع اطرایی، خانوادۀ استاد معین وامیرجاهد از جمله: مهدخت معین، مهین و پرنیان امیر جاهد دختر استاد و همسر استاد معین و محمود یاربخت خواهر زادۀ استاد از خاطرات خود با ایشان سخن گفتند.
پایان بخش این نشست نوای تیتراژ پایانی مستند با تصنیف «هزار دستان به چمن» با اجرای ارکستر ملی و رهبری فرهادفخرالدینی بود: هزاردستان به چمن/ دوباره آمد به سخن/  که ای خسته از رنج دی/ ببین جشن گلهای من/ بکن دل زنقدینۀ جان / بنه در کف می عروش/کنار گل و لاله دو جامی بزن...
انتهای پیام/
کد خبر 231253

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.