۹ اسفند ۱۳۹۳ - ۲۲:۳۹
سراجی درآمد خوبی هم دارد/برای آموزش دو سال به بازار وکیل شیراز رفتم

خبرگزاری ایمنا: سراجی را دوست داشتم، کار خوبی که درآمد خوبی نیز دارد، پس از آنکه از شیراز آمدم از اصفهان وسایل مورد نیاز را خریدم و در سمیرم کار را شروع کردم.

به گزارش خبرنگار ایمنا از سمیرم، هنرهای سنتی و صنایع دستی هنری عجین شده با دست و دل هنرمند است و می‌تواند جمعیت وسیعی را مشغول به کار کند که اگر حمایت‌هایی از آن صورت نگیرد هر روز بیش از گذشته به فراموشی سپرده می شود و شاید روزی برسد که تنها نامی از این هنرهای ارزشمند در کتاب‌ها به یادگار بماند.
در گذشته‌های نه چندان دور در سمیرم مغازه‌های بسیاری از همین مشاغل سنتی نظیر نمد مالی، سراجی، چلنگری، آهنگری، نجاری، رنگرزی و غیره وجود داشت، ولی امروز تعداد اندک شماری از این مشاغل باقی مانده است.
هنرهای دستی جزیی از فرهنگ بومی مردم هر منطقه و حاصل ذوق و سليقه و نشان از هنرمندی مردم آن منطقه است.
صنایع دستی و هنرهای سنتی هر منطقه بدون شک بخشی از میراث فرهنگی عظیم گذشتگان ماست و به عنوان آثار باقی مانده از فرهنگ اجدادی و سنتی سرزمین ما در دنیای ماشینی امروز قابل بحث و بررسی است.
سراجی یکی از هنرهای سنتی است که هنرمند، ذوق و خلاقیتش را با کار بر روی چرم به نمایش می گذارد. در ادامه گفتگوی خبرنگار ایمنا با تنها سراج باقیمانده سمیرم، امیر شهیدانی را می خوانید.
سراجی را چگونه فرا گرفتید؟
برای آموزش دو سال به بازار وکیل شیراز رفتم و کار را آموزش دیدم که یک سال بدون حقوق بود و در سال دوم از استاد خود حقوق می‌گرفتم و هنوز هم مشغول همین کارم و از این کار راضی هستیم. تعمیر زین، مفرج، پشتی، دهنه اسب، کوله پشتی، کمربند و این چنین چیزها در زمینه کار سراجی است.

چند سال است مشغول به این کار هستید؟
۴۵ سال است که مشغول به این کار هستم.
علت اینکه شغل سراجی را انتخاب کردید چه بود؟
سراجی را دوست داشتم، کار خوبی که درآمد خوبی نیز دارد، پس از آنکه از شیراز آمدم از اصفهان وسایل مورد نیاز را خریدم و در سمیرم کار را شروع کردم و الان به زنجان برای خرید اجناس و وسایل خود می‌روم.
از وضعیت شغلی خود راضی هستید؟
در موقع تعزیه برای تعمیر وسایل تعزیه خوانی تمام تعزیه خوانان سمیرم به من مراجعه می کنند، هنگام حضور عشایر نیز دوخت مفرج، زین و رکاب اسب، کمربند، پشتی عشایر را نیز انجام می دهم.
از ابتدا چند سراجی در سمیرم فعالیت می کردند؟
سراج‌ها در قدیم آقایان کفیلی و طاهری بودند که از شهرضا می آمدند و سمیرم سراجی از خود نداشته و بنده اولین سراج سمیرم بودم و الان هم رقیبی ندارم و تنها سراج این منطقه هستم.
جوانان شهر از این حرفه استقبال می‌کنند؟
جوانان علاقه‌ای به این کار ندارند دلیل آن را نمی‌دانم ولی به هر حال به زور نمی‌شود کسی را وادار به این کار کرد، اما ای کاش پدران و مادران فرزندان خود را برای آموزش می‌آوردند تا پس از من کسی کار مردم این شهر را راه بیندازد.

در چه مواقعی از سال کارتان رونق می گیرد؟
با حضور عشایر کار ما اوج می گیرد و با سرازیر شدن آنان کار ما نیز افت می‌کند اما کار خوبی است، خودم مسوول کار خودم هستم و آقا بالاسری نداشته و اختیار کامل در دست خودم است.
آیا غیر از این کار شغل دیگری هم دارید؟
خیر، فقط با کار سراجی امرار معاش می کنم که خداروشکر به خوبی زندگی می‌گذرد و ۵ فرزند تحصیل کرده دارم که همه دکتر، مهندس و دبیر هستند.

آیا حمایتی از سوی مسوولان برای گسترش اين شغل رو به انقراض از شما شده است؟
خیر، متاسفانه اولین و آخرین سراجی سمیرم بوده‌ام و با مراجعه به اداره میراث فرهنگی شهرستان برای دریافت تسهیلات به دلیل بالا بودن سن موفق به دریافت هیچ گونه تسهیلاتی جهت توسعه کار خود نشدم!
کد خبر 182443

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.