۲۴ خرداد ۱۳۹۳ - ۰۹:۵۳

خبرگزاری ایمنا: جام جهانی ۲۰۱۴ برزیل از لحاظ تکنولوژی های به کار رفته در آن به عنوان پیشرفته ترین و علمی ترین رقابت های جام جهانی که تا کنون برگزار شده است شناخته می شود.

به گزارش گروه ترجمه سرویس علم و فناوری ایمنا از فناوری های برتر این مسابقات می توان به لباس هوشمند که بدن بازیکنان را خنک نگه می دارند و یا کفش های پیشرفته که سرعت و مهارت آنها را افزایش می دهد نام برد.
در این گزارش برخی از نوآوری ها و تکنولوژی های برتر مسابقات جام جهانی ۲۰۱۴ برزیل را معرفی می کنیم:

برازوکا، توپ جام جهانی ۲۰۱۴
برازوکا دوازدهمین توپی است که شرکت آدیداس برای مسابقات جام جهانی ساخته است. شرکت سازنده آلمانی مدعی است که این توپ در مقایسه با توپ های قبلی از نظر دقت و تماس با پا بهتر از توپ های قبلی است و تاریخ جدیدی را برای توپ های جام جهانی رقم می زند. توپ برازوکا، دارای شش بخش پروانه ای شکل است که با تکنولوژی گرما به یکدیگر متصل شده اند. پوسته این توپ سخت است و باعث می شود که هنگام ضربه زدن و تماس با پای فوتبالیست اصطکاک بیشتری به وجود بیاید، به گونه ای که این ویژگی به کنترل توپ توسط بازیکنان کمک زیادی می کند. این توپ از لحاظ هندسی نیز با توپ های دیگر متفاوت است و در هوا استقامت بیشتری به خرج می دهد. برازوکا از ترکیبات رنگی سفید و آبی برخوردار است و لقب رنگی ترین توپ فدراسیون جهانی فوتبال را از آن خود کرده است. همچنین توپ دارای وزن ۴۳۷ گرم و قابلیت جذب آب تا میزان ۰.۲% است، بدین معنا که این توپ می تواند در باران های شدید شکل ، وزن و ابعاد ظاهری خود را حفظ کند. علاوه بر این ساختار هندسی برازوکا از توپ های دیگر متفاوت است که این امر باعث ثبات بیشتر برازوکا در هوا می شود. همچنین سطح ناهموار توپ و بخش های مختلف برازوکا باعث کاهش حرکت سریع نزولی این توپ می شود. عمق فاصله بین شکاف های این توپ در مقایسه با توپ جابولانی که شرکت آدیداس برای مسابقات جام جهانی فوتبال ۲۰۱۰ تولید کرده است بیشتر است، به گونه ای که عمق شکاف بخش های برازوکا حدود ۱.۵۶ میلی متر و ۳ برابر بیشتر از عمق درزهای توپ جابولانی می باشد.

تکنولوژی عبور توپ از خط دروازه
یکی دیگر از فناوری های پیشرفته مسایقات جام جهانی ۲۰۱۴ ، تکنولوژی عبور توپ از خط دروازه است که توسط یک شرکت آلمانی به نام "GoalControl" ابداع شده است. در این روش از ۱۴ دوربین استفاده می شود که در سقف استادیوم های مورد نظر کار گذاشته می شود، به گونه ای که هر یک از دروازه ها به ۷ دوربین مجهز می شود. این دوربین ها مشخص می کنند که آیا در طول مسابقات قهرمانی برزیل توپ از خط دروازه رد شده است یا خیر. دوربین های مزبور موقعیت ۳ بعدی توپ را با دقت بالا ضبط می کنند. این در حالی است که داور مسابقه به یک ساعت مچی مجهز می شود که در زمان عبور توپ از خط دروازه در مدت کمتر از ۱ ثانیه یک سیگنال نوری به همراه لرزش به ساعت مچی وی ارسال می شود و به داور اخطار می دهد که احتمال گل زدن وجود دارد. این تکنولوژی در مواقعی که مشخص نیست توپ از خط دروازه عبور کرده است یا نه بسیار سودمند می باشد.

کفش های ورزشی نایک
رقابت های جام جهانی ۲۰۱۴ فرصتی بی نظیر را برای شرکت های فعال در زمینه فناوری فراهم کرده است تا جدیدترین و بهترین محصولات خود را در معرض نمایش بگذارند. این در حالی است که شرکت نایک، یکی از بزرگ‌ ترین تولیدکنندگان پوشاک، کفش و لوازم ورزشی جهان به تازگی از کفش های جدید خود با نام " Mercurial Superfly" رونمایی کرده است که قرار است ستارگان فوتبال مانند کریستیانو رونالدو آن را به پا کنند. این کفش از ساختار بافت ۳ گانه بهره می برد که باعث بالا رفتن کنترل توپ در تماس با پای بازیکنان می شود. همچنین طناب محافظتی Brio cable قسمت بالایی و انتهایی کفش را به یکدیگر متصل کرده و حرکت رو به جلوی ورزشکاران را بهبود می بخشد. صفحه کربنی به کار گرفته شده در این کفش ها باعث انتقال موثر نیرو از پای فوتبالیست به زمین می شود و بخش های میخی شکل کف کفش به حفظ استحکام آن کمک می کند. هدف شرکت نایک از ابداع کفش های مزبور، تولید سریع ‌‌ترین کفش های فوتبال جهان می باشد. همچنین در نظر گرفتن فاکتورهای ارگونوميك در بخش عقبی کفش های نایک به کنترل توپ کمک کرده و طراحی منحصر به فرد قسمت انتهایی کفش باعث می شود که تا بازیکنان با پوشیدن کفش های Mercurial Superfly احساس راحتی داشته باشند.

لباس ورزشی نایک
یک از موارد مهم در حفظ توان بازیکنان جام جانی ۲۰۱۴ پیش بینی دمای هوا می باشد. این موضوع یکی از چالش های پیش روی بازیکنان و طرفداران مسابقات جام جهانی برزیل ۲۰۱۴ است، به گونه ای که شرکت های تولید کننده لوازم ورزشی بیشترین تلاش خود را کرده اند تا لباس هایی تولید کنند که بدن ورزشکاران را خنک نگه می دارد. ورزشکاران با پوشیدن تی شرت نایک احساس راحتی کرده و بدن آنها خنک نگه داشته می شود. این پیراهن از ۹۴ درصد الیاف پو لي‌ استر و ۶ درصد الیاف نخی ساخته شده است. لباس ورزشی نایک که برای بازیکنان فوتبال برزیل طراحی شده است دارای ترکیب رنگی زرد می باشد.

جلیقه خنک کننده آدیداس
جلیقه خنک کننده یکی دیگر از محصولات شرکت آدیداس است که بازیکنان مسابقات جام جهانی می توانند قبل و بعد از شروع مسابقات و یا در طول تمرین ها آن را به تن کنند. جلیقه ابداعی به فوتبالیست ها کمک می کند تا در شرایط آب و هوایی گرم و در دمای ۲۴ درجه سانتی گراد و بالاتر خود را برای بازی ها آماده کنند. این جلیقه دمای بدن ورزشکاران را کاهش داده و از خستگی ورزکاران که در اثر گرما ایجاد می شود جلوگیری می کند. این در حالی است که جلیقه خنک کننده قبل از پوشیده شدن در فریزر قرار می گیرد و در مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه دمای بدن بازیکنان را پایین می آورد. علاوه بر این جلیقه مزبور از مواد جاذب گرما در بخش های پایین دست و بالای کمر بهره می برد.

توپ هوشمند آدیداس
آدیداس که یکی از شرکت های پیشرو در زمینه تولید تکنولوژی های پیشرفته مسابقات جام جهانی برزیل محسوب می شود، علاوه بر برازوکا، توپ هوشمند دیگری ساخته است که " miCoach " نام دارد. این توپ مجهز به سنسورهای ویژه ای است که میزان نرمی و سفتی ضربات وارد شده را شناسایی می کند. توپ هوشمند مسیر ضربات پنالتی را ردیابی می کند و از طریق بلوتوث با اپلیکیشن micoach ارتباط برقرار می کند، به گونه ای که بازیکنان می توانند ضربه های ماهرانه و کنترل شده ای به توپ وارد کنند. این اپلیکیشن آموزش های لازم را در زمینه ضربه های آزاد، پنالتی و جلوگیری از وارد شدن آسیب به بدن ورزشکاران فراهم می آورد.

/۱۱۰
کد خبر 150141

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.