رسول نظری در گفتوگو با خبرنگار ایمنا در رابطه با لایحه بودجه ۲۰۲۵ کشور اظهار کرد: بودجهای که برای ورزش در نظر گرفته شده و رئیس جمهور تقدیم مجلس شورای اسلامی کرده است، بهصورت کلی یک بودجه انقباضی است؛ در این بودجه انقباضی ورزش نیز بینصیب نماند و بهنظر میرسد که دولت برای اینکه بتواند حجم نقدینگی را در جامعه کنترل کند که این نقدینگی رابطه مستقیمی با رشد تورم دارد، بودجه انقباضی را شکل گرفت و درآمد جامعه را به سمت درآمد پایدار رفته و به نوعی وابستگی به فروش نفت نباشد.
وی افزود: در حوزه ورزش آنچه مسلم است درنظر گرفتن یک بودجه بهطور کاملا انقباضی است چرا که سال ۱۴۰۵ بسیار سال مهمی است، ما دو سال بسیار مهم را در پیش رو داریم که از لحاظ میلادی سال ۲۰۲۶ و ۲۰۲۷ است، دلیل مهم بودن ۲۰۲۶ پیشرو داشتن بازیهای آسیایی ناگویای ژاپن و آغاز فرآیند رنکینگ برخی رشتهها برای المپیک است؛ سال ۲۰۲۷ سال پیش از المپیک است و رشتههایی که میخواهند در المپیک حاضر شوند از ۲۰۲۶ برنامهریزیشان را آغاز میکنند تا در ۲۰۲۷ بتوانند سهمیه کسب کنند.
بودجه ۱۴۰۵ و ۱۴۰۶ به دلیل بازیهای ناگویا دو سال مهم است
دکتری مدیریت ورزشی کشورمان بیان کرد: راهکاری که فدراسیونهای جهانی برای المپیک اتخاذ کرده، رویکرد رنکینگ است و برای این موضوع حضور در رویداد یکی از ارکان مهم است، اما اکنون قیمت دلار از سال گذشته تاکنون افزایش یافته و حدود ۶۰ درصد قیمت ریال بیارزشتر شده است، گران شدن دلار تاثیر مستقیمی در اعزامهای ما و زیرساختهای سختافزاری که وابسته به IT است خواهد داشت که با گرانی دلار سخت میتوانیم آنها را تهیه کنیم. سالهای ۱۴۰۵ و ۱۴۰۶ دو سال مهم است برای ما بهخصوص سال ۱۴۰۵ چرا که ما بازیهای آسیایی ناگویا را در پیش داریم.
عضو هیئت علمی دانشگاه در رابطه با بودجه وزارت ورزش عنوان کرد: ۲۶ همت برای ورزشوجوانان در نظر گرفته شده است که ۱۳ همت این بهصورت کاملاً آزادانه در خدمت وزارت ورزش و جوانان است که در بخش فدراسیونها و عمرانها بتواند آن را هزینه کند؛ ۱۳ همت از ۲۷ درصد از مالیات بر ارزش افزوده در نظر گرفته شده که از این مبلغ وزارت ورزش حق ندارد به فدراسیونها و ورزش قهرمانی چیزی کمک کند، این مبلغ باید تنها صرف طرحهای عمرانی و میان استانها تقسیم شود.

توقع داشتیم بودجه فدراسیونها حدوداً بین پنج یا شش همت در نظر گرفته شود
وی ادامه داد: برای فدراسیونها اگر سال ۱۴۰۴ را در نظر بگیریم، حدوداً سه همت برای ۵۲ فدراسیون ما در نظر گرفته شده بود که در بودجه سال ۱۴۰۵ اگر ما نرخ تورم را ۴۰ یا ۵۰ درصد در نظر نگیریم، توقع داشتیم بین پنج یا شش همت در نظر گرفته شود، اما اکنون تنها چهار همت در نظر گرفته شده است و ۴۰۰ میلیارد آن تنها برای یکفدراسیون و کشتی است یعنی باقی فدراسیونهای ما چیزی حدود ۳/۶ همت بودجه دارند. این مبلغ را باید به جز فدراسیون فوتبال میان باقی فدراسیونها تقسیم شود چرا که فدراسیون فوتبال خود، درآمد خود را کسب میکند.
کارشناس مدیریت ورزشی کشورمان خاطرنشان کرد: در بخش بودجههای عمرانی نیز هزینه ورزش بسیار کم دیده شده است، چرا که ما چهار هزار پروژه نیمهتمام داریم و این چهار هزار پروژه نیمهتمام چیزی حدود ۳۰ همت پول نیاز دارد تا به پایان برسد در صورتی که در سالهای ۱۴۰۴ و ۱۴۰۵ کلنگ نزنیم. بهنظر میرسد که ما به سمت یکسری استراتژیهای انقباضی حرکت میکنیم که این موضوع در بازیهای ناگویا ما را به سمت اعزامهای کیفی میبرد، باید در مسابقات گزینشی خیلی هوشمندانه عمل کنیم. یکی از استراتژیهای که شنیده میشود وزیر ورزش و جوانان برای اعزامهای کیفی مسابقات ناگویا در نظر گرفته است که جای تأمل دارد این است که برای آقایان افرادی اعزام میشوند که شانس مدال دارند و در بخش بانوان تنها کسانی اعزام میشوند که بتوانند ردههای اول تا ششم را از آن خود کنند.
در بودجه ورزش شاهد عدالت توزیعی در سال ۱۴۰۵ نیستیم
وی افزود: به نظر میرسد شاهد عدالت توزیعی در سال ۱۴۰۵ نباشیم، به همین دلیل عدالت توزیعی و عدالت جنسی به بخش خانمها ملحق میشود ضمن اینکه ما شانسی هم برای رتبههای بالا در ناگویا نداشته باشیم و این مسئله مالی نیز مزید بر علت شده است. نکته دیگری که ما نباید آن را برای آینده ورزشمان فراموش کنیم بحث آینده پایهها است و در سال ۱۴۰۵ حدود مهر و آبان ما المپیک جوانان سنگال را داریم و این المپیک در رشتههای متعدد برای پشتوانهسازی المپیک ۲۰۳۲، ۲۰۳۶ و ۲۰۴۰ است و باید ما از ۲۰۲۶ سنگال آغاز کنیم و در اینجا جوانان ما در بحث نخبهپروری با این بودجه انقباضی دچار مشکل خواهد شد و باید دولت و حاکمیت یک فکر اساسی برای مسئله بودجه انجام دهد.

در بودجه ورزش سال آینده سه نقطه آسیب خواهیم داشت
نظری تاکید کرد: با این اعداد و ارقامی که میبینید ورزش ما در سال ۱۴۰۵ در سه نقطه دارای آسیب خواهد شد، در بازیهای ناگویا زمانی که ما اعزام کیفی داشته باشیم، پشتوانهسازی انجام نمیشد و نمیتوان ستارههایی که هر آن ممکن است به ورزش ایران کمک کنند را شناسایی کنیم تا برای المپیک لسآنجلس آنها را اعزام کنیم. در المپیک سنگال ما دچار تکانش خواهیم شد و در ادامه بخشی از فدراسیونها به دلیل مشکلات بودجه انقباضی توانایی شرکت در مسابقات رنکینگ را ندارند و این باعث میشود در رشتههای رنکینگی نماینده کافی نداشته باشیم.
وی در ادامه گفت: یک استراتژی که ما پیشنهاد میکنیم این است که با طرح طبقهبندی فدراسیونها شاید ما بتوانیم شاهد یک عدالت توزیعی برای بودجه انقباضی باشیم و هرچند که من خیلی امیدوار هستم که ما از نمایندگان محترم مجلس بهخصوص کمیسیون فرهنگی خواهش میکنیم با توجه به این بودجه انقباضی ورزشی، با توجه به رویدادها و شرایطی که ما در سال ۱۴۰۵ داریم یک تدبیر بهینهای برایش بیاندیشند تا از این حالت در بیاید یک بودجه قابل توجهی برای ورزش همگانی ما در نظر گرفته شود، بخشی از رویکردهای مدیریت ما که در حوزه نظام حرفهای در باشگاه حرفهای داریم که معمولاً بخش خصوصی در کنار بودجههای دولتی قرار میگیرند، آن وظیفه حاکمیت و حکمرانی در ورزش است که آنها را جهت دهند یا در مسیر حوزه ورزش قهرمانی قرار گیرند، برای مثال در باشگاههای لیگبرتر فوتبال ما برآورد من این است که ۱۶ تیم لیگبرتری ما چیزی حدود ۴۰ یا ۵۰ همت تراکنش مالی ما در این باشگاهها است، البته که بحث زیرساختها را بهطور کلی از آن جدا کردهام.
سهم قابل توجهی برای ورزش قهرمانی مشاهده نمیشود
دکترای مدیریت ورزشی کشورمان یادآور شد: سوالی که در اینجا پیش میآید این است چند درصد این بودجهها در خدمت و در کنار بودجه دولتی قرار میگیرد برای اینکه بتوانند ورزش جمهوری اسلامی ایران را به عنوان یکپیشران در حوزه ورزش قهرمانی جهانی به سمت توسعه پیش ببرند و امروزه اکثریت کشورهای توسعه یافته ورزش را به عنوان یک پدیده تمدنساز نگاه میکنند و فکر میکنند که ورزش میتواند استراتژی جهانی باشد.
وی در ادامه گفت: فکر میکنم اگر ما بودجههای عمرانی و استانی را جدا کنیم که آنها بهطور معمول در بخش زیرساختها هزینه میشود، ۱۳ همتی که چهار تا از آن خرج فدراسیونها است و تعداد کمی صرف چیزهای دیگر میشود، به همین دلیل من سهم قابل توجهی برای ورزش قهرمانی نمیبینم و نمیتوانیم انتظار این را داشته باشیم که بودجهای که به ورزش و جوانان داده میشود برای ما در بازیهای ناگویا رتبههای سوم یا چهارم بیاورند، ما در خوشبینانهترین حالت ممکن با این شرایط هفتم یا هشتم در ناگویا خواهیم شد و دولت و حاکمیت نمیتواند وزرات ورزش و جوانان را بازخواست کند که چرا این نتیجه کسب شد چرا که شما باید ببینید که چه چیزی دادید و چه چیزی انتظار دارید، نتیجهای که شما از ورزش در حوزه تمدنی انتظار دارید نیاز است که در کنار آن منابع مالی کمک کند تا شما بتوانید این مسیر را به خوبی طی کنید.
نمیتوان انتظار داشت که فدراسیونها در تورنمنتهای مختلف شقالقمر کنند
عضو هیئت علمی دانشگاه بیان کرد: حتی حق پخش تلویزیونی که مربوط به حوزه ورزش میشود چیزی حدود یک همت در نظر گرفته شده است که این حق باشگاههای حرفهای است، البته که شورای نگهبان اجازه نداد حق پخش به عنوان یک قانون در اختیار باشگاه قرار گیرد و دولت آمده علیرغم این شرایط یک بودجه ۳۲ همتی برای تبلیغات در نظر گرفته است. جالب است که دولت یک ارگان ۳۲ همت در نظر گرفته است، اما برای فدراسیونها و ورزش تنها ۲۶ همت در نظر گرفته است ضمن اینکه ورزش در نگاه دولت و حاکمیت در ارجعیت نیست و بودجهای که برای کمیته ملی المپیک و پارالمپیک گذاشتند ضمن اینکه اعزام به مسابقات المپیک دو وظیفه بزرگی است که بر عهده کمیته ملی المپیک و پارالمپیک و با بودجه هزار و صد میلیارد خیلی نمیتوان انتظار داشت که فدراسیونها در تورنمنتهای مختلف شقالقمر کنند و مدالهای زیادی به ارمغان بیاورند.
وی در رابطه با بحرانهای ورزش ایران گفت: ورزش جمهوری ایران درگیر دو بحران است، بحران دستاورد و تصمیم سخت، برای رد شدن از بحران دستاورد باید از تصمیم سخت عبور کنید و بودجه انقباضی دولت برای ورزش نشان داد که دولت جسار عبور از بحران دستاورد و گرفتن تصمیم سخت برای اینکه آنچه حد ورزش است را ندارد.




نظر شما