خبرگزاري ايمنا:‌ رییس کتابخانه امیرالمؤمنین(ع) بیان کرد: کتابخوانی و مطالعه، مثل سایر مایحتاج زندگی باید جزئي از ضروریات زندگی مردم شود، تا تحولات عظیم فرهنگی و علمی و سیاسی و اقتصادی به وقوع بپیوندد.

به گزارش ایمنا، شاید امروزه بسياري افراد از کنار مطالعه و کتاب راحت می گذرند و در زندگیشان احساس نیازی به مطالعه ندارند اما این حقیقتی است که مطالعه كردن يكي از شاخص هاي توسعه و رايج ترين محصول فرهنگي كشورهاي مختلف محسوب مي شود و مطالعه كتاب و فرهنگ كتابخواني نمايانگر، رشد ملي و از نشانه هاي بارز بالندگي فرهنگ و تمدن هر كشور است. 
رییس کتابخانه امیرالمؤمنین (ع) بیان کرد: کتابخانه و اجتماع در طول تاریخ، هم‌پای هم پیش رفته و یکی بر دیگری تأثیر گذاشته است به طوری که انحطاط یکی با زوال ديگري و رشد آن با ترقی ديگري همراه بوده است. 
"علیرضا نقوی" گفت: توسعه کتابخانه‌ها و ایجاد مراکز مطالعاتی و اطلاعاتی جهت کسب آگاهی مردم در یک جامعه می‌تواند نشانه ای از رشد فکری و فرهنگی مردم آن جامعه باشد. 
وی با بیان اینکه طبيعي است كه وقتي خواهان توسعه كتاب و كتابخواني هستيم بايد مراكز و مكان‌هايي داشته باشيم كه بتواند كتاب را در اختيار مردم قرار دهد، تصریح کرد: چراكه شايد خريد كتاب براي همه اقشار كار مشكلي باشد. 
وجود کتاب های به روز در کتابخانه ها امری ضروری است 
رییس کتابخانه امیرالمؤمنین(ع) همچنین بیان داشت: ممكن است تهيه كتاب و به دنبال كتاب‌هاي تازه رفتن با وقت و يا اقتصاد مردم همخواني نداشته باشد، لذا وجود كتابخانه‌های متعدد مي‌تواند كمك بزرگي براي ترویج و توسعه كتابخواني باشد، ضمن اين‌كه كتابخانه‌ها مراكز دلنشين و زيبایی هستند كه نخبگان جامعه و علاقمندان به مطالعه را در خود جمع مي كنند. 
وی افزود: با تشویق مردم به مطالعه و آگاه کردن آنان از اثرات مطالعه در زندگی فردی و اجتماعی و دنیوی و اخروی، کتابخوانی و مطالعه، مثل سایر مایحتاج زندگی باید جزئي از ضروریات زندگی مردم شود، تا تحولات عظیم فرهنگی و علمی و سیاسی و اقتصادی به وقوع بپیوندد. 
"علیرضا نقوی" همچنین ادامه داد: عادت به مطالعه روزانه به ایجاد شناخت واقعی از جهان خود و در نتیجه به ایجاد شناخت کامل از خدا که نشانه تکامل معنوی انسان است منجر می شود. 
وی افزود: با این وجود، کتابخانه ها نقش به سزایی در فرهنگ مطالعه دارد و وجود کتابهای به روز شده در موضوعات مختلف می تواند مخاطبان زیادی را به خود جذب کند که این خود در فرهنگ مطالعه بسیار موثر است. 
کتابداران هر کتابخانه واسطه‌ی ما بین کتابخانه و خوانندگان آن هستند 
رییس کتابخانه امیرالمؤمنین(ع)بیان کرد: کتابخانه‌ در کشوری مثل ما که تنوع فرهنگی آن زیاد است و وسعت جغرافیایی و اقلیم‌های متفاوت جغرافیایی دارد، با توجه به موقعیت خاصش از لحاظ سیاسی، اجتماعی، تحول صنعتی، نیاز شدید به توسعه فرهنگ مطالعه دارد.
وی بیان می کند: در دنیای امروز یکی از آسیب‌های زندگی الکترونیک و جامعه دیجیتالی این است که متأسفانه کودکان بسیار زودتر از ‌آن‌چه که باید با این ابزارها که نمونه‌ی مشخص آن تلفن‌های همراه هوشمند است آشنا می‌شوند. 
"علیرضا نقوی" ادامه داد: به همین خاطر از وسایل و ابزارهایی چون کتاب و دیگر اسباب بازی‌ها که باعث تقویت تفکر و خلاقیت است دور می‌شوند، والدین نیز از این تهدید که در آینده اثرات مخرب آن در ذهن و توان هوشی جبران ناپذیر است غافل هستند. 
وی با اشاره به اینکه کتابداران هر کتابخانه به نوبه خود واسطه‌ی ما بین کتابخانه و خوانندگان آن هستند، بیان کرد: کتابداران در جلب خوانندگان و معرفی منابع کتابخانه به خوانندگان، تأثیر فراوانی دارند، بدون داشتن کتابدار ماهر و علاقمند، هرگز کتابخانه، هر قدر هم جامع باشد قابل استفاده نخواهد بود و در حقیقت انبار کتاب خواهد شد . 
کشور نیاز شدید به توسعه فرهنگ مطالعه دارد 
رییس کتابخانه امیرالمؤمنین(ع) ضمن تاکید بر اینکه در جامعه‌ای که عوامل بسیار مهم « نیاز و ضرورت »، « محرومیت » و « آرزومندی » سه اهرم بسیار نیرومند وجود دارد، تصریح کرد: کتابخانه‌ها اگر به این سه با توان و امکانات و ابتکاراتی که دارند پاسخ نگویند، با بحران روبرو می‌شوند و نقش اجتماعی و نهادی خود را از دست می‌دهند . 
قابل تامل است که نخستین فرمان خداوند به نبی مکرّم اسلام (ص)، فرمان به خواندن بوده و پیامبر گرامی اسلام (ص) همواره به یادگیری اصرار می ورزیدند کما اینکه سعادت دنیا و آخرت را در آموختن دانش می دانستند و اگر روزی بر ایشان می گذشت و در آن روز بر علم و دانش ایشان افزوده نمی شد، آن روز را روز مبارکی نمی دانستند، چنین توجه و تاکیدی بر علم آموزی و مطالعه در کلام امیر المومنین(ع) نیز دیده می شود، جایی که می فرمایند: « هر آنکس که با کتاب آرامش یابد، راحتی و آسایش از او سلب نمی گردد". 
/73

کد خبر 189318

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.