به گزارش خبرگزاری ایمنا از یزد، حمید دهقان در بازدید امروز _سهشنبه بیستوپنجم آذر_ تعدادی از خبرنگاران یزد از پایگاههای اتوبوسرانی شهر یزد، مرکز مانیتورینگ سازمان حملونقل بار و مسافر شهرداری یزد، با ارائه نمایی از وضعیت خدمات اتوبوسرانی در شهر اظهار کرد: این مرکز با تکیه بر سامانههای هوشمند، موقعیت مکانی، ساعت تردد، ظرفیت خالی و میزان فعالیت هر اتوبوس را بهطور زنده پایش میکند و دادههای آن مبنای تصمیمسازی علمی برای مدیریت شهری است.
وی گفت: اطلاعات جمعآوریشده نهتنها برای کنترل عملکرد روزانه بلکه برای تحلیل مسیرها و بهینهسازی خطوط تردد بهکار گرفته میشود و به مدیریت امکان میدهد تصمیماتی متناسب با الگوی واقعی سفر شهروندان اتخاذ کند.
رئیس سازمان حملونقل بار و مسافر شهرداری یزد از ابعاد مهم این تحول، دسترسی آزاد و شفاف شهروندان به اطلاعات سفرها خبر داد و گفت: اکنون مسافران از طریق تلفن همراه خود و اپلیکیشن یزدمن میتوانند لحظه رسیدن اتوبوسها به ایستگاه، وضعیت ظرفیت و مسیر حرکت آنها را مشاهده کنند؛ امکانی که به گفته دهقان، سبب کاهش زمان انتظار و افزایش رضایت عمومی شده است.
دهقان خاطرنشان کرد: سامانه ارتباط مردمی ۱۸۸۹ نیز مستقیماً به مرکز مانیتورینگ متصل است تا گزارشها و درخواستهای شهروندان بهصورت لحظهای ثبت و پیگیری شوند.
وی ادامه داد: بر اساس دادههای GPS و سامانههای هوشمند، اکنون امکان پایش دقیق نظم رانندگان، تأخیر یا تعجیل در حرکت اتوبوسها و کیفیت خدمات فراهم شده است، که این دادهها پایه اصلاح مسیرهای قدیمی و افزایش کارایی ناوگان است.
رئیس سازمان حملونقل شهرداری یزد ادامه داد: هماکنون ۱۴۰ دستگاه اتوبوس در ۴۲ مسیر شهری یزد مربوط به پنج پایانه فعال هستند که ۳۱ دستگاه متعلق به شهرداری و ۱۰۹ دستگاه در مالکیت بخش خصوصی هستند. حدود ۵۰ درصد از این ناوگان فرسوده هستند و ۳۵ درصد نیز عمر بالای ۱۰ سال دارند، که ۳۵ دستگاه جدید با اعتبار ۲۰۰ میلیارد تومان باید اختصاص پیدا کند. هزینه خرید تعدادی خودروها مدتها است که پرداخت شده اما شرکتها تحویل ندادند.
دهقان بیان کرد: شهرداری یزد سالانه بیش از ۱۵۰ میلیارد تومان یارانه برای ناوگان اتوبوسرانی پرداخت میکند، در حالی که درآمد حاصل از فروش بلیت تنها ۳۰ میلیارد تومان است. هر سفر اتوبوسی برای شهرداری ۲۵ هزار تومان هزینه دارد اما شهروندان تنها ۵ هزار تومان میپردازند این سیستم یک سیستم ضرر ده است.

وی در بازدید از پایانه دولت آباد یزد از رشد ۳۴ درصدی استفاده از اتوبوسها از ابتدای مهرماه خبر داد و این افزایش را ناشی از استقبال دانشآموزان و دانشجویان دانست. با وجود ۱۰ میلیون سفر سالانه، سهم حملونقل عمومی در یزد هنوز تنها ۸ درصد از کل سفرهای شهری است و نیاز به تغییر نگرش عمومی دارد.
رئیس سازمان حملونقل بار و مسافر شهرداری یزد از راهاندازی کامل سامانه یزدمن تا پایان سال خبر داد و گفت: این سامانه بستر حذف تراکنشهای نقدی و انجام تمامی خدمات پرداخت و خرید بلیت بهصورت دیجیتال را دارد و افرادی که گوشی هوشمند به همراه ندارند باید از کارت شهروندی یزدمن خود استفاده کنند.
حل مشکلات حمل و نقل نیازمند عزم ملی است
دهقان در نشست جمعبندی با بیان اینکه شهرداری یزد در حد امکانات و مسئولیت خود در حال پیگیری و رفع مشکلات است، گفت: متأسفانه در موضوعاتی مانند تأمین ناوگان اتوبوسرانی با محدودیتهای جدی مواجهیم. برای مثال، علیرغم عقد قرارداد و پرداخت هزینه از سال ۱۴۰۰، به دلیل مشکلات خودروسازان، هنوز اتوبوسهای خریداری شده به شهرداری تحویل داده نشدهاند.
وی با اشاره به هزینه بالای خرید ناوگان، افزود: قیمت یک دستگاه اتوبوس نو حدود ۱۶ میلیارد تومان و یک دستگاه اتوبوس برقی حدود ۲۱ میلیارد تومان است. مشکل اصلی، تأمین و تحویل خودرو توسط خودروسازان است که نیازمند توجه و تصمیمگیری در سطح ملی است.
رئیس سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری یزد ادامه داد: بیمه رانندگان تاکسی و موضوعاتی مانند سهمیهبندی بنزین و طرحهای ترافیکی نیز از جمله مسائلی است که ریشه در تصمیمات کلان کشور دارد و بسیاری از این موارد در سطح استان و شهرستان قابل حل نیست. برنامههای این سازمان توسعه استفاده از خودروهای برقی تاکید و از راهاندازی اولین جایگاه شارژ عمومی خودروهای برقی در یزد در خیابان کاشانی است.
دهقان خاطرنشان کرد: برای احداث این جایگاه، حدود ۱۰۷ میلیون تومان برای زیرساخت برق و ۱۷۰ میلیون تومان دیگر برای تقویت سامانه برق وزارت نیرو هزینه شده است تا بتوان از آن به عنوان ایستگاه شارژ استفاده کرد.
وی با بیان اینکه این جایگاه بهویژه برای تسهیل سفر گردشگران و خودروهای برقی عبوری از یزد در نظر گرفته شده، افزود: هدف، ترویج حمل و نقل پاک و پاسخ به نیاز آینده است. قرار است تا پایان سال، تعداد جایگاههای شارژ در سطح شهر افزایش یابد و مکانهایی مانند مجتمع تجاری خلیج فارس نیز برای استقرار این سامانه ابراز تمایل کردهاند.
رئیس سازمان حملونقل بار و مسافر شهرداری یزد یکی از مشکلات فعلی را تعرفه برق این جایگاهها عنوان کرد و گفت: علیرغم تاکید بر استفاده از تعرفه کشاورزی، متأسفانه هزینه برق این جایگاه با تعرفه تجاری محاسبه میشود که میتواند روند توسعه را کند کند.
نقد رویکرد خودرو محور و دعوت به بازنگری در نگاه به شهر
دهقان در بخش پایانی سخنان خود با هشدار درباره خودرو محور شدن شهرها، گفت: حدود ۷۷ درصد از جابجاییهای روزانه در یزد با خودروی شخصی انجام میشود و این شهر یکی از خودرو محورترین شهرهای کشور است.
وی خاطرنشان کرد: هرچه معبر و تسهیلات بیشتری برای خودرو ایجاد شود، تقاضا برای استفاده از خودرو افزایش مییابد و ترافیک کاهش نمییابد. نمونه آن تهران است که پس از دههها ساخت بزرگراه و تونل، میانگین زمان تلف شده هر شهروند در ترافیک به ۳۲ دقیقه در روز رسیده است و این زمان در یزد با جمعیتی بسیار پایینتر حدود ۱۷ دقیقه است.
رئیس سازمان حمل و نقل شهرداری یزد با دعوت از همگان برای تغییر نگرش از جابجایی خودرو به جابجایی انسان تصریح کرد: باید برنامهریزیهای شهری معطوف به انسان باشد، نه خودرو. امروز در بسیاری از شهرهای پیشرفته دنیا، شعار «نه به جابجایی خودروها، بله به جابجایی انسان» سرلوحه کار است. ما نیز باید این نگاه انسانمحور را در مدیریت شهری و مطالباتمان از مسئولان تقویت کنیم.




نظر شما