۲۱ تیر ۱۳۹۳ - ۰۰:۲۰

وقتی بدحجابی، زن را به یک کالا تبدیل می کند

گسترش بدحجابی، عامل سست شدن بنیان خانواده و افزایش آمار طلاق است

جبهه استکبار درصدد است، تجربه تلخ آندلس و انحراف جامعه از طریق ترویج فساد را در ایران پیاده کند

خبرگزاری ایمنا: روز ۲۱ تیرماه هر سال، یادآور قیام تاریخی مردم مشهد در مقابله با طرح استعماری کشف حجاب رضاخان است. رضاخان پهلوی در سال ۱۳۱۳ و پس از سفر به ترکیه و دیدار با آتاتورک به ایجاد تغییرات در جامعه و پیاده کردن کشف حجاب ترغیب شد.

به گزارش ایمنا، با گسترش زمزمه هایی مبنی بر اجرای طرح "کشف حجاب" در ایران، مسجد گوهرشاد در روز ۲۰ تیرماه سال ۱۳۱۴، محل تجمع مردم و سخنرانی آتشین شیخ بهلول در اعتراض به طرح "کشف حجاب" بود که درنهایت عوامل رضاخان با شهادت تعدادی از مردم این تجمع را متفرق کردند اما این تجمع اعتراضی در روز ۲۱ تیرماه نیز ادامه یافت که بر اساس مستندات موجود در این دو روز، خون 2 تا 5 هزار انسان بی گناه توسط عوامل رضاخان ریخته شد. در همین راستا، روز ۲۱ تیرماه هر سال به روز ملی "عفاف و حجاب" نامگذاری شده است. به منظور بررسی بیشتر موضوع عفاف و حجاب با حجت الاسلام و المسلمین حسن بابایی دبیر کارگروه عفاف و حجاب اداره کل تبلیغات اسلامی استان اصفهان به گفت و گو نشستیم.

_ اصلاً عفاف و حجاب به چه معنا است؟
"حجاب" در لغت به معناي مانع و پرده است. حجاب، به معناي پوشش اسلامي بانوان، داراي دو بُعد ايجابي و سَلبي است. بُعد ايجابي آن، وجوب پوشش بدن و بُعد سلبي آن، حرام بودن خودنمايي به نامحرم است که اين دو بُعد بايد در کنار يکديگر باشند تا حجاب اسلامي محقق شود. عفاف نیز يک صفت انساني است که موجب مي شود تمام اعمال و گفتار و پوشش انسان، عفيفانه و فاقد جنبه های شهواني باشد. 

_ آیا فقط در دین اسلام به رعایت عفاف و حجاب تأکید شده؟
در تمامی اديان الهي، همواره بر پوشش تأكيد شده و آن را لازمه دينداري شمرده‌اند، البته چگونگي و حدود آن متفاوت بوده است. اسلام نيز حجاب را بر زنان واجب كرده، زيرا حجاب، بهترين وسيله‌اي است كه زن را از خطر افراد بيگانه حفظ مي‌كند. 

_ چرا حجاب برای زنان قرار داده شده؟ 
مراد از پوشش اسلامي زن به عنوان يکي از احکام واجب اسلام، اين است که زن، هنگام معاشرت با مردان، بدن را بپوشاند و به جلوه‌گري و خودنمايي نپردازد. پوشيده بودن زن يکي از مظاهر حفظ حريم ميان مردان و زنان نامحرم است. تجربه ملت‌هاي گذشته نشان می دهد که هرگاه زنان این منزلت خود را درک کردند، منزلت و محبوبيت آن ها حفظ شده و ناهنجاري‌های موجود در جامعه هم کمتر بوده است. حتی در سرزمين‌هاي مختلف، انسان‌هايي كه به ارزش‌هاي اخلاقي اعتقاد بيشتري داشته‌اند از پوشش كامل‌تر و متين‌تري استفاده كرده‌ و هر قدر سطح ارزش‌هاي اخلاقي در آن جوامع پايين می آمده، پوشش مردان و زنان نيز در سطح پايين‌تري قرار می گرفته است. 

_ آیا حجاب حد و مرز مشخصی دارد؟
حكم واجب بودن حجاب زن در برابر نامحرم يكي از احكام مُسلم اسلام است كه درباره آن ترديدي نيست. اسلام از زنان خواسته كه حدود پوشش اسلامي درمورد "عورت" را رعايت كنند که با توجه به روايات و تفاسير آيات قرآن كريم، عورت زن، تمامي اعضای بدن او به جز قرص صورت و دو كف دست را شامل می شود. علاوه بر اين، پوشش زنان بايد بتواند برجستگي هاي اندام بدن را نيز بپوشاند و به عبارتي گُشاد باشد و از سوي ديگر بدن نما نباشد. 

_ رعایت عفاف چه ابعادی دارد؟
عفاف هم دارای چندین بُعد است که اولین آن عفاف در نگاه است. به این معنی که زنان، از نگاه های غيرضروري و شهوت آلود و خيره شدن به مردان و چشم چراني پرهیز کنند. دومین بُعد عفت، عفت در دامن به معنای پوشش عورت و شرم گاه و حفظ آن از نگاه ديگران است که بر اساس روایتی از امام صادق (ع) باید از زنان و محارم غير از شوهر نیز پوشیده شود. سومین بُعد عفت، عفت در پوشش است، به این معنا که زنان نبايد جاذبه ها و زينت هاي طبیعی خود، شامل اندام، سر و گردن، سينه و مو و و همچنین زينت هاي مصنوعي تحريک آميز شامل لوازم آرایشی، عطر و بوی خوش، وسایل زینتی و لباس هاي زينتي و رنگارنگ را در معرض دید نامحرمان قرار دهند.
وظيفه ديگر زنان، عفت در کردار و پرهيز از اعمال و رفتارهاي جلب توجه کننده است، یعنی از رفتارهایی که برای مردان، جلب توجه کننده است پرهیز کنند. از دیگر ابعاد عفاف، عفاف گفتار یا حفظ عفت در سخن گفتن با مردان نامحرم است. یعنی کيفیت صحبت کردن نبايد با ناز و عشوه و کج کردن زبان باشد و زنان بايد عادي و معمولي صحبت کنند و از سخنان غير ضروري و شهوت انگيز بپرهیزند. 

_ آيا رعایت عفاف و حجاب فقط مختص زنان است؟
رعایت حجاب از جمله ضروریات دین است که در مورد زنان و مردان مصداق دارد اما حدود شرعی آن برای زنان و مردان متفاوت است. اسلام عزیز همان طور که دستور داده تا زنان اندام خود و زینت هایشان را از نگاه نامحرمان بپوشانند، به مردان نیز دستور داده تا حجاب داشته باشند. براساس احکام شرعی یکی از حجاب های مهم مردان، حجاب نگاه کردن است، به این معنا که چشم های خود را فرو افتاده نگاه دارند. نگاه کردن مرد به غیر همسر شرعی، اگر با قصد لذت باشد حرام الهی است. امّا اگر بدون قصد لذت باشد، نگاه کردن به دست ها و صورت اشکالی ندارد و به غیر از دست ها و صورت حرام است. 

_ آیا حجاب امری شخصی است؟
حجاب امری عمومی است که رعایت آن عامل صَلاح جامعه و عدم رعایت آن باعث بروز فساد در جامعه می شود. گسترش بدحجابی در جامعه باعث گسترش فساد و بی بند و باری و سست شدن بنیان خانواده ها می شود.

_ چرا از نظر اسلام، بدحجابی بد است؟
مَثلي است که مي گويد: "زن بي‌حجاب همچون ميوه درختي است كه شاخه آن از ديوار باغ به بيرون آويزان است و هر رهگذري ممكن است در آن طمع كند." زن بدحجاب وسيله و ابزاري براي شهوت راني مردان هرزه است. زن بدحجاب عروسکي براي چشم چراني مردان هرزه است که با عرضه کردن خود به ديگران، خويش را بي ارزش مي کند.

آیا بدحجابی، آسیب های فردی هم به دنبال دارد؟
دختر يا زني که همیشه به دنبال خودنمايي است، هميشه در استرس و اضطراب است. زيرا وقتي اصل و کمال انسان در لباس باشد، هر چه مي بيند، مي خواهد و دائم در فکر تهيه کردن آن است و چون آماده کردن آن ها بسيار مشکل و گاهي غير مقدور است، روح او هميشه مضطرب و پريشان است و مانند کسي است که گم کرده خود را پيدا نمی کند. بدحجابی، زن را به کالایی برای لذت بردن مردان هرزه تبدیل می کند و احتمال مزاحمت های خیابانی و حتی تعرض و تجاوز به او را هم افزایش می دهد. 
همچنین، زندگی زناشویی افراد بدحجاب زود از هم پاشيده مي شود. چون وقتي ارزش و ملاک تشکیل زندگي در ظواهر باشد، عقل در انتخاب همسر نقشي ندارد و به همین دلیل، پس از مدتی زندگی، دچار تزلزل می شود و نتیجه ای جز طلاق ندارد.

_ گسترش بدحجابي و بي عفتي چه پيامدهايي برای جامعه دارد؟
ببینید نظام خانواده، نظام ارزشمند و محبوبي است و در اسلام هيچ بنايي محبوب تر از آن پايه ريزي نشده است. بدون شك جامعه اي از سلامت كامل برخوردار است كه خانواده به عنوان جزء كوچك جامعه از سلامت و استحكام كامل و كافي برخوردار باشد.
با بدحجابي روابط آزاد و نامشروع جنسي در ابعاد وسيع، جامعه را فرا مي گيرد و به همان نسبت كانون خانواده ها سست شده و ازدواج ها به جدايي و طلاق منجر مي شود. بنابراين وجود خانواده سالم و مستحكم در گرو گسترش فرهنگ حجاب خواهد بود. در جامعه اي كه برهنگي در آن حاكم است، هر زن و مردي، همواره در حال مقايسه کردن همدیگر هستند و آنچه ريشه خانواده را مي سوزاند اين است كه اين مقايسه آتش هوي و هوس را در زن و شوهر و مخصوصاً در وجود شوهر بالا می برد. زني كه در كنار شوهر خود زندگي كرده و با مشكلات زندگي او همراه بوده و برای او فرزند آورده، بالأخره بعد از چندین سال، اندك اندك، دچار تغییرات ظاهری می شود و حالا که محتاج عشق و وفاداري همسر خويش است، ناگهان در كوچه و بازار یا اداره، زن جوان تري، با پوشش نامناسب خود، به همسر او فرصت مقايسه مي دهد و این اتفاق، مقدمه اي براي ويراني اساس خانواده و بر باد رفتن زندگی می شود.

_ آیا بين رعايت عفاف و حجاب زنان با غيرت مردان ارتباطی وجود دارد؟
غيرت در لغت و اصطلاح اخلاقی به معنای حالت دگرگوني نفساني يک مرد از اينکه ببيند يا متوجه شود که نواميس خانوادگي او مثل مادر، خواهر، همسر و دختر او يا حتی نوامیس ديگران در معرض بهره وري حرام قرار گيرد، است. حتی اگر بدحجابی زنان از بی عفتی خود آن ها باشد، باز هم این نشان از بی غیرتی مَرد و پدر آن ها است، زيرا زن جزء شَرف مرد به حساب می آيد. مُسلم است که یکی از مهم ترین موارد اساسی یک مرد، داشتن غیرت نسبت به حفظ حریم خانوادگی و عفت در خانواده است. همچنین یک مرد باید در مورد رفت و آمدهای نوامیس خود با استفاده از پوشش نامناسب در جامعه نهایت دقت نظر را به خرج دهد.
شاید مهمترین مساله ای که امروزه در جامعه ما دیده می شود این است که بعضی آقایان با همسر خود که ظاهر و پوشش نامناسبی دارند در کوچه و بازار و مکان های مختلف از جمله پارک ها، خیابان ها رستوران ها و حتی در بین فامیل آمد و شد می کنند و نسبت به پوشش و رفتار آن ها کاملاً بی تفاوت هستند. متأسفانه مردان، دلیل عدم اعتراض نسبت به پوشش و ظاهر همسر خود را آزادی عنوان می کنند ولی به این طرف قضیه توجه نمی کنند که با بدحجابی، نگاه هاي مردان ديگر هم به دنبال همسر آن ها می رود. درحالی که طبیعتاً انسان چيزهاي ارزشمند و قيمتي را براي خودش مي خواهد و در مقابل، چيزهايي كه از نگاه او ارزش ندارند را برای استفاده دیگران به اشتراک می گذارد. 

_ حجاب و عفاف چه ثمراتی در زندگی فردي، خانوادگي و اجتماعي زنان دارد؟
حجاب، سنگر حفظ شخصيت و شکوه زن است و کيان خانه و خانواده را از هرگونه انحراف و گمراهي، حفظ مي‌کند. اگر زن پاکدامني و عفاف را سرلوحه زندگي خويش قرار دهد و در راه تربيت فرزند صالح بکوشد کار انبيا را ادامه داده است. پس زن مي تواند براي خود ارزش قائل شود و بازیچه دست مردان هرزه نشود.
بدحجابی منجر به ايجاد عقده هاي رواني فرو خفته در مردان مي شود درحالی که نشاط جنسي باید در قالب خانواده تأمین شود تا ميان زن و مرد آرامش ایجاد شود و بنیان خانواده محکم تر شود. حجاب و عفاف تضمين كننده امنيت زن در ارتباطات اجتماعي است و نگاه جنسي به زن را در جامعه از بين مي برد. 

_ نظر شما درمورد گسترش بدحجابی در ایران چیست؟
بي ترديد پديده "بدحجابي" از معضلات و ناهنجاري هاي فرهنگي کشور در دوران حاضر است که بايد در کنار معضلات ديگري چون تورم، بيکاري و اعتياد بررسي شود و براي حل آن چاره انديشي شود. متأسفانه وضعيت ناهنجار برخي از زنان و دختران در جامعه، به گونه اي است که فاصله کمي با بي حجابي دارد و حتي مي توان آن را نوعي "کشف حجاب نوين" ناميد. 

_ علت گسترش پدیده بدحجابی در ایران چیست؟
علت اول، نبودن الگوهاي مناسب است، به این معنا که متأسفانه ما نتوانسته‌ايم الگوهاي مناسب فرهنگي از نظر پوشش، رفتار و بسياري از مناسبات اجتماعي را به دختران و زنان ارائه دهيم كه آن را الگوي خود سازند، در حالي كه دشمن از اين خلاء فرهنگي سود کرده و با ترويج الگوهاي مصرفي، بي‌بندوباري در ميان نوجوانان وجوانان را بسط داده و قُبح بسياري از مسائل غير اخلاقي را از بين برده است.
همچنین بالا رفتن سن ازدواج از دیگر دلایل بروز بدحجابی در جامعه است. ترديدي نيست كه به دلايل زيادي از جمله مشكلات معيشتي، نبود مَسكن، نداشتن شغل و يا امور ديگري همچون سختگيري خانواده‌ها و مطالبات و خواسته‌هاي غير منطقي خانواده دختر، سن ازدواج جوانان بالا رفته است. بالا رفتن سن ازدواج در پايين آمدن سطح حجاب و عفاف و رواج بي‌بند و باري و بي ‌عفتي در بين جوانان مؤثر است، زيرا طبيعت زن، خودنمايي و جلوه‌گري در برابر جنس مخالف است و زمانی که غریزه افراد از راه صحيح و شرعي ارضا نشود، بي‌حيايي و بي‌حجابي رونق می گيرد.
همچنین، بعد از پيروزي انقلاب اسلامي و ناکامی دشمنان در ۸ سال دفاع مقدس، ناقوس مبارزه با فرهنگ اسلامي با محوريت تهاجم فرهنگي و گسترش ابتذال و بدحجابی، توسط غرب به صدا درآمد. به همین دلیل رسانه هاي ضدديني و ابتذالي خود را تقويت و گسترش دادند تا بر بام خانه های کشورهای اسلامی به خصوص ایران، مُبلغ و مروج برهنگي و فساد شوند. امروزه بر هيچ خردمندي پوشيده نيست که جبهه کفر و استکبار در نظر دارد بار ديگر، تجربه تاريخي و تلخ آندلس و انحراف جامعه اسلامی از طریق ترویج فساد و بی بند و باری را در ممالک اسلامي به خصوص ایران پیاده کند. 

چرا دشمن روی گسترش بدحجابی و بی بند و باری سرمایه گذاری کرده؟
درحال حاضر، کشورهای اسلامی و به خصوص ایران، در معرض شديدترين تهاجمات فرهنگي قرار دارد و استكبار جهاني با امكانات بسيار گسترده و بكارگيري صدها فرستنده راديويي و تلويزيوني و كانال‌هاي بي‌شمار ماهواره‌اي و صرف ميلياردها دلار، به شدت مي‌كوشند تا ارزش‌هاي معنوي و اخلاقي و اعتقادات ديني را زير سؤال برده و جوانان مسلمان را از پايبندي به آموزه‌هاي ديني دور سازند و آن ها را به سمت اباحي‌گري و بي‌حيايي سوق دهند و آزادي بي‌بند و باري را ترويج كنند که این خود زمینه انحطاط اخلاقی جامعه را فراهم می کند. 

_ آیا مستنداتی برای این حرف شما وجود دارد؟
يکي از نظريه پردازان غربي به صراحت مي گويد: "براي به شکست کشاندن حکومت اسلامي در ايران، بايد از کوتاه کردن مانتوها شروع کنيم." یا بنیامین نتانياهو نخست وزير رژيم غاصب صهيونيستي مي گويد: "به جاي هزينه سنگين نظامي و بمباران شهرها و مراكز كشورهاي اسلامي پيشنهاد مي كنم، کشورهای مسلمانان را از لباس هاي غربي، دامن هاي كوتاه و لوازم آرايش و مشروبات الكلي و مواد مخدر پر كنيد. اين بهترين شيوه بمباران و از بين بردن مقاومت مسلمانان است."
همچنین، مستر همفر جاسوس انگليسي در گزارش خود به وزارت خارجه انگليس چنين مي نويسد: "در مسئله بي حجابي زنان بايد كوشش فوق العاده به عمل آوريم تا زنان مسلمان به بي حجابي و رها كردن چادر مشتاق شوند. پس از آنكه حجاب زنان با تبليغات وسيعي از ميان رفت، وظيفه مأموران ما اين است كه جوانان را به عشق بازي و روابط جنسي نامشروع تشويق كنند و زنان غير مسلمان كاملاً بدون حجاب ظاهر شوند تا زنان مسلمان از آنان تقليد كنند."

_ چرا برنامه هاي مربوط به عفاف و حجاب، بی نتیجه مانده است؟
مع الاسف در سال هاي اخير ما به موازات رشد و گسترش پديده بدحجابی به جای برنامه ريزي و اقدامات علمي و هماهنگی، شاهد سکوت، بي برنامگي و انفعال بسياري از متوليان و دستگاه هاي فرهنگي در این زمینه بودیم و البته حتی برخی براي فرار از مسووليت اعلام می کردند که پوشش امري دروني است و نمي توان به اجبار، کسي را باحجاب کرد.

_ در پایان، به نظر شما، با اجبار و برخوردهاي سلبي، مي توان فرهنگ عفاف و حجاب را در جامعه گسترش داد؟
هر گونه راهکار سلبي براي هر نوع مخاطبی در ارتباط با پديده بدحجابي پاسخ گوي مشکل نخواهد بود، چون يکي از دلايل اصلي بدحجابي قائده لج است و برای همین، برخورد سلبي، نه تنها چارۀ مشکل نيست، بلکه بر عمق مسئله مي افزايد. جز درموارد خاص که حرکت هاي سازمان يافته اي در جهت ترويج بی حجابي يا بدحجابي مشاهده مي‌شود باید از اقدامات سلبی استفاده شود. پس باید به سمت فرهنگ سازی و ارائه الگوهای مناسب و به روز به زنان برویم و جامعه را نسبت به ثمرات حجاب و پیامدهای بدحجابی آگاه کنیم.
/گفت و گو: فاطمه معینی/

کد خبر 153681

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.