به گزارش خبرگزاری ایمنا از فارس، محمدحسن اسدی امروز _شنبه ششم دی_ در آئین تجلیل از تلاشگران و پیشکسوتان عرصه حملونقل با اشاره به تجربه شهرهای پیشرفته جهان اظهار کرد: در مادرید بیش از ۱۵ خط مترو و در بارسلون ۱۲ خط مترو فعال است که سالانه بیش از ۵۰۰ میلیون نفر را جابهجا میکنند. این آمار نشاندهنده نقش کلیدی توسعه زیرساختهای حملونقل در پیشرفت شهری است.
وی با بیان اینکه شیراز شهری پرتحرک با حجم بالای ترافیک است و اگر امروز برای آینده آن برنامهریزی نکنیم، با مشکلاتی مشابه کلانشهرهایی چون تهران مواجه خواهیم شد، افزود: ترافیک سرطان شهر است و باید با مدیریت علمی و کاهش آن، مسیر توسعه پایدار را هموار کرد.
شهردار شیراز استفاده از هوش مصنوعی و فناوریهای نوین را یکی از راهکارهای اصلی مدیریت ترافیک دانست و گفت: این فناوری میتواند تخلفات را در لحظه شناسایی کند، وضعیت ترافیک را پیشبینی نماید و مدیریت شهری را در ارائه خدمات هوشمند یاری دهد.
اسدی با اشاره به اقدامات انجامشده در حوزه حملونقل عمومی اظهار کرد: طی دو سال گذشته حدود ۱۵۰۰ دستگاه تاکسی نوسازی شده و پروژههای خطوط ۱ تا ۴ مترو به طول نزدیک به ۴۰ کیلومتر و با ۲۰ ایستگاه بهطور همزمان در حال اجراست. افق توسعه مترو در شیراز شامل ۶ خط به طول ۹۳ کیلومتر خواهد بود.
وی همچنین پروژههای شاخص شهرداری از جمله تصفیهخانه فاضلاب لوکار، تقاطع غیر همسطح خلیج فارس، زیرگذر پیشرو، پل شاهد، ۶ ایستگاه آتشنشانی، المان میدان امام حسین (ع)، بزرگترین پارک آبی ایران، موزه بلدیه، احیای میدان نگارخانه و فاز نخست دو شهربازی دیگر تا پایان سال به بهرهبرداری میرسند.
شهردار شیراز گفت: بیش از ۳۰۰ پروژه دیگر نیز آماده افتتاح است.
اسدی در پایان بر اهمیت همکاری با سایر دستگاههای اجرایی و شورای شهر تأکید و اظهار کرد: مدیریت شهری مصمم است با نگاه علمی، فنی و اقتصادی، خدمات بهینه به شهروندان ارائه دهد و حملونقل عمومی را بهعنوان شاهرگ حیاتی شهر توسعه بخشد.
ابراهیم حسینی رئیس شورای اسلامی شهر شیراز نیز در این مراسم، حملونقل را بخش حیاتی مدیریت شهری دانست و اظهار کرد: این حوزه مانند نخ تسبیح همه بخشهای دیگر را به هم متصل میکند و بدون برنامهریزی دقیق در آن، موفقیت سایر بخشها امکانپذیر نیست.
وی افزود: مدیریت صحیح حملونقل بر سبک زندگی، اقتصاد، اعصاب و روان مردم تأثیر مستقیم دارد و میتواند امید به آینده را تقویت یا تضعیف کند.
محمد فرخزاده معاون حملونقل و ترافیک شهرداری شیراز نیز با اشاره به افتتاح پروژههای عمرانی در هفته حملونقل اظهار کرد: راهاندازی خط سه مترو با ۶ ایستگاه جدید گامی مهم در توسعه حملونقل عمومی پاک است.
وی افزود: هفته حملونقل امسال با رویکرد مشارکتمحور و دیپلماسی شهری برگزار شد تا همه فعالان این حوزه از رانندگان تا بخش خصوصی دیده شوند و مورد تقدیر قرار گیرند.
معاون حملونقل و ترافیک شهرداری شیراز با بیان اینکه خانواده بزرگ حملونقل شیراز شامل نزدیک به ۱۰۰ هزار نفر از رانندگان و فعالان است، گفت: این جامعه نقش غیرقابل انکاری در نظم، ایمنی و پویایی شهر دارد.
فرخزاده همچنین بر اهمیت سلامت رانندگان، آموزش کودکان در حوزه ترافیک، توسعه فرهنگ ترافیک و حرکت به سمت شهر سالم و هوای پاک تأکید کرد.
وی افزود: سیاستهای کلان شهرداری شامل توسعه مترو، استفاده از اتوبوسهای برقی، احیای دوچرخه، اجرای محدوده کمآلاینده و کاهش تردد خودروها در مرکز شهر است. همچنین پروژههای سرمایهگذاری، ساخت پارکینگهای بزرگمقیاس، ترمینالهای چندمنظوره و داخلیسازی تجهیزات حملونقل از برنامههای آینده شهرداری خواهد بود.
معاون حملونقل و ترافیک شهرداری شیراز در پایان با تقدیر از شهردار شیراز گفت: فعالان حوزه حملونقل از رانندگان تا برنامهریزان، سنگر سازان بی سنگر شهر هستند که کمتر دیده شدهاند و امروز تلاش شد جایگاه واقعی آنان در مدیریت شهری شناخته و تکریم شود.




نظر شما