گلاب گیری کاشان از گذشته‌های دور تاکنون در این شهر و روستاهای اطراف آن برگزار می‌شود و یکی از معروف‌ترین سنت‌های متداول در میان ایرانیان به شمار می‌رود. این آئین سنتی به‌دلیل قرار گرفتن در فصل بهار و همین طور شکوفایی گل محمدی در مزارع کاشان، حال و هوای خاصی دارد.

قدمت کاشت بذر گل محمدی در ایران به حدود ۷۰۰۰ سال می‌رسد و نزدیک به ۱۰۰۰ سال است که گلاب‌گیری به شیوه سنتی در کشور اجرا می‌شود.

روش تهیه گلاب از گل محمدی به شیوه سنتی و با استفاده از فرآیند تقطیر نیز برای نخستین بار توسط ایرانیان انجام شد. دانشمندان برجسته ایرانی مانند حکیم ابوعلی سینا در زمان‌های دور تلاش‌های زیادی برای تهیه اسانس‌های دارویی از انواع گیاهان به کمک تقطیر انجام دادند.

مهمترین کانون‌های پرورش گل محمدی در "برزک" است. "برزک" هرچند نسبت به قمصر و نیاسر کاشان کمتر شناخته شده است، اما اصلی‌ترین و مهمترین کانون تولید گل و گلاب در کاشان مسوب می‌شود.

دره سرسبز "برزک" پای دامنه کوه‌های کرکس قرار دارد و مرتفع‌ترین و خنک‌ترین منطقه مسکونی کاشان را در خود جای داده است. کشت گل و گلاب‌گیری، عرق‌گیری، زنبورداری و کشاورزی و باغداری شغل اصلی مردم این دیار است.

"برزک" در ۴۵ کیلومتری جنوب غربی شهرستان کاشان و ۶۰ کیلومتری میمه و ۵۵ کیلومتری دلیجان و در مسیر جاده‌ای قرار دارد که از یک طرف به آزاد راه اصفهان تهران و از سمت دیگر به اتوبان کاشان قم ختم می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • احمد IR ۲۲:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۱
    0 0
    سلام . مناظر وگلستانهای بسیار زیبا یی بود ولی ما به جز چندین نفر از کارگران وزحمت کشان اطبا کشور همسایه افغانستان که زن ومردشان مشغول بودند از کاشانی در این عکس ها وگزارش چیزی ندیدیم امید است که روزی همشهریان و هم میهن های بیکارا ایرانی نیز حاضر شوند از خواب صبحگاهی بزنند و مقدار تلاش کنند تا اینطور که میدانم واز نزدیک شاهد نیاز مبرم انها هستم شاهد به کار گیری انها نیز باشیم چون طبق اطلاعی که دارم دست مزد ودرامد خوبی هم برای شاغلین کارگری این زمینه دارد