به گزارش خبرگزاری ایمنا، در لایحه بودجه سال ۱۴۰۵ مجموع منابع بودجه کل کشور حدود ۱,۱۴۴ هزار میلیارد تومان تعیین شده است، بر اساس گزارش رسمی، مجموع منابع عمومی دولت در بودجه ۱۴۰۵ حدود ۵۲۰ هزار میلیارد تومان برآورد شد که شامل ۳۴۰ هزار میلیارد تومان درآمد جاری، ۲۷.۵ هزار میلیارد تومان واگذاری دارایی سرمایهای و ۱۵۰ هزار میلیارد تومان واگذاری دارایی مالی میباشد.
علاوهبر این، حدود ۷۰ هزار میلیارد تومان درآمد اختصاصی دستگاههای دولتی در نظر گرفته شده و منابع شرکتهای دولتی، بانکها و مؤسسات انتفاعی وابسته به دولت نزدیک به ۸۸۰ هزار میلیارد تومان برآورد شده است.
در مجموع، رقم منابع بودجه کل کشور در سال ۱۴۰۵ به حدود ۱,۱۴۴ هزار میلیارد تومان میرسد، در مقابل قانون بودجه سال ۱۴۰۴ سقف منابع و مصارف کل کشور را برابر ۱۱۸,۹۶۶ هزار میلیارد ریال اعلام کرده بود، بهطور جزئیتر، در بودجه ۱۴۰۴ منابع عمومی دولت ۵۹,۸۷۶ هزار میلیارد ریال (معادل ۵۹.۸۷۶ همت) و درآمد اختصاصی وزارتخانهها ۴,۲۰۰ هزار میلیارد ریال (۴.۲۰۰ همت) تعیین شده بود، بودجه شرکتهای دولتی و بانکها نیز هر یک در حدود ۵۴,۸۹۰ هزار میلیارد ریال (۵۴.۸۹۰ همت) منظور شده بود، با این حساب مجموع بودجه کل کشور در قانون ۱۴۰۴ برابر ۱۱۸,۹۶۶ هزار میلیارد ریال (بیش از ۱۱ هزار و ۸۰۰ همت) بوده است.
اعتبارات عمرانی و درآمدهای نفتی
اعتبار هزینههای عمرانی در بودجه ۱۴۰۵ همچون سال ۱۴۰۴ ثابت و معادل ۶۰۰ هزار میلیارد تومان (۶۰۰ همت) در نظر گرفته شده است. به بیان دیگر، دولت برای لایحه ۱۴۰۵ بودجه عمرانی کشور را بدون تغییر نسبت به سال گذشته ۶۰۰ همت پیشبینی کرده است، اما در منابع حاصل از فروش نفت و گاز تغییر چشمگیری وجود دارد.
در قانون بودجه ۱۴۰۴ سهم دولت از درآمد صادرات نفت خام، میعانات گازی و صادرات خالص گاز معادل حدود ۵۳۹ هزار میلیارد تومان تعیین شده بود، در لایحه بودجه ۱۴۰۵ این رقم به حدود ۲۶۰ هزار میلیارد تومان کاهش پیدا کرده است، یعنی درآمد نفتی پیشبینیشده برای دولت به نصف کاهش یافته که کاهش سهم دولت از نفت در لایحه جدید را نشان میدهد.

حقوق کارکنان و بازنشستگان
در زمینه حقوق و دستمزد تفاوتهایی بین بودجه ۱۴۰۴ و ۱۴۰۵ وجود دارد. در قانون بودجه ۱۴۰۴ افزایش ۲۵ درصدی حقوق کارکنان دولت در نظر گرفته شده بود، در حالی که در لایحه بودجه ۱۴۰۵ پیشنهاد افزایش ۲۰ درصدی حقوق مطرح شده است، برای مثال، رئیس سازمان برنامه و بودجه در اواخر سال ۱۴۰۳ اعلام کرد که حقوق کارمندان ۲۵ درصد و حقوق بازنشستگان ۳۶ درصد افزایش پیدا میکند، اما گزارشها نشان میدهد لایحه ۱۴۰۵ میزان رشد حقوق را ۲۰ درصد در نظر گرفته بود، بنابراین نرخ افزایش حقوق در بودجه ۱۴۰۵ نسبت به ۱۴۰۴ کاهش یافته است.
مالیات بر ارزشافزوده
از سوی دیگر، نرخ مالیات بر ارزشافزوده در لایحه ۱۴۰۵ افزایش یافته است. در قانون بودجه ۱۴۰۴ نرخ مالیات بر ارزشافزوده معادل ۱۰ درصد بود و تغییری در آن اعمال نشد، در لایحه بودجه ۱۴۰۵ این نرخ دو واحد درصد افزایش یافته و به ۱۲ درصد رسیده است. درآمد دولت از این افزایش نرخ (از ۱۰ به ۱۲ درصد) در حدود ۱۷۰ هزار میلیارد تومان برآورد شده است، به این ترتیب برای سال ۱۴۰۵ درآمد ناشی از مالیات بر ارزشافزوده حدود ۱۷۰ هزار میلیارد تومان پیشبینی شده است،
معافیتهای مالیاتی
در لایحه بودجه ۱۴۰۵ سقف معافیت مالیات بر درآمد حقوق نیز تغییر کرده است. سقف معافیت مالیات ماهانه کارکنان دولت و بازنشستگان از ۲۴ میلیون تومان (معادل ۲۸۸ میلیون تومان سالانه) در قانون بودجه ۱۴۰۴ به ۴۰ میلیون تومان (معادل ۴۸۰ میلیون تومان سالانه) در لایحه ۱۴۰۵ رسیده است، یعنی در بودجه ۱۴۰۵ درآمد سالانه حقوقبگیران تا ۴۸۰ میلیون تومان معاف از مالیات شده است، این رقم در بودجه ۱۴۰۴ برابر ۲۸۸ میلیون تومان بوده است، در نتیجه درصد زیادی از کارکنان دولت در سال آینده مشمول معافیت مالیاتی میشوند؛ معافیتهای مالیاتی در لایحه ۱۴۰۵ نسبت به بودجه ۱۴۰۴ افزایش پیدا کرده است.




نظر شما