به گزارش خبرگزاری ایمنا، میلاد دوستی در جریان بازدید از کنارگذر شمالی آزادراه تهران- شمال اظهار کرد: عوارض آزادراه تهران- شمال، کف افزایش ۳۷ درصدی و سقف ۴۵ درصدی داشته است.
وی افزود: در قطعات یک تا ۶ آزادراه اصفهان- شیراز افزایش حدود ۴۰ درصدی، اراک- خرم آباد رشد ۴۰ درصدی و آزادراه پردیس افزایش حدود ۴۰ درصدی نرخ عوارض را داشتهایم.
معاون شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور خاطرنشان کرد: در برخی آزادراهها همچون اهواز- ماهشهر ممکن است برای وسایل نقلیه سنگین نظیر تریلیهای دو محور، سه محور یا نفتکشها، بیش از این افزایش داشته باشیم و به حدود ۵۰ درصد نیز برسد.
دوستی ادامه داد: همچنین عوارض آزادراههای ارومیه- تبریز، سهند- تبریز، کنارگذر غدیر، آزادراه خرمآباد- اراک با مصوبه ستاد تنظیم بازار که بر عهده وزارت راه و شهرسازی قرار داده شده، افزایش داشتهاند و افزایش نرخ مابقی آزادراهها که ۱۰ آزادراه را شامل میشود، نیز به مرور در هفتههای آتی ابلاغ میشود.
وی اظهار داشت: آزادراه تهران- قم از آزادراههای دولتی است که ذیل ستاد شورای عالی اقتصاد بوده و زیرمجموعه آزادراههای مشارکتی نیست. لذا سازمان راهداری متولی ابلاغ نرخ عوارض آن است.
معاون شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور گفت: در مقابل تعدیل قیمتها، سرمایهگذاران را متعهد کردهایم که مبالغ افزایش نرخهای را صرف بهسازی و ایمنی آزادراهها با سرمایه گذاری در روکش آسفالت، بهبود وضعیت تأسیسات آزادراهی، افزایش علائم ایمنی آزادراهی و … کنند.
دوستی یادآور شد: بخش زیادی از آزادراههای کشور برابر قانون مصوب سال ۹۹ به سمت Etc یا الکترونیکی شدن حرکت کردهاند و بخشی از آزادراهها نیز به دلیل عدم تأمین زیرساختها الکترونیکی نشدند. در این زمینه بعضی ضمانتهای اجرایی بهویژه بیمه شخص ثالث در بودجه ۱۴۰۲ به وصول عوارض آزادراهی کمک میکرد.
زیاندهی آزادراهها به دلیل عدم پرداخت به موقع عوارض
وی با اشاره به وصول فقط ۵۰ درصد عوارض آزادراهی، تصریح کرد: عدم پرداخت نرخ عوارض بعضی آزادراهها از سوی کاربران جادهها سبب شده که این آزادراهها به زیاندهی برسند و سرمایهگذاران تحت فشار قرار بگیرند. در نتیجه بهسازی و نگهداری آزادراهها انجام نمیشود.
معاون شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور اظهار داشت: در بودجه ۱۴۰۵ پیشبینیهای در خصوص استفاده از ظرفیت بیمه شخص ثالث انجام شده که در آن افراد به خاطر استفاده از بیمه شخص ثالث باید عوارض آزادراهی را تسویه کنند.
دوستی افزود: همچنین درباره کارت سوخت خودروها برنامه ریزی شده تا شارژ آن نیز منوط به تسویه عوارض آزادراهی شود.
وی گفت: در الحاق ۴ بودجه ۱۴۰۵ موارد دیگری نیز هست که اقدامات کارشناسی آنها انجام شده، در کمیسیونهای مختلف مجلس از آنها دفاع کردهایم و چنانچه در صحن مجلس تصویب شوند، میتوانند تا ۸۰ درصد بر افزایش اصولی عوارض آزادراهها تأثیرگذار شوند.
منبع: ایرنا




نظر شما