یلدا و ننه‌ سرما؛ دلگرمی خراسان شمالی‌ها

یلدا در دیار فرهنگ‌ها، رنگ و بوی متفاوتی دارد و با رسوم دیرین، اصالت را به یاد مردم می‌آورد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از خراسان شمالی، مردم خراسان شمالی شب یلدا را «چله» می‌نامند و در گذشته برای این شب آئین‌ها و رسوم جالبی داشتند. در بجنورد قدیم، شب چله در دو نوبت برگزار می‌شد؛ یکی چند شب مانده به شب چله که ویژه نوعروس‌ها و تازه‌عقدکرده‌ها بود و به آن «شب چلگی» می‌گفتند.

شب‌چلگی‌ها شامل گوسفند، شیرینی، نقل و نبات، کله‌قند و پارچه بود که آن‌ها را در مجمع‌های کنگره‌دار می‌چیدند و با ساز و آواز به خانه تازه‌عروس‌ها می‌بردند. مادر عروس نیز این مجمع‌ها را خالی بازنمی‌گرداند و برای خانواده داماد پارچه کت‌وشلوار، چادر و پیراهن در آن‌ها می‌گذاشت و به مادر داماد می‌داد.

آداب و رسوم گذشته بوی سادگی، صمیمیت و رفاقت می‌داد و شب‌چله‌ها با اتفاقات زیبا و به‌یادماندنی همراه بود؛ آیین‌هایی که امروز جای خود را به سفره‌های پرزرق‌وبرق و تجملات داده‌اند.

در گذشته، مادران محصولات کشاورزی تابستان را به‌گونه‌ای نگهداری می‌کردند که برای شب چله باقی بماند. تنقلات مانند امروز فراوان و در دسترس نبود؛ دانه‌های هندوانه را خشک و تفت می‌دادند و انگورهای کلاه‌داری را که از چوب حصارهای کنار رودخانه‌ها آویزان می‌کردند، به همراه گلابی‌های آبدار در دورهمی‌های شب چله به‌عنوان تنقلات استفاده می‌شد.

برف و شیره؛ خوراکی شب چله

در زمان‌های قدیم که برف زیادی می‌بارید، یکی از خوراکی‌های شب چله «برف و شیره» بود. مرحوم کربلایی شیرمحمد آدینه‌زاده، حلواپز معروف بجنورد، حلوای ارده‌ای می‌پخت که از نظر کیفیت با حلوا ارده اردکان یزد برابری می‌کرد و حلوای او نیز جزو تنقلات شب چله بجنوردی‌ها به شمار می‌رفت.

غذای اصلی شب چله در بجنورد «قابِلی» (استامبولی) بود که از برنج، گوشت قورمه، قیسی و آب گوجه‌فرنگیِ تهیه‌شده در تابستان درست می‌شد و پلویی هفت‌رنگ و خوش‌طعم به دست می‌آمد. در کنار آن، «آش یارمه» بجنوردی‌ها نیز پخته می‌شد.

یلدا و ننه‌ سرما؛ دلگرمی خراسان شمالی‌ها

یلدا چگونه پدید آمد؟

محمدحسن بهنام‌فر، عضو هیئت علمی مجتمع آموزش عالی اسفراین، در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا درباره پیدایش یلدا می‌گوید: یلدا و چله در واقع تولد خورشید و آغاز نور و روشنایی در دل سرما و تاریکی است و از گذشته با دورهمی‌ها و گرامی‌داشت خانواده‌ها و بزرگ‌ترها همراه بوده است.

وی با بیان اینکه سفره یلدا از اندوخته‌های کشاورزی و گیاهی پُر بود، ادامه می‌دهد: چه در نوروز، چه در یلدا و چه در جشن‌های دیگر که بر اساس تحولات طبیعی و زمانی و ارتباط با طبیعت برگزار می‌شدند، دورهم بودن خانواده‌ها نماد فرهنگی این تحولات بوده است.

عضو هیئت علمی مجتمع آموزش عالی اسفراین می‌افزاید: سر زدن به بزرگ‌ترها، کنار هم نشستن، حافظ و شاهنامه‌خوانی و گذراندن شب طولانی تا رسیدن به نور و خورشید و روز، از مهم‌ترین پیام‌هایی است که می‌توان از یلدا یا شب چله بیان کرد.

بهنام‌فر تأکید می‌کند: واژه یلدا در اصل یک واژه سریانی به معنای «تولد» است و چله نیز مفهومی ایرانی دارد و به درازترین شب سال اشاره می‌کند. در گاه‌شماری ایرانی، چهل روزی که از ابتدای دی آغاز می‌شود «چله بزرگ» و پس از آن «چله کوچک» نامیده می‌شود.

این دانشیار مجتمع آموزش عالی اسفراین اظهار می‌کند: خراسان شمالی سرزمین فرهنگ‌هاست و آئین‌های یلدا در این منطقه به‌خوبی اجرا می‌شود.

وی با اشاره به شخصیت داستانی «ننه‌سرما» بیان می‌کند: در فرهنگ باستانی و سنتی ما، ننه‌سرما چهره‌ای دوست‌داشتنی است که در عین همراه داشتن سرما، زیبایی و شادی را نیز به همراه دارد.

به گفته عضو هیئت علمی مجتمع آموزش عالی اسفراین ننه‌سرما نماد گذار و تحویل طبیعت به عمو نوروز است و این شخصیت‌ها از جلوه‌های زیبای فرهنگ ایرانی به شمار می‌روند.

بهنام‌فر با اشاره به پیوند سنت‌ها و فرهنگ‌ها با تاریخ می‌افزاید: در سرزمین خراسان، در منطقه رادکان (چناران امروزی)، برجی نجومی مربوط به دوره ایلخانی وجود دارد که توانایی تعیین چهار فصل، سال کبیسه و آغاز نوروز را دارد و از آثار دانشمند بزرگ ایرانی، خواجه نصیرالدین طوسی، به شمار می‌رود.

وی خاطرنشان می‌کند: در این برج، طلوع خورشید در آغاز زمستان و صبح دی‌ماه به‌زیبایی طراحی شده و نشان می‌دهد که پیشینیان و دانشمندان ما با دقت فراوان، این ریزه‌کاری‌ها، سنت‌ها و خرده‌فرهنگ‌ها را به آیندگان منتقل کرده‌اند.

کد خبر 934526

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.