دوچرخه حلقه‌ای تکمیلی در کاهش آلودگی و ترافیک شهری است

مدیرکل مطالعات و برنامه‌ریزی معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری اصفهان گفت: تجربه بسیاری از شهرهای موفق در کاهش آلودگی نشان می‌دهد که دوچرخه در کنار حمل‌ونقل عمومی و به‌عنوان بخشی از شبکه مکمل، می‌تواند به‌صورت غیرمستقیم در کاهش استفاده از خودروهای شخصی مؤثر باشد.

جمشید لقایی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: سهم سفرهای انجام‌شده با دوچرخه در اصفهان در مقایسه با کل سفرهای شهری هنوز بسیار پایین است و به همین دلیل تأثیر مستقیم دوچرخه در کاهش آلودگی هوا یا حجم ترافیک در شرایط فعلی چندان محسوس نیست.

وی افزود: با این حال نباید این سهم اندک موجب غفلت از نقش دوچرخه در حمل‌ونقل شهری شود، زیرا تجربه بسیاری از شهرهای موفق در کاهش آلودگی نشان می‌دهد که دوچرخه در کنار حمل‌ونقل عمومی و به‌عنوان بخشی از شبکه مکمل، می‌تواند به‌صورت غیرمستقیم در کاهش استفاده از خودروهای شخصی مؤثر باشد.

مدیرکل مطالعات و برنامه‌ریزی معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری اصفهان تأکید کرد: تأثیر غیرمستقیم دوچرخه در کاهش ترافیک و آلودگی از مسیر کاهش وابستگی شهروندان به خودروی شخصی حاصل می‌شود و در نتیجه، تحقق آن نیازمند توسعه شبکه مسیرهای ایمن و اتصال آن به سیستم‌های مترو و اتوبوس است.

لقایی اظهار کرد: ترویج دوچرخه‌سواری علاوه بر آثار زیست‌محیطی، از منظر سلامت عمومی و نشاط اجتماعی نیز اهمیت بالایی دارد و به‌عنوان یک فعالیت بدنی روزمره، می‌تواند میزان بیماری‌های ناشی از کم‌تحرکی را کاهش دهد.

کد خبر 934378

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.