۱۵ دی ۱۳۹۲ - ۱۶:۱۸

ایرج میرزا علیخانی؛ هنرمند و گرافیست:

مکتب پوستر ایرانی نداریم!

مکتب پوستر لهستان در تعامل با شرایط اجتماعی زمان خود شکل گرفته است
مکتب پوستر ایرانی نداریم!

خبرگزاری ایمنا: دیدن آثار و نمونه های هنری کشورهای دیگر همواره مسئله قابل توجهی از جنبه تعامل ذهنی و در نگاهی دیگر بعد آموزشی محسوبب می شود. درهمین رابطه این روزها موزه هنرهای معاصر اصفهان اقدام به برپایی نمایشگاهی از پوسترهای مکتب لهستان کرده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، در نمایشگاه پوستر مکتب لهستان ۵۰ پوستر از حدود ۳۵ هنرمند طراح لهستانی به معرض نمایش گذاشته شده است.
ایرج میرزا علیخانی یکی از دست اندرکاران برگزاری این نمایشگاه در رابطه با اهمیت برپایی اش به خبرنگار ایمنا گفت: پوستر در جهان بر خلاف ایران اهمیت خاصی داشته دارد و مکاتب مختلفی مثل مکتب پوستر فرانسه، سوییس و ... در جهان به عنوان مکاتب تاثیرگذار پوستر شناخته شده اند.
او ادامه داد: مکتب پوستر لهستان از تاثیرگذارترین این مکاتب است که معروفیت خاصی پیدا کرده است؛ اما هنرمندان و خصوصا هنرجویان گرافیک ما تا چه حد با این مکتب و مکاتبی از این دست آشنایی دارند؟!
او درباره این مکتب افزود: مکتب پوستر لهستان برگرفته از اتفاقات لهستان در زمان یورش شوروی و اتفاقات بعد از جنگ جهانی است. مکتبی که با توجه به همین شرایط اجتماعی شکل گرفت و تاثیرگذار شد.
این گرافیست شناخته شده کشور پیرامون ویژگی های این مکتب گفت: نوشتار و تکنیک تصویر سازی این مکتب اهمیت خاصی دارد. نوشتار روی این پوسترها با توجه به شرایط اجتماعی آن زمان و اینکه امکان تایپ چندان وجود نداشته، اکثرا دستی بوده و کمتر تنوع رنگ در آن به چشم می خورد؛ به طوری که معمولا با ۲ رنگ کار شده است.  ویژگی هایی که در پوستر همین نمایشگاه نیز خود را نمایان کرده است.
وی درباره اهمیت این ویژگی ها در تعامل با مخاطب گفت: این نوع نوشتار و تکنیک تصویر سازی در شرایط اجتماعی خودش فوق العاده بر بیننده تاثیرگذار بوده است زیرا کاملا منطبق و هماهنگ با موضوعاتی بوده که کار می شده است. در واقع آنها راهی را برای بیان مطالب مهم و مورد توجه شان باز کردند تا مشکلات مختلف اجتماعی را به سرعت به مخاطب انتقال داده و ارتباط نزدیکی با او برقرار کنند.
علیخانی افزود: در این نمایشگاه به جز پوسترهای مکتب لهستان که ویژگی های خاصی دارد؛ کار طراحان امروز لهستان هم ارائه شده است تا تغییرات این مکتب در شرایط مختلف اجتماعی در لهستان را نیز نشان دهد و به نظرم نمایشگاه می تواند کارگاه آموزشی خوبی برای طراحان و اهالی گرافیک خصوصا جوان ترها باشد.
این هنرمند با اشاره به اینکه هدف از برپایی این نمایشگاه ایجاد تحولی در سیر گرافیک ماست؛ افزود: نشان دادن این سیر و تامل در آن می تواند تلنگری برای اهالی این رشته باشد. متاسفانه ما چیزی به نام مکتب پوستر ایرانی نداریم زیرا تاثیرات هنری مان همواره کوتاه و گذار بوده است و نتوانسته ایم نقش برجسته ای داشته باشیم. نمود این قضیه را هم براحتی می توان در آموزشگاه ها و دانشگاه های ما دید. همان طور که متاسفانه در اتفاقات مهم گرافیکی جهان شاید سالانه یک نفر از ایران منتخب و موفق شود.
او ادامه داد: ما در تصویرسازی و نوع نگارشمان در صفحه مشکلات زیادی داریم و نیاز به وجود آموزش های جدی در این حیطه همواره حس می شود. اصلا همان کارهایی هم که از ایران منتخب می شوند معمولا به خاطر نوع خط زیبای ما هستند نه گرافیکمان.
او ادامه داد: امیدوارم دانشگاه ها و مراکز مختلف آموزشی دیگر از این نمایشگاه به عنوان یک کارگاه آموزشی در ایجاد تحول و ارتقاء سطح کیفی گرافیک که اصلا هدف اصلی برپایی این نمایشگاه است؛ بهره ببرند.
شایان ذکر است؛ نمایشگاه "پوسترهای مکتب لهستان" به کوشش پرفسور پیوتر کرفتسه و لادن رضایی و میرزا علیخانی تا 30 دی ماه در موزه هنرهای معاصر اصفهان برپاست.
کد خبر 130874

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.