تقدیر وزیر فرهنگ از مستندسازانی که در جنگ ۱۲ روزه دوربین را زمین نگذاشتند

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تقدیر از مستندسازان فعال در جنگ ۱۲ روزه گفت: از همه مستندسازانی که به روایت این روزهای شگرف پرداختند، تشکر می‌کنم؛ آنها در سخت‌ترین شرایط که حتی همکارهای لازم هم با آنها به دلایل مختلف صورت نمی‌گرفت، مسئولیت خود را پاس داشتند و نشان دادند که ایران تسلیم‌پذیر نیست.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، سید عباس صالحی در مراسم اختتامیه نوزدهمین جشنواره بین المللی سینما حقیقت که امروز _سه‌شنبه، بیست‌وپنجم آذر_ با تجلیل از مستندسازان کشورمان اظهار کرد: از همه مستندسازانی که در جنگ ۱۲ روزه، علی رغم مشکلات دوربین را زمین نگذاشتند و آن روزها را ثبت کردند، سپاسگزارم. آنها در سخت‌ترین شرایط که حتی همکارهای لازم هم با آنها به دلایل مختلف صورت نمی‌گرفت، مسئولیت خود را پاس داشتند و یادگاری‌هایی را برای ما و جهان به جا گذاشتند و نشان دادند که ایرانی تسلیم‌پذیر نیست و کُرنش در مقابل بیگانگان نمی‌کند. قدر آن روزها را بدانیم و فراموشش نکنیم و با بدخلقی و تنگ نظری سایه‌های ابهام را بر اتحاد مقدس نیفکنیم.

وزیر فرهنگ با اشاره به جمله‌ای از محمدرضا اصلانی مستندساز و هنرمند پیشکسوت گفت: او عقیده داشت ایران بهشت مستندسازان است. از منظر سوژه شاید کمتر کشوری داشته باشیم که چنین ظرفیتی برای مستندسازی داشته باشد و این اغراق نیست.

وی افزود: از یک سو تاریخ کهن ایران فرصت گسترده‌ای را برای ویژه‌های متنوع می‌دهد ما در هر موضوعی می‌توانیم یک تاریخ متنوع داشته باشیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با یادی از زنده‌یاد کامران فانی ادامه داد: اخیراً یک دوست به من می‌گفت که زنده‌یاد کامران فانی تحقیقی درباره شیشه از دوره هخامنشیان داشته؛ همین یعنی موضوعات متفاوتی دستمایه مستندهای ایرانی می‌شود که این امر به دلیل تاریخ غنی و ممتد ماست.

صالحی تصریح کرد: از سوی دیگر اقلیم ایران گسترده و متنوع است، همچین اقوام ایرانی با تنوعی از خرده فرهنگ‌ها، ادبیات و قصه ایرانی، آئین‌ها و مناسک فردی و جمعی و ملی و مذهبی ایران و جامعه متنوع ایرانی، جامعه‌ای رنگارنگ و ایرانی سنتی مدرن و فرصت‌هایی که برای سوژه‌سازی وجود دارد همه اینها صحبت استاد اصلانی را تأیید می‌کند.

وی اظهار داشت: یکی از نکات تحولاتی است که در ایران ما رخ می‌دهد این است که ما در چهار راه تاریخی جهانی و جغرافیایی هستیم. در این ۱۵۰ سال اخیر ببینید که چه بر ایران رفته از جمله ۱۲ روز جنگ.

در ادامه، رائد فریدزاده رئیس سازمان سینمایی در آئین اختتامیه گفت: تنوع و تکثر این دوره از جشنواره امیدبخش است. کارکرد سینمای مستند بیش از ثبت واقعیت است، همزمانی و درزمانی در سینمای مستند رخ می‌دهد. سینمای مستند ثبت اکنون و حفظ امروز برای آینده است.

وی گفت: از اینکه مخاطبان سینمای مستند آمدند و این فضای گرم را به وجود آوردند، خوشحال و از همه سپاسگزارم.

اشرف البولکینی، خولیوپرس دل کامپو، مهدیه سادات محور داوران بخش غزه روی صحنه رفتند تا جایزه این بخش را اهدا کنند.

جایزه ویژه هیئت داوران در بخش مسابقه غزه:

«یادداشت‌هایی بر تبعید» به کارگردانی گوستاوو کاسترو از کشورهای برزیل و فلسطین

جایزه بهترین فیلم در بخش مسابقه غزه:

«بازی ادامه دارد» به کارگردانی محمد مصباح از کشورهای فرانسه و فلسطین

«غزه کودکی به یغما رفته» به کارگردانی مؤمن غنیم از کشورهای فلسطین و قطر

در بخش بعدی آنا ماریاآلوارز موریل، واسیلی یوگنی یویچ استپانوف، آرش لاهوتی

داوران بخش مستند کوتاه و نیمه بلند بین‌الملل روی صحنه آمدند.

جایزه ویژه هیأت داوران به فیلم «اصواتی از پرتگاه» به کارگردانی اروین سرانو و ویکتور رخون از کشور مکزیک اهدا شد.

نشان ویژه به فیلم پناهجویان به کارگردانی آدام نات از کشور استرالیا اهدا شد.

سپیده سپه‌ی همسر آرش کوردسالی مستندساز درگذشته جایزه‌اش را به همسرش اهدا کرد و یاد او را گرامی داشت. سپیده سپه‌ی تندیس بهترین مستند نیمه بلند را برای کوروش دریافت کرد.

هیئت داوران مسابقه بین‌الملل فیلم‌های بلند گوران رادونوویچ، فرشاد فرشته حکمت و رشید مشهراوی روی صحنه رفتند.

جایزه بهترین فیلم بلند بخش بین‌الملل اهدا شد به فیلم بز ۵۰۱ به کارگردانی اوریم چرواتولو

جایزه ویژه این بخش اهدا شد به کسوف ماه سرخ به کارگردانی کارولین گمبال از کشور بلژیک به پاس به تصویر کشیدن واقعیت‌ها به بیان هنری.

رشید مشهراوی کارگردان فلسطینی و رائد فریدزاده رئیس سازمان سینمایی همراه محمد حمیدی مقدم دبیر جشنواره روی سن رفتند.

محمد حمیدی مقدم از جایگاه مشهراوی برای ثبت فجایع و نسل‌کشی در غزه صحبت کرد و گفت ما در مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی با ایشان به تولید ۴ مستند رسیدیم، خواستیم در این جشنواره از آقای مشهراوی تقدیر کنیم. آقای فریدزاده بسیار حمایت کردند از تولید این پروژه.

مرکز گسترش صدای مردم غزه شد

رشید مشهراوی گفت: تحت تأثیر محبت شما قرار گرفتم، اینکه مرکز گسترش از تولید ۴ مستند حمایت کرد، از مردم غزه حمایت کرد. از سینماحقیقت متشکرم که فرصت دادند عضوی از داوران باشم. به عنوان داور جشنواره نکته‌ای را به نامزدهایی که جایزه دریافت نکردند می‌گویم: ما ۱۴ مستند بلند، خوب و باکیفیت دیدیم، شرکت در جشنواره جایزه است و همه نامزدها برگزیده‌اند. از همه شما تشکر می‌کنم، و این همکاری را همکاری ایران و فلسطین می‌دانم.

سپس رائد فرید زاده لوح رشید مشهراوی را اهدا کرد.

علیرضا دهقان و وحید موسائیان در غیبت محمد داوودی دیگر داور این بخش روی سن رفتند تا جایزه بخش ایران اهدا شود.

برگزیدگان بخش ایران:

بهترین مستند ایران، جنگ ۱۲ روزه

لوح افتخار برای فیلم «راش» به کارگردانی نیما مهدیان

لوح افتخار برای فیلم «نجوای چیزها» به کارگردانی علی همراز

برگزیده بخش ایران – میراث کهن

لوح افتخار برای فیلم «ارس رود خروشان» به کارگردانی «هادی آفریده»

جایزه ویژه هیأت داوران

آقایان محسن اسلام‌زاده و محمدمهدی حبیبی برای فیلم «شاخه‌ای روی آب»

با پیوستن وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و جانشین دریادار شهرام ایرانی، دریادار بمانی کنار داوران جایزه شهید آوینی برگزیدگان معرفی شدند:

تندیس طلایی شهید آوینی به همراه لوح افتخار برای فیلم «آبراه کوچکی در میان هور» به کارگردانی مرتضی پایه‌شناس

تندیس نقره‌ای شهید آوینی به همراه لوح افتخار برای فیلم «ایستاده در کنار تیمز» به کارگردانی سیدمصطفی موسوی‌تبار

تندیس برنزی شهید آوینی به همراه لوح افتخار برای فیلم «عمق میدان» به کارگردانی علی شهاب‌الدین و محمدعلی یزدانپرست

با حضور زینب سلیمانی و محمد حمیدی مقدم در کنار دریادار بمانی و رئیس سازمان سینمایی اهدای جایزه بخش سردار وطن آغاز شد.

جایزه سرباز وطن، تندیس جشنواره، لوح افتخار و ماکت ناوچه جماران به امیر دریادار ناصر سرنوشت شخصیت اصلی فیلم «عمق میدان» اهدا شد.

با حضور داوران بخش ملی اهدای جوایز این بخش آغاز شد:

ابراهیم حصاری برای کارگردانی فیلم «فصل انگور» جایزه بهترین کارگردانی مستند کوتاه را دریافت کرد.

بهترین کارگردانی فیلم مستند نیمه بلند به سپیده سپه‌ی برای کارگردانی فیلم «کوروش» اهدا شد.

حامد سعادت پژوهشگر فیلم «جنگل قائم» جایزه بهترین پژوهش فیلم مستند را دریافت کرد.

آرش اسحاقی برای گویندگی و نویسندگی فیلم «پیکار با پیکر» و علی کهن برای گویندگی فیلم «جنگل قائم» تندیس دریافت کردند.

آرش قاسمی تندیس بهترین صداگذاری را برای فیلم «لاماسو» دریافت کرد.

افشین عزیزی و آرش عزیزی برای موسیقی فیلم «نامش زن» تندیس بهترین موسیقی را دریافت کردند.

تندیس بهترین تدوین به علی فراهانی صدر برای تدوین فیلم «رؤیای ناتمام» اهدا شد.

تندیس بهترین فیلمبرداری به فرشاد افشین‌پور برای فیلمبرداری فیلم «البرز وحشی» اهدا شد.

تندیس جشنواره و دیپلم افتخار و جایزه ویژه هیأت داوران به سارا طالبیان برای کارگردانی فیلم «رؤیای ناتمام» اهدا شد.

هیمن خالدی برای کارگردانی فیلم «بال‌های آوازخوان» تندیس بهترین کارگردانی مستند بلند را دریافت کرد.

نشان فیروزه بهترین فیلم سینماحقیقت به مهدی عوض‌زاده، هاشم مسعودی و مجتبی احسانی برای تهیه‌کنندگی فیلم «برای دخترم» اهدا شد.

سپس سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اهدای یک تابلو از نصیر حیدریان که سوژه فیلم «نصیر، سمفونی پنجم» بود تجلیل کرد.

بیست‌وپنجم آذر_ در مراسم اختتامیه نوزدهمین جشنواره بین المللی سینما حقیقت که در تالار وحدت برگزار شد، اظهار کرد: از همه مستندسازانی که در جنگ دوازدهم روزه، باتوجه به اینکه مشکلات دوربین را زمین نگذاشتند و آن روزها را ثبت کردند، سپاسگزارم. آن‌ها در سخت‌ترین شرایط که حتی همکارهای لازم هم با آن‌ها به دلایل مختلف صورت نمی‌گرفت، مسئولیت خود را پاس داشتند و یادگاری‌هایی را برای ما و جهان به جا گذاشتند و نشان دادند که ایرانی تسلیم‌پذیر نیست و کُرنش در مقابل بیگانگان نمی‌کند. قدر آن روزها را بدانیم و فراموشش نکنیم و با بدخلقی و تنگ نظری سایه‌های ابهام را بر اتحاد مقدس نیفکنیم.

وی با اشاره به جمله‌ای از محمدرضا اصلانی مستندساز و هنرمند پیشکسوت گفت: او عقیده داشت ایران بهشت مستندسازان است. از منظر سوژه شاید کمتر کشوری داشته باشیم که چنین ظرفیتی برای مستندسازی داشته باشد و این اغراق نیست.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: از یک سو تاریخ کهن ایران فرصت گسترده‌ای را برای ویژه‌های متنوع می‌دهد ما در هر موضوعی می‌توانیم یک تاریخ متنوع داشته باشیم.

صالحی با یادی از زنده‌یاد کامران فانی ادامه داد: اخیراً یک دوست به من می‌گفت که زنده‌یاد کامران فانی تحقیقی درباره شیشه از دوره هخامنشیان داشته؛ همین یعنی موضوعات متفاوتی دستمایه مستندهای ایرانی می‌شود که این امر به دلیلتاریخ غنی و ممتد ماست. از سوی دیگر اقلیم ایران گسترده و متنوع است، همچین اقوام ایرانی با تنوعی از خرده فرهنگ‌ها، ادبیات و قصه ایرانی، آئین‌ها و مناسک فردی و جمعی و ملی و مذهبی ایران و جامعه متنوع ایرانی، جامعه‌ای رنگارنگ و ایرانی سنتی مدرن و فرصت‌هایی که برای سوژه‌سازی وجود دارد همه اینها صحبت استاد اصلانی را تأیید می‌کند.

وی اظهار کرد: یکی از نکات تحولاتی است که در ایران ما رخ می‌دهد این است که ما در چهار راه تاریخی جهانی و جغرافیایی هستیم. در این ۱۵۰ سال اخیر ببینید که چه بر ایران رفته از جمله دوازده روز جنگ.

کد خبر 933181

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.