فرونشست در اصفهان شدت گرفته و از شمال شهر و دشت های اطراف آن به سمت آثار تاریخی در حال پیشروی است. نشانه‌های این پدیده از مدتی پیش در سی‌وسه پل هم نمایان شد و حالا آثار آن سر از پل های جویی، خواجو و میدان نقش جهان درآورده است.

فرونشست یک پدیده زیست محیطی به‌معنی نشست تدریجی یا ناگهانی سطح زمین به‌دلیل تراکم مواد زیرسطحی است. برداشت بیش از حد از منابع آبی زیرزمینی در اثر افزایش نیاز به این مایع حیاتی به دنبال توسعه صنعتی و کشاورزی در اصفهان از دلایل اصلی فرونشست به شمار می‌رود.

تهدید و آسیب‌های جبران ناپذیر بر سازه‌ها و تأسیسات شهری، خطوط انتقال نیرو، ساختمان‌ها و به خصوص بناهای تاریخی و شُهره شهر موزه اصفهان از جمله نگرانی‌های کارشناسان برای آینده پیش روی این کلانشهر است که در اثر برداشت‌های بی‌رویه از منابع آب زیرزمینی ایجاد شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 4
  • IR ۱۹:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۱
    0 0
    دارن اصفهانو میبرن زیر خاک با خودمون
  • مهران IR ۰۰:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۲
    1 0
    چرا از علت اصلی هیچ نگفته‌اید که خشکاندن زاینده رود در دو دهه اخیر با بارگذاری های غیر قانونی برای یزد و کاشان و بیش از همه برداشتهای غیر قانونی در چهارمحال و بختیاری است؟! اگر زاینده رود را به این ترتیب نمی‌خشکاندند که اصلاً نیازی به وارد شدن این فشار به منابع آبخوانهای اصفهان نبود! زمینهای تحت کشاورزی اصفهان از سال 1379 که زاینده رود برای اولین بار با انتقال آبش به یزد خشکانده شد که نه تنها توسعه‌ای نداشته، بلکه کاهش هم داشته! دو صنعت اصلیِ ذوب آهن و فولاد مبارکه هم پیش از آن نیز وجود داشته اند و لااقل مصرف آبشان با بازچرخانی و استفاده از پساب افزایشی نداشته.