در پی کودتای نظامی در سودان، چند عضو دولت انتقالی از جمله «عبدالله حمدوک» نخست‌وزیر و دست‌کم چهار وزیر توسط سربازان ناشناس دستگیر شدند. این حادثه پس از هفته‌ها تنش میان دولت‌های انتقالی نظامی و مدنی سودان که از سال ۲۰۱۹ قدرت را در دست دارند، روی می‌دهد.

گزارش‌ها حاکی از قطعی اینترنت در «خارطوم» - پایتخت سودان - و حضور معترضان خشمگین در خیابان‌ها است. هم‌اکنون ارتش و گروه‌های شبه‌نظامی در سراسر پایتخت مستقر شده‌اند و رفت‌وآمد غیرنظامیان را تحت کنترل دارند. گروه‌های طرفدار دموکراسی اعلام کرده‌اند این کودتا، تلاش سازمان‌یافته توسط ارتش برای بازپس‌گیری قدرت در سودان بوده است.

عمر البشیر از سال ۱۹۸۹ (۱۳۷۸) بر سودان حاکمیت داشت که پس از برپایی تظاهرات در خارطوم و تعدادی از ایالت‌های این کشور در اعتراض به گرانی و اوضاع بد معیشتی این کشور در ۱۱ آوریل ۲۰۱۹ از قدرت برکنار شد و یک دولت انتقالی قدرت را در این کشور در دست گرفت که ریاست دولت موقت آن بر عهده "عبدالله حمدوک" است.

دولت انتقالی سودان اوت ۲۰۱۹ میلادی آغاز به کار کرد و قرار بود مدت زمان انتقال قدرت از نظامیان به غیرنظامیان ۳۹ ماهه باشد و در این مدت نیز قدرت میان ارتش و ائتلاف «الحریة و التغییر» تقسیم شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.