به گزارش خبرگزاری ایمنا از خوزستان ناصر علیفر، امروز _دوشنبه یکم دی_ در وبینار استانی طرح «نماد» با تأکید بر ضرورت توجه ویژه به پیشگیری و کنترل آسیبهای اجتماعی در مدارس، اظهار کرد: مدیران مدارس بهعنوان خط مقدم فعالیتهای حوزه کاهش آسیبهای اجتماعی، نقشی تعیینکننده در تحقق اهداف این طرح دارند و همراهی آنان امری اجتنابناپذیر است.
وی افزود: در این مسیر، همه ارکان مدرسه باید با بهرهگیری از ظرفیتهای تبیینی و آموزشی، نسبت به آگاهسازی دانشآموزان، خانوادهها و سایر ذینفعان درباره آسیبهای اجتماعی اقدام کنند.
مدیرکل آموزش و پرورش خوزستان با اشاره به اهمیت آگاهسازی جامعه هدف تصریح کرد: مدیران و عوامل مدرسه با شناخت دقیق شرایط دانشآموزان، باید رویکرد پیشگیرانه را جایگزین نگاه مقطعی و واکنشی کرده و گامهای مؤثری در مسیر آگاهسازی خانوادهها و دانشآموزان بردارند.
علیفر شناسایی جامعه هدف را نقطه آغاز اجرای موفق طرح نماد دانست و گفت: تشخیص بهموقع آسیبهای اجتماعی مستلزم اجرای دقیق و هدفمند فرآیند غربالگری است و تحقق این امر بدون نقشآفرینی فعال معلمان امکانپذیر نخواهد بود.
وی با تأکید بر نقش کلیدی معلمان در این فرایند عنوان کرد: معلمان با شناخت میدانی، مستمر و نزدیک از وضعیت رفتاری، آموزشی و عاطفی دانشآموزان، میتوانند زمینه اجرای غربالگری علمی و دقیق را فراهم کنند.
مدیرکل آموزش و پرورش خوزستان ادامه داد: پس از انجام غربالگری، رصد و پایش مستمر دانشآموزان شناساییشده باید بهعنوان یک فرایند نظاممند و پیوسته در دستور کار مدارس قرار گیرد تا مداخلات حمایتی و تربیتی بهموقع و اثربخش اجرا شود.
علیفر خاطرنشان کرد: طرح نظام مراقبت اجتماعی دانشآموزان (نماد)، مهمترین کارویژه مجموعه تعلیم و تربیت کشور در حوزه شناسایی، کنترل و کاهش آسیبهای اجتماعی است و تحقق اهداف آن مستلزم همافزایی و همکاری همه ارکان آموزش و پرورش خواهد بود.




نظر شما