به گزارش خبرگزاری ایمنا، «مسعود پزشکیان» عصر امروز _سهشنبه دوم تیر_ در ادامه برنامههای سفر یک روزه خود به پاکستان، در نشست خبری مشترک با «شهباز شریف» نخست وزیر این کشور، سخنان خود را با ابیاتی از اقبال لاهوری آغاز کرد و گفت: او شاعری است که اشعار او الهام بخش وحدت، همبستگی و بیداری ملتهای مسلمان است. ملت ما را اساسی دیگر است.
وی افزود: اقبال لاهوری به زیبایی حقیقتی را بازگو میکند که طی دههها زیربنای روابط دوستانه جمهوری اسلامی ایران و جمهوری پاکستان بوده است، اینکه دو ملت صرفا در کنار یکدیگر زندگی نمیکنند بلکه در بسیاری از دغدغهها، آرمانها و امیدهای خود، سرنوشتی مشترک دارند، پاکستان برای ایران تنها یک کشور همسایه نیست، بلکه کشوری دوست، برادر و همراهی صمیمی است که پیوندهای عمیق تاریخی، فرهنگی، دینی و مردمی ملتهای ما را به یکدیگر نزدیک ساخته است.
روابط تهران و اسلامآباد همواره بر پایه احترام متقابل و حسن نیت استوار بوده است
رئیسجمهور با تاکید بر اینکه روابط تهران و اسلامآباد همواره بر پایه احترام متقابل، حسن نیت و اعتماد تاریخی استوار بوده است، اظهار داشت: تحولات اخیر نیز بار دیگر استحکام این سرمایه ارزشمند را به نمایش گذاشت، در مقطعی حساس که منطقه با چالشهای متعددی روبهرو بود، نقش مسئولانه و دوراندیشانه پاکستان در حمایت از گفتوگوها، کاهش تنشها و تقویت ثبات منطقهای، جلوهای از نگاه برادرانه و آیندهنگر این کشور نسبت به تحولات منطقه بود.
پزشکیان ادامه داد: متقابلاً پذیرش این ابتکار از سوی جمهوری اسلامی ایران نیز بازتاب اعتماد دیرینهای است که ملت ایران نسبت به ملت، دولت و مقامات پاکستان دارد. دولت و ملت جمهوری اسلامی ایران، قدردان تلاشها، حمایتها و همبستگی دولت و مردم پاکستان هستند.
پزشکیان ضمن قدردانی از میزبانی و مهماننوازی گرم دولت جمهوری اسلامی پاکستان، تصریح کرد: این جناب به دعوت رسمی برادر عزیزم شهباز شریف، نخستوزیر پاکستان، در رأس یک هیات بلندپایه به این کشور عزیمت کردم. در طول این سفر دیدارها و گفتوگوهای سازندهای با برادر عزیز شهباز شریف، آصف علی زرداری و فیلد مارشال عاصم منیر داشتیم. در این گفتوگوها مباحث بسیار خوبی در خصوص روابط دوجانبه و آخرین وضعیت تحولات منطقه و جهان مطرح شد.
رئیسجمهور خاطر نشان کرد: توافقات و رایزنیهای انجام شده نشان میدهد که دو کشور مصمم هستند از فضای مثبت موجود برای گشودن فصلی تازه در روابط دوجانبه و ترسیم افقهای نوین همکاری بر اساس منافع مشترک بهره گیرند.
وی افزود: ما در جمهوری اسلامی ایران، عمیقاً بر این باور هستیم که صلح، ثبات، امنیت پایدار و توسعه و رفاه ملتها در منطقه استراتژیک غرب آسیا و خلیج فارس، تنها و تنها از طریق گفتوگوهای صریح و صادقانه و همکاریهای درونمنطقهای و تعاملات مبتنی بر احترام متقابل کشورهای منطقه قابل تأمین است.
پزشکیان گفت: برای ایجاد فهم مشترک و شکلگیری معماری جدید امنیتی در منطقه دست دوستی به سوی کشورهای اسلامی دراز میکنیم. در این چارچوب، کشورهای مهمی همچون قطر، عربستان سعودی، مصر و ترکیه، میتوانند نقش مؤثری در شکلدهی به این ساختار منطقهای ایفا کنند.
مسلمانان باید در مقابل دشمنان خود ید واحده باشیم
وی بیان کرد: اشاره و تأکید برادرم شهباز شریف در گفتوگوهای امروز با رؤسا، امیران، فرماندهان و مسئولان حاضر، برای ایجاد زبان و نگاه مشترک میان کشورهای اسلامی، نکتهای بسیار ارزشمند و راهگشا بود. باور داریم که مسلمانان باید ید واحده باشند و در برابر دشمنان خود با اتحاد و همبستگی عمل کنند.
رئیسجمهور تاکید کرد: باید با استفاده از ظرفیتهای عظیم دو کشور، در کنار اراده سیاسی رهبران و حمایت ملتها، روابط ایران و پاکستان را به سطحی شایسته جایگاه دو کشور مهم جهان اسلام ارتقا دهیم و الگویی موفق از همکاری، همگرایی و برادری در منطقه ارائه کنیم.
شهباز شریف در مراسم تشییع رهبر انقلاب حضور خواهد یافت
وی گفت: ایران و پاکستان اراده جدی برای گسترش مناسبات به ویژه در زمینه تجاری و اقتصادی دارند و وزرای همراه نیز در چهارچوب تفاهمات انجام شده در سفر سال گذشته، برای رفع موانع فنی موجود و عملیاتی کردن تصمیمات اتخاذ شده گفتوگوهای موثر و سازنده جداگانهای داشتند و به نتایج خوبی رسیدند.
پزشکیان در ادامه ضمن قدردانی مجدد از مهمان نوازی دولت پاکستان، تصریح کرد: همچنین از قبول دعوت برای حضور در مراسم باشکوه و ملی تشییع پیکر پاک امام امت، رهبر فرزانه شهید انقلاب اسلامی ایران حضرت آیتالله سیدعلی خامنهای و پیگیری گفتوگوهای انجام شده در این سفر قدردانی میکنم.
ملت پاکستان صادقانه و با تمام قدرت در کنار ما ایستاد
رئیسجمهور ادامه داد: از تلاشهای برادر عزیزمان، جناب شهباز شریف، برادر ارجمندمان ژنرال عاصم منیر، و تمامی عزیزانی که در مجلس ملی پاکستان برای تقویت این روابط تلاش کردند، قدردانی میکنم.
وی اضافه کرد: ملت پاکستان از آغاز این جنگ، صادقانه و با تمام قدرت در کنار ما ایستادند و با رفتارشان از ما پشتیبانی کردند. به اینجا آمدهایم تا مراتب قدردانی خود را از این حمایتهای بیدریغ ابراز کنیم.
پزشکیان تاکید کرد: اگر تلاشها و پیگیریهای این عزیزان نبود، ما امروز در این جایگاه قرار نمیگرفتیم.
رئیس جمهور با تاکید بر اینکه هیچگاه و با هیچکس درباره توان دفاعیمان مذاکره نخواهیم کرد، گفت: اگر موشکهایی که برای دفاع از خود ساختهایم نبود، اسرائیل و آمریکا ایران را نیز مانند غزه شخم میزدند و به پیر و جوان رحم نمیکردند.
وی تاکید کرد: اینها که از حقوق بشر دم میزنند، دروغی بزرگ میگویند، اگر ما قادر به دفاع از خود نبودیم، قطعاً به کشور ما رحم نمیکردند و قدرت ما را نابود میساختند.
نظر شما