اقتصاد دانش بنیان یک واقعیت اقتصادی-اجتماعی است/ امروزه، زمان اداره دانشگاه‌ها با اعتبارات دولتی نیست

خبرگزاری ایمنا: معاون تجاری‌سازی و فناوری معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور گفت: اقتصاد دانش بنیان یک واقعیت اقتصادی اجتماعی است و از این رو تغییر در این حوزه کار بسیار سختی است.

به گزارش ایمنا دکتر شیخ زین الدین معاون تجاری‌سازی و فناوری معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور در مراسم گرامیداشت هفته پژوهش در دانشگاه اصفهان تصریح کرد:  هفته پژوهش فرصتی برای تقدیر از زحمات انجام گرفته در این حوزه است.
وی افزود: چگونگی تحقق اقتصاد دانش بنیان هدف اصلی ما است و در تمام نشست‌های برگزار شده به این موضوع اساسی پرداخته‌ایم.
معاون تجاری‌سازی و فناوری معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور ادامه داد: باید توجه داشته باشیم که اقتصاد دانش بنیان یک واقعیت اقتصادی اجتماعی است و از این رو تغییر در این حوزه کار بسیار سختی است.
شیخ زین الدین مشکل اصلی در این حوزه را فراموش کردن این اصل مهم دانست و اظهارکرد: در حوزه اقتصاد دانش بنیان آنجا که برنامه داشته ایم، با اعتماد پیش رفته و به لحاظ امنیت ملی عدد و رقم برایمان مهم نبوده است، بسیار موفق عمل کرده و به نتیجه رسیده ایم. 
وی علت مشکل در بخش فناوری را عدم استراتژی تحریک تقاضای مناسب و برنامه ریزی منسجم و  جدی عنوان کرد و گفت: در زمینه فناوری احساس نیاز نمی‌کنیم و ارزش منابع را نمی‌دانیم و سراغ فناوری نمی‌رویم و یا اینکه احساس نیاز کرده اما این مسئله را از جایی دیگر برطرف می‌کنیم.
معاون تجاری سازی معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور سردمزاجی در حوزه فناوری را بلای جان فعالیت‌های این حوزه عنوان و تصریح کرد: مشکل این است که باید تصمیمات سخت بگیریم و انجام این تصمیمات کمی مشکل ساز است.
شیخ زین الدین با اشاره به توسعه تحصیلات تکمیلی دانشگاه، اظهارکرد: توسعه این قبیل فعالیت ها و همچنین توسعه پژوهش‌ها تنها در حوزه استراتژی عرضه بوده است. حال نوبت رسیدن به ثروت از این تولیدات عرضه شده است.
وی خاطر نشان کرد: امروزه زمان اداره دانشگاه با بودجه و اعتبارات دولتی نیست، چراکه تمام دانشگاه‌های ما علیرغم داشتن ظرفیت‌های انسانی بالا با کمبود منابع مواجه هستند. منابع دولتی محدود است و پاسخگوی این نیاز نیست، به همین دلیل دانشگاه‌ها باید به سمت فروش محصولات دانشگاه و حوزه فناوری بروند.
شیخ زین الدین تصریح کرد: کارگزار شرکت‌های دانش بنیان بسیار فعال بوده است و طی سال گذشته بالغ بر هزار مجوز شرکت دانش بنیان داشته ایم و در این حوزه رشد بالایی داشته‌ایم. 
وی گفت: صندوق نوآوری و شکوفایی و احیا فعال شده است و اعتبارات زیادی از سوی دولت به این صندوق داده شد و در حال حاضر 122 پروژه محقق شده داشته است.  
/126

کد خبر 173465

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.