خبرگزاری ایمنا:یکی از مسائلی که درایام تعطیلات نوروز همیشه محل بحث بوده است ، نحوه خدمات رسانی مراکز درمانی و گروه های نظارتی بر این مراکز بوده است.از این رو این موضوع خبرنگار ایمنا را بر آن داشت تا گزارش زیر را در راستای اقدامات انجام شده با مسوولین مربوطه ارائه نماید.

به گزارش ایمنا باز هم نوروز آمد و دوباره مسئله خدمت رسانی مراکز درمانی و مطب های خصوصی به یکی از مهمترین موضوعات این روزهای ما تبدیل شده است. طبق معمول سال های گذشته اکثر مطب های خصوصی تعطیل هستند، اما دانشگاه علوم پزشکی اصفهان برای رفع مشکلات بهداشتی درمانی مردم لیست بلند بالایی از کشیک نوروزی درمانگاه ها، داروخانه ها، بیمارستان ها، دندانپزشکی ها، مراکز انتقال خون و ... اعلام کرده است. اما از انجایی که اعلام کردن چنین لیست هایی معمولا کار چندان سختی نیست و این عمل کردن به برنامه ها است که مسئله اصلی است، ما برای بررسی نحوه خدمات رسانی مراکز اعلام شده در این لیست دست به کار شدیم.
در تماس هایی که با داروخانه ها، درمانگاه ها و آزمایشگاه های تشخیص طبی استان اصفهان طی یک روز کاری داشتیم در بیشتر موارد با فعالیت این مراکز در تعطیلات روبرو شدیم و البته در مواردی هم پاسخی از این مراکز نشنیدیم.

در ایام نوروز در خدمت رسانی به مردم در بحث سلامت با چالشی روبرو نبوده ایم
برای پیگیری دقیق تر نحوه فعالیت مراکز درمانی و آزمایشگاه های تشخیص طبی در ایام تعطیلات نوروز با قائم مقام معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفتگویی داشتیم. دکتر طلوعی در این رابطه گفت: دانشگاه علوم پزشکی اصفهان برنامه ای را برای فعالیت های مراکز درمانی و آزمایشگاه ها در نوروز امسال پیاده سازی کرده است که در این زمینه برای مردم و مسافران نوروزی مشکل زیانباری به وجود نیاید. وی با بیان این مطلب اظهارداشت: خوشبختانه اجرای این برنامه با همکاری درمانگاه ها، اورژانس و مراکز آزمایشگاهی استان اصفهان تا حد زیادی تحقق یافته است و در زمینه خدمت رسانی به مردم در بحث سلامت در این ایام با چالشی روبرو نبوده ایم.
قائم مقام معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی استان اصفهان افزود: بر اساس برنامه ریزی های انجام گرفته روزانه ۳۵ تا ۴۰ نفر از مسافرانی که نیاز به دیالیز دارند را خارج از نوبت تحت عمل دیالیز قراردادیم، این درحالی است که در هیچ یک از استان های کشور این اتفاق رخ نمی دهد.
دکتر طلوعی ادامه داد: بازدید های مستمر از نحوه عملکرد درمانگاه ها، مراکز آزمایشگاهی و مراکز تصویر برداری در این ایام از سوی کارشناسان معاونت درمان صورت می گیرد و حتی مسئولین معاونت درمان نیز برای بررسی های بهتر در مراکز حضور فعال دارند.

هیچ قانونی مطب های خصوصی را مکلف به فعالیت در ایام تعطیلات نکرده است
وی با بیان اینکه از طرف استانداری اصفهان و همشهریان در ارتباط با بحث درمان در ایام نوروز گلایه ی خاصی وجود نداشته است، افزود: شلوغی درمانگاه ها در تعطیلات اتفاق مهمی نیست چرا که مطب های خصوصی در این ایام تعطیل هستند و خدمت رسانی از طریق مراکز درمانی صورت می گیرد.
قائم مقام معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی استان اصفهان با اشاره به تعطیلی مطب های خصوصی در ایام تعطیلات نوروز، تصریح کرد: هیچ قانونی مطب های خصوصی را مکلف به فعالیت در ایام تعطیلات نکرده است و در این ایام کلینیک ها و درمانگاه های شبانه روزی مکلف به خدمت رسانی به مردم هستند.
{برای دریافت جدول کامل نوبت کاری درمانگاه های اصفهان در نوبت کاری شب اینجا کلیک کنید.}
{برای دریافت جدول کامل مراکز دندانپزشکی شبانه روزی فعال استان اصفهان در ایام نوروز اینجا کلیک کنید.}
{برای دریافت جدول کامل برنامه فعالیت مراکز آزمایشگاهی اصفهان اینجا کلیک کنید.}  
فعالیت 85 درصدی داروخانه های سبانه روزی اصفهان از 7 روز نخست تعطیلات نوروز
همچنین ‌دکترمحمد جعفری انارکی مدیرنظارت ‌برامور دارو و مواد مخدر سازمان غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در خصوص نحوه فعالیت داروخانه در این ایام گفت: داروخانه های استان اصفهان طبق برنامه ای که دانشگاه علوم پزشکی اصفهان اعلام کرده است در ایام نوروز فعالیت می کنند و کارشناسان معاونت غذا و دارو بر فعالیت انها نظارت کامل دارند.
وی با بیان اینکه امار نهایی تخلفات داروخانه ها ار اجرای برنامه دانشگاه علوم پزشکی اصفهان پس از ایام تعطلات مشخص می شود، اظهارداشت: با توجه به گزارش هایی که تا به امروز به دست ما رسیده است، بالغ بر ۸۵ درصد از داورخانه طبق برنامه فعالیت کرده اند.
مدیرنظارت ‌برامور دارو و مواد مخدر سازمان غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی اصفهان افزود: ممکن است در منطقه ای به دلیل وجود داروخانه در درمانگاه ها، مسئولین داروخانه های شبانه روزی نیاز به فعالیت در ساعات شب نبینند و در برخی از مناطقی که میزان مراجعه کننده کم باشد که این موضوع خود عاملی برای فعالیت نکردن برخی از داروخانه ها است.
{برای دریافت جدول کامل داروخانه های شبانه روزی فعال استان اصفهان در ایام نوروز اینجا کلیک کنید.} 
امسال اورژانس فعالیت کاملا مناسبی دارد
اما نحوه عملکرد اورزانس اصفهان یکی از مهمترین مباحث سال ۹۲ بود و اعتصاب برخی از تکنسین های اضافه کار این مرکز در این سال باعث شد تا خدمات گاها با نارضایتی از سوی برخی از مردم  روبرو شود.{برای مشاهده اینجا کلیک کنید} دکتر طلوعی قائم مقام معاونت درمان در این خصوص نیز گفت: خوشبختانه امسال اورژانس فعالیت کاملا مناسبی دارد و هیچ اختلالی در این امر به وجود نمی آید. همچنین دکتر راستین مدیر حوادث و فوریت های پزشکی استان اصفهان از امادگی کامل این مرکز برای خدمت رسانی در ایام نوروز خبر داده بود.
لطفعلی جعفری مدیر روابط عمومی اداره کل انتقال خون استان اصفهان هم در گفتگو با ایمنا از آمادگی مراکز انتقال خون در سراسر استان اصفهان در این ایام خبر داد و گفت: مراکز ثابت اهدای خون در شهرستان گلپایگان، کاشان، خوانسار، شهرضا و نجف آباد، در نوبت کاری صبح از ساعت ۷ و ۳۰ دقیقه صبح الی ۱۴ آماده ارائه خدمات به افراد اهداکننده خون هستند.
وی همچنین افزود: مرکز اهدای خون میدان خواجوی اصفهان از ساعت ۷ و ۳۰ دقیقه صبح الی ۱۴ آماده ارائه خدمات به همشهریان اصفهانی و مسافرین علاقه مند به اهدای خون است.
آمار تخلفات مراکز توزیع مواد غذایی در نوروز امسال بسیار کاهش یافته است
رئیس کمیته بهداشت و درمان ستاد خدمات سفر شهر اصفهان هم در ارتباط با وضعیت بهداشت درمان در ایام تعطلات نوروز پاسخگوی ایمنا بود. دکتر ترکزاده گفت: در زمینه های بهداشتی و درمانی در تعطیلات نوروز خوشبختانه مشکلی نداشته ایم و برنامه ای که از سوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان برای خدمت رسانی درمانگاه ها و مراکز بهداشتی در این ایام اعلام شده است، بطور کامل در حال اجرا است.
وی با بیان این مطلب اظهارداشت: طرح بسیج سلامت نوورزی که از اول اسفندماه سال ۹۲ آغاز شده است تا ۱۵ فروردین ماه ادامه دارد و خوشبختانه در طول مدت زمان اجرای این طرح کارشناسان بهداشت از مراکز غذایی بازدید های متععد را انجام داده اند و هیچ مشکلی وجود ندارد.
مسئول کمیته بهداشت و درمان ستاد خدمات سفر شهر اصفهان ادامه داد: بر اساس اماری که از طرح بسیج سلامت نوروزی به دست امده است، در نوروز امسال خوشبختانه امار تخلفات مراکز توزیع مواد غذایی بسیار کاهش یافته است.

دکتر ترک زاده با بیان این مطلب اظهار داشت: آمار ما نشان می دهد میزان شکایت های مردم از طریق سامانه کشوری ۱۴۹۰ نسبت به سال گذشته کاهش داشته است و این نشان از بالا رفتن فرهنگ مردم و حساس شدن انها نسبت سلامت خودشان است.
وی تست هایپوتیروئید کودکان را از موارد مهم در تعطیلات نوروز دانست و گفت: با اضافه کردن تیم های ویژه برای این موضوع درصدد خدمت رسانی صد درصدی به مراجعه کنندگان بودیم و پوشش های لازم در این زمینه صورت می گیرد.
مسئول کمیته بهداشت و درمان ستاد خدمات سفر شهر اصفهان افزود: در برخی از روستاهای استان اصفهان به علت تردد جمعیت در این مناطق پزشکانی را مستقر کرده ایم تا بصورت مستقیم بتوانیم خدمت رسانی لازم را انجام بدهیم.
فعالیت داروخانه هلال احمر اصفهان در ايام نوروز
همچنین مديرعامل جمعيت هلال احمر استان اصفهان با اشاره به فعالیت های این مرکز در تعطبلات نوروز گفت: تلاش ما بر اين است كه هر كس از هم استاني‌هايمان براي تهيه دارو مراجعه كرد،‌ داروي او تهيه شده و سرگردان نشود.
وي تصريح كرد:‌ داروخانه هلال احمر اصفهان در ايام نوروز به جز روز اول، از ساعت ۸ الي ۱۴ باز است.
{برای دانلود لیست کامل پایگاه ها امدادسلامت هلال احمر اینجا کلیک کنید.}
{برای دریافت جدول کامل بیمارستان های تامین اجتماعی استان اصفهان که در ایام نوروز فعالیت تمام وقت دارند اینجا کلیک کنید.}
گزارش: سید مهرداد ناجی
کد خبر 140856

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.