اولین نکوداشت حکیم جهانگیرخان قشقایی برگزار می شود

خبرگزاری ایمنا: اولین نکوداشت حکیم جهانگیرخان قشقایی، روز پنج شنبه با حضور جمعی از مردم ایل قشقایی، جوانان فعال فرهنگی، علما و مسوولان، در تکیه جهانگیرخان قشقایی واقع در تخت فولاد اصفهان برگزار می شود.

به گزارش ایمنا، معاون امور جوانان اداره کل ورزش و جوانان استان اصفهان گفت: با توجه به اهمیت موضوع هویت در قشر جوان و تاکید رهبر معظم انقلاب در این خصوص و با توجه به کمبود برنامه های موثر در معرفی شخصیت های فاخر و ارزشمند بین جوانان که روشی اثر بخش در احیای هویت دینی و ملی است، اداره کل ورزش و جوانان استان اصفهان در نظر دارد اولین برنامه نکوداشت حکیم جهانگیرخان قشقایی را با همکاری سازمان مردم نهاد حکیم جهانگیرخان قشقایی و با حضور جمعی از مردم ایل قشقایی، جوانان فعال فرهنگی، علما و مسوولان استان در ساعت 17 روز پنجشنبه چهارم اردیبهشت ماه جاری در محل تکیه جهانگیرخان قشقایی واقع در تخت فولاد اصفهان برگزار کند.
مسعود کریمی با اشاره به شخصیت خاص و معنوی این عالم بزرگ، افزود: میرزا جهانگیرخان قشقایی در سال 1243 قمری در روستای دهاقان اصفهان دیده به جهان گشود و در جوانی شاهنامه خوان طایفه خود بود و تار هم می نواخت.
وی تصریح کرد: در سفری که جهانگیرخان به شهر اصفهان داشت، شخصی که تعمیرِ ساز انجام می داد به وی سفارش کرد که " به دنبال کار بهتری برو و علم بیاموز که از تار زدن خیلی بهتر است" . گفته آن شخص در جهانگیر خان خیلی اثر کرد و در مدرسه الماسیه حجره ای برای خود گرفت و با یک عشق و علاقه مفرطی به دنبال تحصیل رفت و مقام و رتبه اش به جایی رسید که یکی از بزرگان، حکما و فقها و مدرسین اصفهان شد.
کریمی بیان داشت: میرزا جهانگیر خان در زهد و تقوا کم نظیر بود و همیشه یک قبای راسته و زیرجامه گشاد بر تن داشت و کلاه قشقایی به سر می کرد. او در تمام عمر زن نگرفت و فرزندی نداشت. شخصیت بارز علمی و حسن تدبیر حکیمانه وی منشأ خیری برای رها شدن فلسفه از درهای بسته ای شد که جو آن زمان بر فلسفه تحمیل کرده بود. شهید مدرس، فرصت شیرازی، اسد الله قمشه ای، حاج آقا رحیم ارباب، مرحوم فاضل تونی و مرحوم آقای بروجردی، از شاگردان میرزا جهانگیرخان بودند.
وی اظهار کرد: در راستای اشاعه هویت اصیل ایرانی اسلامی به جوانان در نظر داریم این قشر فهیم و پویا را برای تشکیل سازمان های مردم نهاد با محوریت معرفی علما و مفاخر گذشته اصفهان تشویق کنیم و خداراشکر، اصفهان در این زمینه از ظرفیت های خوبی برخوردار است.
کد خبر 143905

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.