به گزارش ایمنا، شهرت "جعفری جوزانی" به خاطر کارگردانی سریال پر مخاطب "در چشم باد" است، سریالی که ساخته شدنش چند سال به طول انجامید و در نهایت هم نظر مثبت بینندگان و مخاطبین تلویزیون را برای سازندگانش به ارمغان آورد،"جوزانی" در آخرین ساخته سینماییاش به موضوع تعصبات قومی قبیله ای، مناسبات اجتماعی و تنش بین صاحبان قدرت پرداخته است، فیلمنامه "ایران برگر"را "جوزانی" با همراهی"محمد هادی کریمی" نوشته و انتخاب آنها برای ژانر فیلم شان کمدی بوده است انتخابی که به واسطه آن قدم در راه سخت گذاشته اند و نتیجه و ماحصلش را در نهایت و با جمع بندی نظر مخاطبین منتقدین و البته فروش فیلم دریافت خواهند کرد،"ایران برگر"در سی و سومین جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد و کاندیدای دریافت جوایزی چون بهترین بازیگر نقش اول مرد و بهترین فیلم برداری شد، در نهایت این فیلم سیمرغ بهترین چهره پردازی را از داوران کسب کرد.
داستان کلیشهای، قصه تکراری و تم سیاسی اجتماعی
اولین چیزی که در "ایران برگر" توجه بیننده را جلب میکند و در شروع احساس میکند با اثری متفاوت و کمتر دیده شده روبه رواست، در واقع یکی از مهمترین و اساسی ترین ارکان فیلم است که آن موقعیت جغرافیایی است، داستان در یک روستا می گذرد. روستایی زیبا با بافتی قدیمی که مردمش به زبان شیرین لری صحبت میکنند، این روستا که شید نام دارد دارای دو خان است که یکی معدن سنگ و دیگری کارخانه خشکبار را که تنها منابع درآمد اهالی هستند در تملک خود دارند، این دوخان بر سر ریاست و در واقع کدخدایی شید با هم دائما در جنگند و در نهایت وقتی موضوع انتخابات مطرح میشود با کاندید شدن این دونفر، جنگ و نزاع بالا می گیرد و البته نفر سومی هم به عنوان کاندید مصلح در این دعوا حضور دارد و آن معلم فرهیخته روستاست که در انتها با انتخاب معلم هر دو خان از گردونه رقابت کنار میروند، ناگفته نماند که کاتالیزور و در واقع نقطه حساس و سازنده اوج و فرودهای داستان "ایران برگر" ماجرای عاشقی پسر و دختر این دو خان است.
این که چرا "جوزانی" برای روایت داستان فیلمش بعد از این همه سال دوری از سینما ژانر کمدی و طنز را علی رغم نداشتن پیشینه و زمینه کاری انتخاب کرده می تواند دلایل بسیار و حتی قابل قبولی داشته باشد اما این که چرا چنین ساختار داستانی دستمالی شده و تکراری را برای "ایران برگر"انتخاب کرده سوالی است که باید از این فیلم ساز و نویسنده به طور مستقیم پرسید، بخصوص که در نوع نمایش، زاویه دید و حتی شخصیت پردازی هم هیچ حرف تازهای برای گفتن وجود ندارد و ما با حجم عظیمی از تکرار مواجه هستیم. حتی در بخش عاشقانه فیلم هم چیزی برای تماشا وجود ندارد، دعوای دو فامیل و بیتابی دو عاشق جگر سوخته، همین و بس... اما آن چه که مبرهن است و از کسی مثل آقای "جعفری جوزانی" انتظار میرود که بر آن واقف باشد ، این است که قصه تکراری بخش بزرگی از جذابیت فیلم و علاقه تماشاگر را از بین میبرد و متاسفانه آخرین ساخته این کارگردان خوب کشورمان از این قاعده مستثنی نیست و همه آن چه که تلاش شده تا با اسم فیلم و نمادسازی ها به اسم وطن دوستی به نمایش گذاشته شود چندان اثری در همراهی و جلب توجه مخاطب نداشته است.
جغرافیا برگ برنده فیلم
"ایران برگر" دارای شخصیت های متعددی است که هر کدام با توجه به محیط ساده و بی غل و غش روستا چندان دارای پیچیدگی نیستند، نیازها، دیدگاه و باید و نباید های شان برای مخاطب از پیش مشخص و تعین شده است، داستان، دغدغه ها و گره های داستانی هم از همین سادگی و شفافیت مستثنی نیستند اما این موضوع وقتی باعث قوت فیلم می شود که میتوان تمام شخصیتها نیازها و دغدغه های شان را در عین سادگی به جامعهای بزرگ به یک کشور و حتی به کل دنیا تعمیم داد و این در واقع همان تنها نقطه جذابیت و هوشمندی "جوزانی"است یعنی انتخاب جغرافیای چشم نواز ساده و جذاب روستایی.
"ایران برگر"و اکران خصوصی
بازی های بازیگران بازی های خوبی است، اکثر بازیگران اصالت لری دارند و به لهجه آشنا هستند آن هایی هم که با این لهجه اشنایی نسبی ندارند از نگاه غیرلرها خوب از عهده گویش و زبان برآمده اند و چندان تفاوتی بین آن ها و لرهای اصیل در گویش به نظر نمی رسد، سازندگان فیلم بعد از آن اتفاق ناخوشایند برای سریال "سرزمین کهن" ساخته "کمال تبریزی" و اعتراض هموطنان لر فیلم را قبل از نمایش برای نمایندگان مردم لرستان به اکران خصوصی گذاشتند و البته در حال حاضر نیز همچنان از گوشه و کنار اعتراض هایی نسبت به داستان فضا لهجه و چوب و چماق دست شخصیت ها به گوش می رسد و این مسائل جزء حواشی فیلم هستند، این موضوع یکی از غم انگیزترین جنبه های فیلم سازی در کشورمان است. ای کاش از تعصبات بیهوده دست می کشیدیم و صرفا به یک تصویر جذاب آرمانی و بی نقص دلبسته نبودیم.
تیزر فیلم ایران برگر را از اینجا می توانید اینجا دریافت نمایید.
خبرگزاری ایمنا: "ایران برگر" آخرین اثر سینمایی ساخته "مسعود جعفری جوزانی" بعد از شانزده سال دوری وی از سینما بعد از فیلم "بلوغ"است.
کد خبر 185977




نظر شما