رنگ و بوی محرم در برنامه های فرهنگی شهر اصفهان

همزمان با فرا رسیدن ماه محرم ویژه برنامه های مختلفی در حوزه های فرهنگی، اجتماعی، تفریحی، شهروندی و سلامت از سوی سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان برنامه ریزی شده است.

به گزارش ایمنا، مدیریت ها و كمیته های سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان در راستای اهداف و وظایف خود تلاش کردند، رضایت همه گروه های هدف را به دست آورند.

اجراي تبلیغات شهری با محوریت حادثه عاشورا در شهر اصفهان
اولین گام از برپایی شور حسینی و ایجاد فضایی مناسب با ایام محرم توسط این سازمان و در كنار آن توجه به بعد شهری و شهروندی، نگاه اجتماعی به حادثه عاشورا بود كه مدیریت اجتماعی سازمان فرهنگی تفریحی در تبلیغات شهری مورد توجه قرار داد.
تبلیغات شهری با محوریت حادثه عاشورا در شهر اصفهان با تآسی از جمله مشهور (کل یوم عاشورا و کل ارض کربلا) با نگاهی اجتماعی به حادثه عاشورا اجرا شد تا گروه های مختلف حاضر در این حادثه عظیم معرفی شوند.
شهدایی که تا پایان، دست از عهد خود نکشیدند و همراه امام خویش ماندند، افرادی که در آخرین لحظات، راه حق را یافتند و به خود آمدند، اشخاصی که بهانه های پوچ ساختند و از همراهی با حضرت اباعبدالله(ع) سرباز زدند، چهره های منفوری که سوابق گذشته خود را تباه ساختند و آشکارا در مقام جنگ با حضرت سیدالشهدا(ع) برآمدند و شماری از گروه ها و دسته های حاضر در حادثه کربلا بودند که در تبلیغات به آنها پرداخته شد.
این تبلیغات در همه نقاط شهر و بر روی 300 تابلوی تبلیغاتی نصب و با استقبال زیادی مواجه شده است.

كودكان با محرم همراه شدند
(آب، بابا، ابوالفضل(ع) ) نام ویژه برنامه ای است كه از سوی مدیریت تفریحی سازمان فرهنگی تفریحی و با هدف آشنایی کودکان با مفاهیم این ایام، از جمله مفهوم فداکاری و ایثار در فضایی کودکانه و در قالب برپایی کارگاه های مختلف برنامه ریزی شد.
این ویژه برنامه در دو نوبت خانوادگی و ویژه مدارس، با ساخت کتیبه یا حسین(ع) برپایی کارگاه های کاردستی ، ساخت پرچم عزاداری ،غرفه چاپ شابلون روی پارچه همراه با آموزش مفاهیم عاشورایی و ... از 25تا 29 مهرماه در جزیره بازی برگزار شد.
یكی دیگر از برنامه های كودكانه این سازمان، (نقاش محرم) است كه با هدف آشنایی کودکان با مفاهیم عاشورایی ویژه خردسالان 4 تا 10 سال از سوی فرهنگسرای سبحان برگزار می شود.
 خردسالان در برنامه (نقاش محرم) در قالب یک طرح با ارائه داستان و نقاشی مرتبط با موضوع (کیست مرا یاری کند؟) به بیان کارهایی که می توانند در عصر حاضر انجام دهند تا امام حسین(ع) را یاری کنند و خشنود سازند، می پردازند.
 بسته های مرتبط با این برنامه از روز یکشنبه سوم آبان ماه در مدارس و مهدهای کودک توزیع شد که خردسالان به کمک مربی و یا والدین خود می توانند برگه های مربوط به داستان و نقاشی برنامه نقاش محرم را تکمیل کنند.
مهلت تحویل آثار نقاشی و داستان های (نقاش محرم) تا 19 آبان ماه جاری است که پس از جمع آوری آثار خردسالان، در تاریخ 12 آذرماه نمایشگاهی از این آثار برپا خواهد شد.
اما علاوه بر این برنامه ها، مدیریت فرهنگی سازمان فرهنگی تفریحی نیز ویژه برنامه (قاصدک ها سلام می کنند) را در سبکی جدید از جنس کودکانه برای آشنایی كودكان با فرهنگ عاشورا در 29 مهرماه در حسینیه صفا برگزار كرد.
فرهنگسراهای عرفان، استاد همایی، کوثر و اندیشه، این ویژه برنامه را با تدارک تئاتر کودک با موضوع (سلام) و اشاره به پیش سلام بودن امام حسین (ع) از کودکی و مدیحه سرایی با مضمون سلام دادن به شهدای کربلا ویژه کودکان پنج تا شش سال برگزار كردند.
همه کودکان مهدهای کودک و پیش دبستانی های منطقه 10 و 15 به همراه مربیان و مدیران مرا کز در دو سانس از ساعت 9 تا 10:30 و 10:30 تا 12 از بخش های اجرایی این ویژه برنامه بهره مند شدند.
فرهنگسرای عرفان از 27 مهرماه به مدت پنج شب در محلات بوزان و ابر از محلات خوراسگان برای کودکان چهار تا هفت سال ویژه برنامه (قصه های عاشورایی) را اجرا كرد.
نقالی خوانی از مکه تا عاشورا، ساخت کاردستی، نقاشی و ... از برنامه های (قصه های عاشورایی) بود كه 27 و 28 مهرماه در امامزاده کرار در محله بوزان و 29 و 30 مهرماه واول آبان ماه در مسجد امام حسن مجتبی(ع) در محله ابر برگزار شد.
 
رنگ و بوی محرم در برنامه های فرهنگی شهر اصفهان

برنامه های فرهنگسراهای شهر اصفهان نیز به مناسبت محرم الحرام، رنگ و بوی محرمی به خود گرفت و فرهنگسرای سبحان در اقدامی به مناسبت ایام محرم تور گردشگری ویژه مراسم آیینی (زار خا ک) در ورزنه اصفهان برگزار كرد.
 بیش از 40 نفر برای آشنایی با مراسم آیینی روز سه شنبه 28 مهرماه به ورزنه سفر كردند و از ساعت 7 صبح تا 20:30 شب به تماشای آیین های محرمی روستای قورتان ورزنه پرداختند.
ویژه برنامه محرم، (امام حسین(ع) و اخلاق مداری) با محوریت بیان نکاتی درخصوص اخلاق نیکو از چهارم آبان ماه به مدت پنج روز در فرهنگسراهای عرفان، اندیشه، استاد همایی، کوثر و موعود برگزار می شود.
مدیحه سرایی سید مجتبی حسینی، سخنرانی دکتر دوازده امامی، کارشناس صدا و سیما و عضو هیات علمی دانشگاه با موضوع (اخلاق نیکو) و ارائه بسته فرهنگی، از جمله بخش های این ویژه برنامه است.
پس از اولین اجرای این برنامه توسط فرهنگسرای عرفان در تاریخ چهارم آبان ماه، فرهنگسراهای اندیشه، استاد همایی، کوثر و موعود به ترتیب در تاریخ های 11 ، 10 ،5 و 12 آبان ماه به اجرای ویژه برنامه (محرم، امام حسین(ع) و اخلاق مداری) می پردازند.

پایش سلامت عزاداران هیات های مذهبی توسط ستاد فرهنگ سلامت
پایش سلامت عزاداران هیات های مذهبی توسط خانه سلامت فرهنگسرای اهتمام از 28 مهرماه به مدت سه شب از ساعت 21 تا 23 ویژه شهروندان منطقه 11 شهرداری اصفهان با همكاری هیات محبان حضرت زهرا (س) در گلستان شهدای شهر رهنان و محبان حضرت زینب (س) در تکیه ای با همین نام در خیابان درخشان رهنان انجام شد .
 ارائه تولیدات ستاد فرهنگ سلامت در این مکان ها از برنامه های ویژه سلامت توسط سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان بود.
اطلاعات شیرخوارگان هیات علی اصغر جروکان برای ارائه خدمات سلامت ویژه مادر و فرزند در خانه سلامت موعود به ثبت رسید تا بتواند در آینده ای نزدیک، برای این کودکان و مادرانشان برنامه هایی در زمینه سلامت برگزار كند.
خانه سلامت موعود در کنار برپایی غرفه مشاوره و توزیع بسته سلامت، پازل هایی با موضوع سلامت، به کودکان سه تا 9 سال اهدا کرد.
برپایی غرفه پایش توسط خانه سلامت خانه جوان در هیات فدائیان حسین(ع) به مدت 10 شب از دیگر برنامه های كمیته سلامت در ایام محرم بود كه عزاداران در این غرفه ها از مشاوره کارشناسان معتبر ستاد فرهنگ سلامت شهرداری اصفهان استفاده کرده و از توصیه آنها بهره مند شدند.

توزیع 40 هزار بروشور آموزشی (پیشگیری از اعتیاد) در بین هیات های عزاداری
بیش از 40 هزار بروشور آموزشی (سیگار و عوارض ناشی از آن) از سوی مدیریت امور اجتماعی سازمان فرهنگی تفریحی در بین نوجوانان و جوانان حاضر در هیات های عزاداری شهر اصفهان توزیع شد.
این بروشورها با محوریت پیشگیری از اعتیاد به مواد دخانی و مخدر تهیه شده است که در بخشی از آن بیان شده که افراد سیگاری نه تنها سلامتی خود را در معرض انواع بیماری های خطرنا ک قرار می دهند، بلکه باعث رنجش و آزرده خاطر شدن اطرافیانشان نیز می شوند.
 تولیدات تصویری سازمان فرهنگی تفریحی ویژه محرم هنرسرای خورشید وابسته به سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان به مناسبت فرارسیدن ایام محرم الحرام نماهنگی با عنوان ‎(‎مسافر بهشت) و (عموعباس) تولید کرد که بر روی سایت آپارات قرار گرفته است.
نماهنگ های جدید گروه بچه های مسجد با ملودی سعید عنایتی و مجتبی مینوتن و شعرسرایی علی فردوسی در بین الحرمین تهیه شده است.
این نماهنگ، کاری از سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان است که به مناسبت فرارسیدن ایام محرم و با محوریت آشنایی با شخصیت امام حسین(ع) ساخته شده است.
نماهنگ (مسافر بهشت) از شبکه استانی اصفهان و شبکه های سراسری دو و سه سیمای جمهوری اسلامی ایران نیز به نمایش درآمده است.

پخت نذری توسط شهروندان اصفهانی در ویژه برنامه های محرم
باغ تجربه اصفهان در برنامه ای با عنوان (شهر در سوگ است) به برگزاری مراسم عزاداری سالار شهیدان به همراه پخت نذری ویژه عموم شهروندان اقدام کرد.
عموم شهروندان روز سه شنبه 28 مهرماه با شرکت در این برنامه پس از انجام عزاداری و تماشای تعزیه امام حسین(ع)، در باغ تجربه به پخت شله زرد نذری پرداختند.
کارگاه آموزشی ( پخت حلوا و آش نذری) به مناسبت ماه محرم در دو جلسه ویژه بانوان در فرهنگسرای استاد همایی برگزار شد.
اولین جلسه این کارگاه با موضوع پخت انواع حلوا به همراه تزئینات، روز پنجشنبه 30 مهرماه از ساعت 15 تا 18 بعدازظهر برگزار شد و پخت چند نوع آش نذری نیز در دومین جلسه این کارگاه روز پنجشنبه هفتم آبان ماه در فرهنگسرای استاد همایی واقع در پل سرهنگ، خیابان معراج، کوی امامزاده آموزش داده می شود.
 
برگزاری همایش شیرخوارگان حسینی در مراكز فرهنگی
برگزاری همایش شیرخوارگان حسینی در مسجد المحمود خانه اصفهان و مجموعه ورزشی شهدای جروکان خیابان آتشگاه با حضور کودکان شیرخوار و مادرانشان از برنامه های اولین جمعه ماه محرم سازمان فرهنگی تفریحی بود كه از سوی مجموعه فرهنگی تخصصی بانوان باغ نوش و مجموعه فرهنگی امام خمینی (ره) برگزار شد.
برپایی غرفه های فرهنگی و ارائه سربند و پرچم به شرکت کنندگان در همایش و همچنین برپایی غرفه سلامت ویژه پایش شهروندان از جمله برنامه های این همایش بود.
همایش شیرخوارگان حسینی یکی از مناسک مذهبی بزرگداشت عاشوراست که به یاد کودکان کشته شده در روز عاشورا از سوی مسلمانان در ایران و کشورهای دیگر همه ساله در نخستین جمعه ماه محرم برگزار می شود.
/7
کد خبر 209279

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.