عسل فریدونشهر بهترین سوغات استان اصفهان

خبرگزاری ایمنا: عسل فریدونشهر به عنوان بهترین و مرغوبترین عسل از سوغاتی های معروف استان اصفهان و به ویژه شهرستان فریدونشهر است که مسافران نوروزی و گردشگران را به خود جذب کرده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا از فریدونشهر، عسل تولیدی شهرستان فریدونشهر به دلیل تنوع گیاهی ، وجود گونه های گیاهان دارویی و همچنین غالب بودن مراتع به اراضی کشاورزی و ارگانیک بودن شهد گیاهان مرتعی به دلیل عدم استفاده از کود و سم، مرغوب و کیفیت دار است.
فریدونشهر منطقه ای بی نظیر برای تولید مرغوبترین عسل
با توجه به موقعیت بی نظیر فریدونشهر برای تولید عسل این شهرستان دارای استعداد بالقوه ای در زمینه پرورش زنبور عسل است که با اتخاذ تدابیر مناسب می توان آن را گسترش داد.
مرغوبترین عسل های شهرستان های فریدونشهر
مرغوب ترین و خالص ترین عسل های موجود را می توان از عسل های تولیدی شهرستان فریدونشهر نام برد که به دلیل پایبندی زنبورداران به عدم استفاده از شکر در فصل وجود شهد طبیعی علیرغم استفاده غذایی می تواند در درمان بیماری ها نیز موثر باشد.
گونه های متنوع عسل در شهرستان فریدونشهر را عسل گون گز بر شمرد و گون زرد، عسل زول و عسل قنقال نیز از دیگر عسل های مرغوب این منطقه است.
رییس جهاد کشاورزی فریدونشهر در گفت و گو با خبرنگار ایمنا در فریدونشهر اظهار داشت: برگزاري كلاس‌هاي آموزشي با حضور كارشناسان مجرب در زمينه‌هاي پرورش زنبور عسل، اصلاح نژاد زنبور عسل، پرورش ملكه، تغذيه زنبور عسل، بيماري‌هاي زنبوران و همچنين توليدات جنبي زنبور عسل مانند گرده گل و موم از جمله برنامه های جهاد كشاورزي براي زنبورداران اين شهرستان است.
علیرضا کریمی ادامه داد: شركت تعاوني زنبورداران در شهرستان فریدونشهر در سال ۱۳۶۱ تأسيس شده و هر ساله توزيع شكر، خريد و فروش شكر به اعضاي تعاوني، خريد موم ذوب شده از زنبورداران، فروش موم عاج شده، فروش لوازم زنبورداري اعم از كندو، اهرم و لباس زنبورداري از ديگر خدمات شركت تعاوني زنبورداري این شهرستان به زنبورداران اين منطقه است.
وی عنوان داشت: در فريدونشهر بیش از ۲۰۰ زنبوردار مشغول به كار زنبورداري هستند و آمار كلني‌هاي اين شهرستان حدود ۱۶ هزار كلني است كه به طور متوسط ۶۰۰ تن عسل سالانه توسط زنبورستان‌های شهرستان و نیز زنبورستان‌های مهاجر تولید می‌شودکه خشكسالي‌هاي اخير اين ميزان توليد را در شهرستان كاهش داده است.
رییس جهاد کشاورزی فریدنشهر بیان داشت: کشتزارهای این شهرستان عاملی مناسب برای رشد و تکثیر زنبورعسل و تولید محصولات مرتبط در فصول بهار و تابستان است که عسل آویشن، زرین‌گیاه، عسل پونه، بابونه، عسل خارشتری و عسل کنار که از دهستان‌ها و کوه‌های پشتکوه این منطقه گرفته‌ می‌شود از مهم‌ترین این عسل‌ها می باشد.
کریمی تصریح کرد: علاوه بر حضور زنبورداران بومی شهرستان فریدونشهر ، هر ساله این منطقه در فصول بهار و تابستان میزبان زنبوردارانی از سایر نقاط مختلف استان و کشور به منظور پرورش زنبور عسل و تولید عسل می باشد که کلنی‌های خود را به این شهرستان کوچ داده و مقدار قابل توجهی عسل تولید می‌کنند.
وی اضافه کرد: ظرفیت زنبورپذیری شهرستان فریدون‌شهر حدود ۶۰۰ هزار کلنی زنبورعسل است که برخی از سال‌ها آمار زنبورستان‌های مهاجر و زنبورستان‌های شهرستان به رقمی بالاتر از این می‌رسد.
لازم به ذکر است شهد های تقلبی عسل با جوشاندن شکر و اضافه کردن کمی عسل و یا اسانس عسل نیز تولید می شود که این نوع شهد برای سلامتی انسان مضر است.
در تکمیل گزارش ایمنا: مصرف روزانه یک قاشق عسل طبیعی برای سلامتی انسان بسیارمفید بوده و در بسیاری مواقع عسل طبیعی می تواند برای درمان برخی از بیماریها موثر باشد و به افراد توصیه می شود از خرید عسل های رنگی و دارای طعم های مختلف نیز جدا پرهیز کنند .
شایان ذکر است که عسل به عنوان یک درمان حقیقی در برخی بیماری ها و بر اساس روایات اسلامی و دینی و همچنین در کنار مبنای علمی و منطقی، عسل علاوه بر خاصیت فراوان تغذیه ای و ارزش غذایی دارای خواص متعدد درمانی و دارویی است./10
کد خبر 95296

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.