بدون تردید یکی از هنرهای سنتی و صنایع دستی با ارزش و مطرح ایران در سطح ملی و بین المللی هنر قلمکار و قلمکارسازی است که در حال حاضر در زمره چاپ‌های سنتی قرار دارد و درخشش آن از دوره‌ی صفویه در شهر اصفهان آغاز و تا زمان حاضر استمرار و ادامه یافته است.

شروع قلم کارسازی با قلمکار نقاشی است که قدمتش لااقل به دورهٔ تیموری می‌رسد و این نکته‌ای است که صاحب نظران بر آن تأکید داشته‌اند؛ اما استادکاران پرسابقهٔ قلمکار نقاشی، از رونق و رواج این هنر نفیس و فاخر در دوره صفوی یاد می‌کنند و اینکه محمد خان علی و اسماعیل کاشانی، آقا محمود و مغیث اصفهانی و به ویژه شفیع عباسی در این زمینه از هنر بومی و سنتی ایران پیشگام بوده‌اند.

مائده سادات رضوی دینانی متولد ۱۳۶۴ در اصفهان است که چندین سال است در رشته نقاشی قلمکار فعالیت می‌کند.
این هنرمند توانسته با تلفیق چاپ قلمکار و نقاشی روی پارچه هنری منحصر به فرد خلق کند به نحوی که بعد از چاپ، قسمت‌های خالی پارچه را به وسیله قلمو و رنگ مخصوص نقاشی می‌کند.
این هنرمند می‌گوید: من هیچ استادی نداشته‌ام و خودم با آزمون و خطا رنگ و پارچه و رنگرزی را امتحان کردم تا به اینجا رسیدم ولی استاد "هادی سیف" که از برجسته‌ترین پژوهشگران و نویسندگان معاصر در زمینه هنرهای سنتی ایران می‌باشد مشوق من بودند.

از جمله از آخرین فعالیت‌های وی اجرای زنده قلمکار نقاشی در نمایشگاه "پرده‌های خیالی نگاری عاشورا" که توسط حوزه هنری در محرم و صفر امسال برگزار شد، بوده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • آتنا IR ۱۵:۰۰ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۲
    0 0
    بد اصلاً خوب نیست آن چیزی که من می خواستم اصلاً نبود بی خود بود