اداره‌کل راه‌ و شهرسازی مانع و ترمز توسعه در غرب شهرکرد بوده است

نایب رئیس شورای شهر شهرکرد گفت: از زمان الحاق سه منطقه مهدیه، اشکفتک و چالشتر به شهر شهرکرد این سه منطقه پیشرفت و توسعه محسوسی نداشتنداند و برخی از ادارات از جمله اداره کل راه و شهرسازی که برخلاف سیاست‌های توسعه‌ای خود با ادعای مالکیت در این مناطق مانع و ترمز توسعه و پیشرفت این مناطق بوده‌ است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از چهارمحال‌وبختیاری محمدرضا بیاتی امروز _شنبه بیست‌ونهم آذر_ در جلسه علنی شورای شهر شهرکرد اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین چالش‌ها، نبود رقابت میان شرکت‌های انتظام در استان است؛ به‌گونه‌ای که تنها یک شرکت در این بخش فعال بوده و این موضوع، فرآیند نظارت و ارزیابی عملکرد را دشوار ساخته است، برخی پرداخت‌های علی‌الحساب در اجرای قراردادها بدون پشتوانه قانونی لازم انجام شده و نیازمند بازنگری جدی در فرآیندهای مالی است.

وی افزود: تحلیل عملکرد پیمانکار در پروژه‌های اخیر نشان می‌دهد که بخش قابل توجهی از وظایف پیش‌بینی‌شده اجرا نشده و در عمل میان تعهدات قراردادی و نتایج حاصل فاصله وجود دارد.

نایب رئیس شورای شهر شهرکرد گفت: در قراردادهای فعلی شهرداری بندهایی برای جریمه پیمانکاران در صورت قصور در انجام وظایف پیش‌بینی شده، اما اجرای این بندها تاکنون به‌صورت مؤثر دنبال نشده است.

بیاتی ادامه داد: بررسی‌های میدانی در مناطق مختلف شهر از جمله جاده کیان و محدوده میرآباد نشان می‌دهد که معضل سد معبر نه‌تنها برطرف نشده بلکه در برخی نقاط تشدید پیدا کرده است، در جاده کیان افزایش چشمگیر دست‌فروشی و فعالیت‌های غیرمجاز تجاری مشاهده می‌شود، به‌گونه‌ای که برخورد عملی با این پدیده، با مقاومت کسبه و نبود پشتیبانی اجرایی مواجه است.

وی تصریح کرد: برخی مغازه‌ها و واحدهای صنفی در نقاط مختلف از جمله روبه‌روی ایستگاه آتش‌نشانی میرآباد نیز از جمله مصادیق تداوم تخلفات شهری هستند که تاکنون واکنش مؤثری نسبت به آن‌ها صورت نگرفته است، بر اساس اطلاعات دریافتی، در حوزه ساخت‌وساز نیز تخلفات فنی و اجرایی قابل توجهی مشاهده شده است.

بیاتی عنوان کرد: در سال گذشته بیش از ۹۵ درصد برنامه‌های اجرایی در حوزه شهری منجر به تشکیل پرونده‌های جریمه در کمیسیون‌های مرتبط شده که نشان‌دهنده ضعف در اجرای تعهدات است.

وی تاکید کرد: موضوع لزوم ایجاد نظام نظارتی منسجم برای اطمینان از مصرف صحیح بودجه‌های شهری مورد توجه جدی قرار گرفته و پیشنهادهایی برای بازمهندسی ساختار اجرایی ارائه شده است.

نایب رئیس شورای شهر شهرکرد خاطرنشان کرد: در کنار ضعف عملکرد پیمانکاران، کم‌کاری دستگاه‌های ناظر از جمله اداره کل راه و شهرسازی نیز عاملی مهم در تداوم مشکلات معرفی شده است؛ این دستگاه در کنترل کیفی پروژه‌ها حضور مؤثر نداشته است.

بیاتی اضافه کرد: در بررسی‌ها مشخص شده که کنترل‌های تصادفی بر بخش‌های مختلف پروژه‌های عمرانی انجام نشده و نظارت‌ها عمدتاً در حد مکاتبات اداری باقی مانده است، علاوه بر این، سازمان نظام مهندسی و ناظران فنی پروژه‌ها نیز در انجام وظایف حرفه‌ای خود کوتاهی داشته‌اند؛ امری که در کنار ضعف هماهنگی میان شهرداری، پیمانکار و نهادهای ناظر، موجب گسترش تخلفات و کاهش اعتماد عمومی به نظام اجرایی شهری شده است.

وی با اشاره به مشکلات منطقه غرب شهرکرد، تصریح کرد: از زمان الحاق سه منطقه مهدیه، اشکفتک و چالشتر به شهر شهرکرد این سه منطقه پیشرفت و توسعه محسوسی نداشتنداند و برخی از ادارات از جمله  اداره کل راه و شهرسازی که برخلاف سیاست‌های توسعه‌ای خود با ادعای مالکیت در این مناطق مانع و ترمز توسعه و پیشرفت این مناطق بوده‌ است.

کد خبر 934304

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.