نخستین دسته های قوهای مهاجر وارد تالاب سرخرود محمودآباد و ازباران فریدونکنار شدند.تالاب‌های منطقه سرخرود و بویژه اراضی غرق آبی کشاورزی وزرامحله سرخرود امسال میزبان حدود ۵ – ۴ هزار قطعه از قوهای مهاجری خواهد بود که از آبان تا اسفندماه در این منطقه زمستان را می گذرانند.

همه ساله با افزایش سرما در شمال خزر و بخش‌هایی از سیبری، قوهای مهاجر از اواسط آبان ماه با جمعیت اندک مهاجرت به عرض‌های پایین جغرافیایی آغاز می‌کنند.

ورود پرندگان مهاجر به تالاب‌های مازندران بستگی به شرایط آب و هوایی دارد و جمعیت قوها از گونه‌های فریادکش، گنگ و کوچک هستند و عمده جمعیت قوهای فریادکش که در تالاب سرخرود محمودآباد و ازباران فریدونکنار فرود می‌آیند.
جمعیت اصلی قوها از اواسط آذر ماه وارد تالاب‌های استان شده و با افزایش تدریجی دما از اواخر بهمن ماه بعد از سه ماه زمستان گذرانی مهاجرت به مناطق سیبری را آغاز می‌کنند.

"امید" نام تنها درنای سیبری نر است که سال‌هاست برای گذران زمستان از سیبری به فریدون‌کنار مهاجرت می‌کند.

جمعیت این دسته از درناها از بیش از ۲۰۰ قطعه در سال ۱۹۳۰ به دو قطعه در سالیان اخیر و با مرگ "آرزو" به یک قطعه رسیده‌است. از سال ۱۳۸۵،" امید" آخرین بازمانده جمعیت غربی درناهای سفید به تنهایی به ایران می‌آید. قد امید ۱۶۰ سانتی‌متر است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.