به گزارش خبرگزاری ایمنا، اگر از کاربران شبکه های مجازی باشید حتما واژه هشتگ به گوشتان خورده است. هشتگ که با نماد # شناخته میشود و علامت محبوب فضای مجازی است؛ علامتی که چند سال اخیر در کشور ما طرفداران زیادی پیدا کرده است. اگر شما هم از اعضای شبکههای اجتماعی مجازی هستند به احتمال زیاد علامت # (هشتگ) برایتان آشناست.
هشتگ یک نماد پیشوندی و یکی از تگهای ابرداده است که از سوی کاربران فضای مجازی برای دستهبندی و اشتراگگذاری پستها و نظرات درباره موضوع خاصی در سطح جهانی و فراتر از حلقه دوستان به کار میرود، به معنای دیگر، هشتگ ابزاری است که از طریق آن یک ادبیات جهانی درباره موضوعی خاص شکل میگیرد. استفاده از هشتگها به دلایل مختلفی نظیر برند تبلیغاتی، طرفداری از یک کمپین یا برای بیان توضیح و احساس است.
از هشتگ استفادههای متنوعی میشود و همین باعث میشود نتوان به سادگی استفاده خاصی را به آن نسبت داد. از هشتگها به سه هدف عمده استفاده میشود: یکی استفاده از هشتگ برای تبلیغ برند. دوم استفاده از هشتگ برای کمپین است که طرفداران یک کمپین از طریق استفاده از هشتگ میتوانند عضویتشان در کمپین موردنظرشان را اعلام کنند و حتی دیدگاهشان را به سایر اعضا منتقل کنند. برای نمونه میتوان به # کمپین یک قطره آب، اشاره کرد که در فضای مجازی محبوبیت زیادی یافت و بخش زیادی از این فراگیرشدنش را به ادبیات هشتگی مدیون بود.
استفاده دیگری که از هشتگ میشود برای توضیح است که معمولا در اینستاگرام و برای یافتن سادهتر عکس از آن استفاده میشود. اما هشتگ در ایران کاربرد جدیدی هم یافته است و آن هم استفاده از هشتگ برای بیان احساس است و این مساله به ویژه در اینستاگرام بیش از سایر شبکههای اجتماعی خصوصا در میان کاربران ایرانی اینستاگرام یافت میشود.
البته تنها فاز هشتگی ایرانیها بالا نیست. این مساله در کشورهای دیگر هم به حدی بالاست که اواخر سال ۲۰۱۲ زنی در انگلیس نام فرزندش را هشتگ گذاشت. هشتگ در توئیتر هم کاربرد خاصی دارد؛ نتایج یک تحقیق نشان داده است که در توئیتر، مطالبی که هشتگگذاری شدهاند، ۵۵ درصد بیشتر از دیگر مطالب بازنشر میشوند و بیش از ۵۰ درصد کاربران اگر مطلع باشند که هشتگ موردنظر از طرف شرکتهای تبلیغاتی ارائه شده است و برای آنها منفعت دارد، دوباره آن را انتشار میدهند.
هشتگ تنبلی کاربران فضاهای مجازی را دوچندان کرده، در حال حاضر کاربران فضای مجازی دیگر حوصله خواندن متنهای بلند را ندارند و یک جمله کوتاه بیشتر میتواند جلبتوجه کند، در این بین این ادبیات هشتگی میتواند جمله را هم به کلمه تبدیل کند و کاربر فضای مجازی را بیحوصلهتر از قبل.
ایرانیان مثل هر مسئله دیگری که در آن افراط را برمی گزینند، از هشتگ هم بی رویه استفاده می کنند. حتما برای شما هم پیش آمده با عکسی در اینستاگرام روبرو می شوید که در زیر آن چندین هشتگ متنوع خودنمایی می کند. هشتگ هایی که گاها معنای مرتبطی با موضوع عکس ندارد.
از هشتگ استفادههای متنوعی میشود و همین باعث میشود نتوان به سادگی استفاده خاصی را به آن نسبت داد. از هشتگها به سه هدف عمده استفاده میشود: یکی استفاده از هشتگ برای تبلیغ برند. دوم استفاده از هشتگ برای کمپین است که طرفداران یک کمپین از طریق استفاده از هشتگ میتوانند عضویتشان در کمپین موردنظرشان را اعلام کنند و حتی دیدگاهشان را به سایر اعضا منتقل کنند. برای نمونه میتوان به # کمپین یک قطره آب، اشاره کرد که در فضای مجازی محبوبیت زیادی یافت و بخش زیادی از این فراگیرشدنش را به ادبیات هشتگی مدیون بود.
استفاده دیگری که از هشتگ میشود برای توضیح است که معمولا در اینستاگرام و برای یافتن سادهتر عکس از آن استفاده میشود. اما هشتگ در ایران کاربرد جدیدی هم یافته است و آن هم استفاده از هشتگ برای بیان احساس است و این مساله به ویژه در اینستاگرام بیش از سایر شبکههای اجتماعی خصوصا در میان کاربران ایرانی اینستاگرام یافت میشود.
البته تنها فاز هشتگی ایرانیها بالا نیست. این مساله در کشورهای دیگر هم به حدی بالاست که اواخر سال ۲۰۱۲ زنی در انگلیس نام فرزندش را هشتگ گذاشت. هشتگ در توئیتر هم کاربرد خاصی دارد؛ نتایج یک تحقیق نشان داده است که در توئیتر، مطالبی که هشتگگذاری شدهاند، ۵۵ درصد بیشتر از دیگر مطالب بازنشر میشوند و بیش از ۵۰ درصد کاربران اگر مطلع باشند که هشتگ موردنظر از طرف شرکتهای تبلیغاتی ارائه شده است و برای آنها منفعت دارد، دوباره آن را انتشار میدهند.
هشتگ تنبلی کاربران فضاهای مجازی را دوچندان کرده، در حال حاضر کاربران فضای مجازی دیگر حوصله خواندن متنهای بلند را ندارند و یک جمله کوتاه بیشتر میتواند جلبتوجه کند، در این بین این ادبیات هشتگی میتواند جمله را هم به کلمه تبدیل کند و کاربر فضای مجازی را بیحوصلهتر از قبل.
ایرانیان مثل هر مسئله دیگری که در آن افراط را برمی گزینند، از هشتگ هم بی رویه استفاده می کنند. حتما برای شما هم پیش آمده با عکسی در اینستاگرام روبرو می شوید که در زیر آن چندین هشتگ متنوع خودنمایی می کند. هشتگ هایی که گاها معنای مرتبطی با موضوع عکس ندارد.




نظر شما