به گزارش خبرگزاری ایمنا، فرزاد دادخواه امروز _جمعه پنجم دی_ در چهلمین نشست مشترک مجمع نمایندگان شهرستان و شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به روند مناقصات انجامشده برای بخشی از اقدامات لازم در رینگ چهارم اظهار کرد: طبق صورتجلسه تنظیمی، موضوع بهصورت مشارکتی پیش رفت، اما ما مقداری عقب ماندیم، چراکه سه مرتبه مناقصه برگزار شد و به دلیل شرایط بازار، نوسانات قیمت دلار و اثرگذاری آن بر قیمت کابل و سایر اقلام، در نهایت برندهای نداشتیم و حتی در آخرین مرحله نیز شرایط بهگونهای بود که پیمانکاران نتوانستند وارد کار شوند.
وی با بیان اینکه شرایط بازار لحظهای تغییر میکند، افزود: پیمانکارانی که قرار است وارد پروژه شوند، محاسبات خود را لحظهای انجام میدهند و همین موضوع بر روند کار اثر گذاشت، اما درباره متولی نگهداری باید تأکید کنم که رینگ چهارم از ابتدا با فلسفه رینگ شهری برای شهر و کلانشهر اصفهان تعریف شده است.
مدیرکل راهداری و حملونقل جادهای استان اصفهان با تأکید بر پیامدهای ورود راهداری به این محور گفت: اگر رینگ چهارم وارد حوزه راهداری شود، ناچار به اعمال یکسری محدودیتها خواهیم بود که این محدودیتها بر شکلگیری ساختوسازهای حاشیه رینگ، آزادسازیها و حتی تعیین تکلیف اراضی دارای مالک یا ساختوسازهای مجاز و غیرمجاز اثر میگذارد.
دادخواه با اشاره به نگاه آیندهنگرانه به این پروژه تصریح کرد: بهنظر میرسد اگر به آینده فکر کنیم، رینگ چهارم باید یک رینگ شهری باقی بماند، شهری با منظر زیبا در حاشیه، با باربریهایی که تعریف شده یا در آینده تعریف خواهد شد و به همین دلیل نباید آن را با محدودیتهای راهداری مواجه کنیم.
وی ادامه داد: ما در استان حدود ۱۲ هزار و ۸۰۰ کیلومتر راه داریم و از اضافه شدن یا نشدن ۱۴ کیلومتر راه نگرانی نداریم، اما اگر این محور در حوزه راهداری قرار بگیرد، محدودیتهایی ایجاد میشود که در بلندمدت به نفع شهر نخواهد بود.
مدیرکل راهداری و حملونقل جادهای استان اصفهان خاطرنشان کرد: جلسهای هماهنگی بین همکاران بنده و شهرداری برگزار شد که خروجی آن این بود از تقاطع سردار شهید سلیمانی به سمت خاتونآباد، صفر تا صد کار توسط شهرداری انجام شده و نگهداری آن نیز بهصورت شهری و توسط شهرداری انجام شود.
دادخواه گفت: از تقاطع سردار سلیمانی تا تقاطع محور اصفهان–شهرضا، نگهداری همچنان در حوزه راهداری باقی بماند، ضمن اینکه در این محور تعریض از چهار خط به هشت خط در حال انجام است و ما نیز حتیالامکان همکاری لازم را انجام دادهایم تا برای آینده پیشبینیهای لازم صورت گیرد.
وی افزود: در صورت اتصال قطعه سه آزادراه، شاید بتوان در آینده تردد کامیونها را ممنوع کرد یا حتی مالیات شهری برای کامیونها تعریف کرد، چراکه بخش قابلتوجهی از تردد فعلی در رینگ چهارم مربوط به کامیونهای حمل مصالح و فعالیتهای مرتبط با داخل شهر است.
مدیرکل راهداری و حملونقل جادهای استان اصفهان با اشاره به پیشنهاد نهایی خود تأکید کرد: پیشنهاد من این است که بر اساس تصمیمات قبلی، مقطع کمربندی شهر از تقاطع سردار سلیمانی تا بهارستان بهرغم هشتخطهشدن، همچنان توسط راهداری نگهداری شود تا زمانی که رینگ بهطور کامل شهری شود و از حوزه راهداری جدا شود.
دادخواه ادامه داد: در موضوع آزادراه و محور فرودگاه نیز همکاریهایی انجام شده و در محدوده حصه تعامل وجود داشته است، هرچند در این مسیر دو پل عابر پیاده به دلیل سرمایهگذار بخش خصوصی به معضل تبدیل شده بود که پس از چندین جلسه پیگیری، قرار شد ظرف یک هفته جابهجا شود.
وی با اشاره به تجربه دریافت عوارض در آزادراه اصفهان–کاشان خاطرنشان کرد: حدود یک سال و نیم درگیر الحاقیه نگهداری آزادراه با سونا را هستیم و بهدلیل حجم خرابیها، سازمان راهداری بهعنوان شریک وارد شد و قراردادی حدود هزار میلیارد تومان منعقد شد، اما تاکنون الحاقیه امضا نشده است و حتی سهم شرکا نیز مشخص نیست.
مدیرکل راهداری و حملونقل جادهای استان اصفهان گفت: با وجود فشار دستگاههای نظارتی درباره نحوه انعقاد قرارداد، عملیات روکش در حال انجام است و بهتدریج مشکلات حل میشود، ضمن اینکه دریافت عوارض در قبال ارائه خدمت موضوعی قانونی است و در شهرهای بزرگی همچون تهران نیز با اعداد کمتر اجرا شده است.
دادخواه افزود: ورود شرکت ساخت بهعنوان ناظر یا سهامدار در این پروژهها بهنظر من فرایندی بسیار سنگین و پیچیده است، چراکه بدون مشارکت واقعی نمیتوان بهسادگی وارد سهامداری چنین پروژههایی شد.




نظر شما