حمله آمریکا به تأسیسات نظارت ساحلی ایران نقض آشکار تفاهم‌نامه پایان جنگ است

وزارت امور خارجه در بیانیه‌ای حملات هوایی آمریکا به بعضی نقاط سواحل ایران را محکوم و ضمن تاکید بر حق خود در پاسخ به این حملات، بر ضرورت پایبندی کلیه کشورهای واقع در کرانه جنوبی خلیج فارس به اصل حسن هم‌جواری و رعایت اصل بنیادین حقوق بین‌الملل تاکید کرد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز _شنبه ششم تیر_ در بیانیه‌ای حملات هوایی ارتش تروریستی آمریکا در شامگاه جمعه مورخ ششم تیر۱۴۰۵ به چند نقطه در سواحل جنوبی ایران را به شدت محکوم و تاکید کرد: این حملات وحشیانه که تاسیسات نظارت ساحلی ایران را مورد هدف قرار داد، نقض آشکار بند ۴ ماده ۲ منشور سازمان ملل متحد و نیز نقض صریح بند اول یادداشت تفاهم خاتمه جنگ تحمیلی بیست‌وهشتم خرداد ۱۴۰۵ است.

در ادامه این بیانیه با اشاره به حملات رژیم اشغالگر و آپارتاید صهیونیستی به لبنان، با هماهنگی آمریکا اقدام، آن‌ را نقض آشکار بند یک یادداشت تفاهم خاتمه جنگ دانست و ضمن تأکید بر حق ذاتی ایران برای دفاع از خود طبق ماده ۵۱ منشور ملل متحد تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران با تمام توان از حاکمیت، امنیت و منافع ملی کشور دفاع خواهد کرد. ضربات دفاعی نیروهای مسلح مقتدر جمهوری اسلامی ایران علیه اهداف مرتبط با نیروهای متجاوز آمریکایی بر همین مبنا صورت گرفت. بدیهی است مسئولیت پیامدهای این وضعیت بر عهده رژیم متجاوز و عهدشکن آمریکا و طرف‌هایی است که به هر نحوی در ارتکاب اقدامات تجاوزکارانه آمریکا علیه ایران هم‌دستی کنند.

وزارت امور خارجه در همین ارتباط، بر ضرورت پایبندی کلیه کشورهای واقع در کرانه جنوبی خلیج فارس به اصل حسن هم‌جواری و رعایت اصل بنیادین حقوق بین‌الملل برپایه ممانعت از استفاده طرف‌های متجاوز از قلمرو و امکانات آن‌ها برای ارتکاب اقدامات تجاوزکارانه علیه جمهوری اسلامی ایران تأکید کرد.

وزارت امور خارجه از دبیرکل سازمان ملل متحد، شورای امنیت و سایر نهادهای مسئول بین‌المللی می‌خواهد نسبت به نقض فاحش اصول و قواعد بنیادین منشور ملل متحد و حقوق بین‌الملل توسط آمریکا بی‌تفاوت نبوده و به مسئولیت‌های قانونی و اخلاقی خود در قبال صلح و امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی عمل کنند.

به گزارش ایمنا، در پی حمله شب گذشته آمریکا به اهدافی در سواحل ایران، نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که در پاسخ به تجاوز، چند نقطه استقرار ارتش تروریستی آمریکا در منطقه را هدف قرار داده است.

در این بیانیه آمده است: به‌دنبال نقض آتش‌بس رژیم صهیونیستی در جنوب لبنان، ساعاتی پیش رژیم پیمان‌شکن آمریکا نیز همچون همیشه دست به نقض تعهدات خود زد و به بهانه‌های مختلف از تردد یک کشتی متخلف از مسیر غیرمجاز در تنگه هرمز به حمله هوایی به سواحل جمهوری اسلامی ایران اقدام کرد. ️نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در پاسخ به این تجاوز نقاط استقرار ارتش ترورستی آمریکا در منطقه را مورد اصابت قرار داد. بر اساس بند ۵ تفاهم‌نامه اسلام آباد ترتیبات کنترل عبورومرور در تنگه هرمز با جمهوری اسلامی ایران است؛ لکن آمریکا با تحریک جهات مختلف در صدد تخلف از این تعهد بود که پاسخ لازم داده شد و من بعد چنین خواهد بود. در صورت تکرار تجاوز، پاسخ ما گسترده‌تر از این خواهد بود.

کد مطلب 983265

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.