به گزارش خبرگزاری ایمنا، اصفهان شهری است که همیشه با «ساختن» زنده مانده است؛ ساختن نه فقط بناها، بلکه معنا، هویت و شیوهای از زندگی که از میدانها و پلها تا محلهها و گذرها، اصفهان در طول تاریخ نشان داده است که توسعه برای این شهر یک اتفاق مقطعی نیست، بلکه یک روند پیوسته و آگاهانه است.
امروز نیز مدیریت شهری، با تکیه بر همین پیشینه و با نگاهی رو به آینده، مسیر تازهای از توسعه را در قالب «بسته پرواز اصفهان» پیش روی شهر قرار داده است؛ مسیری که قرار است حرکت شهر را شتاب بدهد و کیفیت زندگی شهروندان را ارتقا دهد.
«پرواز اصفهان» تنها یک نام نمادین نیست؛ این بسته شامل ۶۰ پروژه شاخص شهری است که با تمرکز بر اثرگذاری واقعی، زمانبندی مشخص و نتیجهمحور تعریف شدهاند؛ پروژههایی که قرار نیست صرفاً روی نقشه بمانند، بلکه باید در زندگی روزمره مردم دیده شوند؛ در مسیرهای روانتر تردد، در دسترسیهای ایمنتر، در فضاهای شهری کارآمدتر و در زیرساختهایی که آینده شهر را تضمین میکنند.
در این میان، حوزه عمران شهری سهم محوری و تعیینکنندهای در بسته پرواز اصفهان دارد؛ بهگونهای که بیش از ۵۰ درصد پروژههای این بسته به طرحهای عمرانی اختصاص یافته است و این موضوع نشان میدهد نگاه مدیریت شهری، توسعه را از بستر زیرساخت آغاز کرده است؛ جایی که هر پل، تقاطع، مسیر و شبکه شهری، مستقیماً بر ریتم زندگی شهروندان اثر میگذارد و کیفیت زیست شهری را تعریف میکند.
سال جاری نیز یکی از پُرحجمترین سالهای فعالیت عمرانی در اصفهان بهشمار میآید؛ سالی که ۱۰۴۰ طرح شهری در آن تعریف شده و حدود ۷۰ درصد بودجه عمرانی شهر را به خود اختصاص داده است.
چنین حجمی از پروژه، نیازمند اولویتبندی دقیق، مدیریت منابع، انسجام اجرایی و تمرکز بر پروژههای اثرگذار است؛ مسیری که «بسته پرواز اصفهان» بهعنوان نقشه راه آن طراحی شده است.
آنچه در ادامه میخوانید، حاصل گفتوگوی خبرنگار ایمنا با اصغر کشاورزراد، معاون عمران شهری شهردار اصفهان بهمنظور بررسی ابعاد مختلف بسته پرواز اصفهان پرداخته است؛ گفتوگویی که از دل پروژهها، برنامهها و نگاه راهبردی مدیریت شهری روایت میشود و تصویری روشن از مسیر پیشروی اصفهان ارائه میدهد.

ایمنا: بسته پرواز اصفهان شامل ۶۰ پروژه شاخص است؛ سهم پروژههای عمرانی شهر از این بسته چقدر است و مهمترین دستاورد بسته پرواز برای شهروندان در کوتاهمدت و بلندمدت چیست؟
کشاورزراد: مدیریت شهری اصفهان روی ۶۰ پروژه شاخص عمرانی شهر در قالب «بسته پرواز اصفهان» متمرکز شده است؛ بهلحاظ تعدادی بیش از ۵۰ درصد این بسته مربوط به حوزه عمران شهرداری است که امیدواریم در دوره ششم مدیریت شهری اصفهان تمام پروژههای درنظرگرفته شده را به نتیجه برسانیم و پس از بهرهبرداری در اختیار شهروندان قرار دهیم.
برای بررسی نتایجی که در کوتاه مدت و بلندمدت از این پروژهها حاصل میشود، باید به پیشینه شهر اصفهان بازگردیم که یک شهر تاریخی، گردشگری و فرهنگی بوده است.
اصفهان در طول سالها و دورههای گذشته تاریخی از این مؤلفهها فاصله گرفته و به شهر صنعتی تبدیل شده و بعضی مزایا و بعضی معایب ر به دنبال داشته است که بی شک معایب آن بیشتر از مزایا بوده و موجب شده است در حال حاضر مشکلاتی را در شهر داشته باشیم، بهطوری که هم اکنون مهمترین معضلات شهر اصفهان که شهروندان با آن دست و پنجه نرم میکنند، شامل آلودگی هوا، مشکلات زیستمحیطی، خشکی رودخانه زایندهرود و فرونشست زمین است.
از دیدگاه من ۶۰ پروژه شاخص بسته پرواز اصفهان در کوتاه مدت پس از بهرهبرداری در روند زندگی مردم در آیتمهای فرهنگی، اجتماعی، ترافیکی، محیط زیستی و خدماتی بیشک مؤثر خواهد بود و بهنفع شهر و شهروندان است.
معتقدم بیشترین تأثیر بهرهبرداری از پروژههای بسته پرواز اصفهان این است که اصفهان را به پیشینه تاریخی، فرهنگی و گردشگری خود که برای مردم، شهر و کشور مفید بوده است، بازمیگرداند و نقطه عطفی میشود که در دورههای بعدی مدیریت شهری هم به همین سمت و سو حرکت کنند و ما را به اهداف عالی مدنظر طرحهای جامع و اسناد بالادستی برساند.
ایمنا: اشاره کردید که این پروژهها نقش اساسی در «نجات اصفهان» از آلودگی، فرونشست و ترافیک دارند؛ کدام پروژهها بیشترین تأثیر را بر کاهش آلایندگی و بهبود کیفیت زندگی شهروندان خواهند گذاشت؟
کشاورزراد: در بسته پرواز اصفهان انواع پروژههای از جمله فرهنگیاجتماعی، محیط زیستی، حملونقلی و خدماتی تعریف شده است که پس از اجرا میتواند به ارتقای شاخصهای زندگی در شهر اصفهان کمک کند.
یکی از پروژههای مهم عمرانی شهر اصفهان «رینگ چهارم ترافیکی» در این کلانشهر است که ۱۴ کیلومتر آن بههمراه تعداد زیادی پل و تقاطع غیرهمسطح در دوره ششم مدیریت شهری اصفهان افتتاح شده است.
ما برنامه داریم بتوانیم حدود شش کیلومتر دیگر از مسیر رینگ را در همین دوره به بهرهبرداری برسانیم که شامل تقاطع غیرهمسطح شهید فخریزاده و ادامه آن تعریض پل روی رودخانه، همچنین کیلومتر ۶۹ تا ۷۱ رینگ حدفاصل پل رودخانه تا تقاطع غیرهمسطح اشکاوند است؛ این بخش شش کیلومتر مسیر است که میتواند به کاهش آلایندگی و ترافیک شهر تأثیرگذار باشد.
یکی از پروژههای اساسی که با همت مدیریت شهری ششم اصفهان کلید خورد و به بهرهبرداری میرسد و فکر نمیکنم در کشور چنین کاری اتفاق افتاده باشد، اجرای ۱۰۰ کیلومتر رینگ پساب همراه با مخازن و تصفیهخانهها است که در حال اجراست و این پروژه اثرات زیستمحیطی زیادی دارد.
در حال حاضر سطح ایستایی آب در شهر اصفهان پایین رفته و موجب فرونشست در شهر شده است، بنابراین برنامهریزی کردیم از ظرفیت پساب استفاده و در تصفیهخانهها، تصفیه لازم را روی آن انجام دهیم و از آن برای آبیاری فضای سبز شهر استفاده کنیم تا به کاهش برداشت آب از آبهای زیرزمینی و فرونشست کمک کند.
تاکنون حدود ۶۰ درصد رینگ پساب شهر اصفهان اجرا شده و عملیات عمرانی آن برای تکمیل، طبق برنامه زمانبندی با قوت در حال انجام است.
ایمنا: بسیاری از پروژهها در شرایط جنگ دوازدهروزه و محدودیتهای مالی متوقف نشد. مدل تأمین مالی مدیریت شهری در پروژههای بزرگ مقیاس چگونه بود و در سال آینده چه استراتژی مالی جدیدی دنبال میشود؟
کشاورزراد: در حال حاضر پروژهها در جنگ دوازدهروزه تحمیلی به هیچ عنوان مجموعه عمران شهرداری اصفهان هیچکدام از پروژهها را متوقف نکرد؛ یکی از سیاستهای نظام، مدیریت کلان شهری و شورای اسلامی شهر این بود که با کارکردن و فعالیت، انگیزه و نشاط لازم را به مردم هدیه دهیم تا بدانند به حرکت عمرانی خودمان با قوت ادامه میدهیم.
مجموعه عمران شهرداری و پیمانکاران و در رأس همه آنها سازمان عمران شهرداری و همکارانم در مجموعه معاونت عمران با حمایتهایی که تمام مجموعههای شهرداری انجام دادند، هیچیک از پروژهها متوقف نشد و با سرعت پیش رفت.
معاونت مالی و اقتصادی شهرداری اصفهان که جا دارد در این فرصت از حمایتهای این مجموعه قدردانی کنم، با تمام قوا وارد عمل شدند و به روشهای مختلف از جمله نقدی، غیرنقدی، مشارکتی، وام، براتکارت و السی تأمین مالی پروژهها را انجام دادهاند و پروژهها پیشرفت خوبی داشته است.
ایمنا: سال جاری ۱۰۴۰ طرح تعریف شده که ۷۰ درصد بودجه عمرانی را درگیر کرده است. با توجه به شرایط سخت مالی، مکانیسم جلوگیری از نصفهکارهماندن پروژهها چیست؟ آیا اولویتبندی جدیدی در راه است؟
کشاورزراد: مدیریت کلان شهری ۱۰۴۰ پروژه تعریف کرده است و برای اینکه پروژهها بهصورت نیمهکاره رها نشود و بتوانیم آنها را جمعبندی کنیم و به بهرهبرداری برسانیم، چند اولویت در نظر گرفته شده است که یکی از این اولویتهای اصلی ۶۰ پروژه بسته پرواز اصفهان است.
البته سایر پروژههای شهر نیز تعطیل نشده است و سعی کردیم سایر پروژهها را به جلو پیش ببریم و فعالیت در آنها متوقف نشود که با برنامهریزیهای صورت گرفته امیدواریم تا پایان سال، بودجه سال جاری را محقق شود، چراکه تحقق بودجه در پیشبرد پروژهها بسیار تأثیرگذار است.

ایمنا: حلقه چهارم ترافیکی اصفهان با افتتاح ۱۴ کیلومتر وارد مرحله جدیدی شده است؛ ادامه این پروژه چه میزان از بار ترافیکی مرکز شهر را کاهش میدهد و چه بخشهایی در اولویت تکمیل است؟ ۱۴ کیلومتر افتتاح شده چه میزان از بار روزانه ترافیک مرکز شهر را کاهش داده و تکمیل ادامه مسیر در مناطق ۶ و ۱۳ شهرداری اصفهان چه زمانی انجام میشود؟
کشاورزراد: ۱۴ کیلومتر رینگ چهارم در دوره ششم مدیریت شهری اصفهان افتتاح شده است و ادامه مسیر یعنی حدود شش کیلومتر دیگر را نیز تا پایان این دوره مورد بهرهبرداری قرار خواهیم داد.
پیگیریهای زیادی را در محدوده مناطق ۶ و ۱۳ انجام دادهایم، دو گلوگاه در مسیر رینگ وجود دارد که یکی از آنها مربوط به اراضی ارتش در محدوده منطقه ۱۳ شهرداری است که از شهر ابریشم آغاز میشود و سه سال پیگیری جدی در این باره داشتهایم.
البته هنوز به نتیجه مورد نظر نرسیدهایم که امیدواریم با رایزنی مدیریت کلان استان و شهر حل شود.
گلوگاه دیگر مسیر رینگ چهارم مربوط به اراضی راه آهن در محدوده منطقه ۶ شهرداری اصفهان است که طرح جدید آن بر مبنای مسیر مستقیم رینگ و عبور از اراضی راه آهن، در کمیسیون حملونقل استان پذیرفته شد و مورد تصویب قرار گرفت؛ پیگیر هستیم که حوزه معاونت شهرسازی و معماری موضوع را در شورای برنامه ریزی استان مصوب کند و بر اساس آن مصوبه، اقدامات قانونی برای توافق با راه آهن را انجام خواهیم داد.
درباره تأثیر ترافیکی پروژه باید اشاره کنم که رینگ سوم ترافیکی شهر اصفهان بیش از ۹۰ درصد اشباع شده است و قفل ترافیک را در بیشتر ساعات روز در آن شاهد هستیم.
تصویب طرح رینگ چهارم شهر اصفهان به ۱۵ سال پیش باز میگردد که در دورههای مختلف قسمتهایی از رینگ اجرا شده است و مابقی را شهرداری اصفهان انجام میدهد که بار ترافیکی و آلودگی هوا را کاهش میدهد.
با افتتاح رینگ چهارم، خودروهایی که از شمال، جنوب، شرق و غرب اصفهان قصد ورود به اصفهان را دارند، وارد رینگ سوم نمیشوند و از رینگ چهارم عبور میکنند که موجب میشود ترافیک در رینگ سوم و مرکز شهر کاهش پیدا کند و در کاهش مصرف سوخت صرفهجویی و زمان سفر شهروندان نیز بسیار مؤثر خواهد بود.
ایمنا: پروژههای مجموعه پلها و زیرگذر شهید آیتالله رئیسی و شهید فخریزاده از بزرگترین تقاطعهای کشور هستند؛ این پروژهها چند درصد پیشرفت دارند؟. چه تغییراتی در منظر شهری، ایمنی و دسترسیها ایجاد خواهد شد؟
کشاورزراد: اعتبار لازم برای پروژه مجموعه پلها و زیرگذر شهید آیتالله رئیسی ۱,۰۰۰ میلیارد تومان برآورد شده است و اعتبار پروژه شهید فخری زاده نیز همراه با تعریض پل رودخانه و کیلومتر ۶۹ تا ۷۱ رینگ چهارم در محدوده منطقه ۶ شهرداری اصفهان حدود ۱,۵۰۰ میلیارد تومان است که جمع این دو پروژه با احتساب آزادسازیها ۲,۵۰۰ میلیارد تومان پروژه تعریف شده است.
در پروژه مجموعه پلها و زیرگذر شهید آیتالله رئیسی بیش از ۵۰ درصد و در پروژه شهد فخریزاده حدود ۲۵ درصد پیشرفت فیزیکی داریم که حجم فعالیتها چشمگیر است و پیمانکاران بهصورت شبانهروزی فعالیت میکنند؛ تلاش میکنیم در این دوره مدیریت شهری دو پروژه را مورد بهرهبرداری قرار دهیم.
پروژه مجموعه پلها و زیرگذر شهید آیتالله رئیسی بخشی از پروژه مسیر تشریفات اصفهان است؛ البته دلیل اصلی پروژه برای تأمین ایمنی و رفاه حال شهروندان در محلههای حصه شمالی و جنوبی بوده است، چراکه پلیس راه استان اصفهان بهصورت کتبی اعلام کرد یکی از نقاط حادثهخیز کشور «محدوده محله حصه» در اتوبان فرودگاه اصفهان است که سالانه بیش از ۱۵ نفر در این نقطه بهدلیل تصادف جان خود را از دست میدهند، سالانه تعدادی زیادی نیز مجروح میشوند و خسارات جانی و مالی زیادی به مردم تحمیل میشود.
اتصال محلههای حصه های جنوبی و شمالی مناسب نیست و شهروندان ساکن در این محلهها برای تردد با مشکلات زیادی روبهرو هستند؛ این پروژه با تاکید مدیریت شهر و استان با هدف اجرای پروژههای توسعهای در محلههای کمتربرخوردار شهر کلید خورد و با قوت در حال اجراست.
پروژه مجموعه پلها و زیرگذر شهید آیتالله رئیسی دو کیلومتر زیرگذر طراحی شده که مسیر مناسبی برای خودروهای عبوری با سرعت بالا است و ارتباط دو محله حصه های شمالی و جنوبی در مسیر همسطح با هفت پل بهصورت ایمن و راحت انجام میشود.
بیشک با طرحهایی که مجموعه اداره طراحی و سازمان زیباسازی شهرداری انجام داده است، طراحی پل به گونهای صورت میگیرد که پس از اجرا، زیبایی خود را خواهد داشت و در سیما و منظر شهر نیز تأثیرگذاری مطلوبی خواهد داشت.
ایمنا: برخی از این پروژهها همچون باغ مشاهیر، سالن اجلاس بینالمللی و بوستانهای خانوادهمحور جنبه هویتی و اجتماعی دارند؛ نگاه مدیریت شهری به نقش این پروژهها در برند شهری اصفهان چیست؟
کشاورزراد: برخی پروژههایی که جزو پروژه محسوب میشود، شامل احداث بوستانها و مجموعههای فرهنگی است که میتواند در افزایش نشاط اجتماعی شهروندان مؤثر باشد؛ در این راستا بوستانهای خانوادهمحور را در نقاط مختلف شهر در دست اجرا داریم.
«باغ مشاهیر» یکی دیگر از این پروژهها محسوب میشود که حدود ۲۴ هکتار وسعت دارد در جنوب شهر اصفهان در محدوده منطقه ۵ شهرداری اصفهان در حال احداث بوده و کاربریهای مختلفی برای این مجموعه در نظر گرفته شده است.
مجموعههای فرهنگی و ورزشی در باغ مشاهیر در نظر گرفته شده است که به افزایش نشاط و سرزندگی شهروندان کمک میکند.
«بوستان خانوادهمحور موعود» با مساحت بیش از شش هکتار در محدوده منطقه ۱۴ شهرداری اصفهان در حال احداث بوده و در آن فضاهای مختلف ورزشی، فرهنگی، مذهبی و تفریحی در نظر گرفته شده است.
«بوستان خانوادهمحور شمسالشموس» در محدوده منطقه ۸ شهرداری اصفهان و فاز نخست «بوستان خانوادهمحور انتظار» در محدوده منطقه ۱۲ شهرداری اصفهان نیز با حضور مدیران شهری به بهرهبرداری رسید و فاز دوم بوستان خانوادهمحور انتظار نیز در حال اجراست.
فاز سوم دریاچه باغ فدک در ضلع شمال شهر محدوده منطقه ۷ شهرداری اصفهان در حال احداث بوده و تاکنون پیشرفت فیزیکی خوبی داشته است؛ در حال حاضر فاز نخست آن ۵۰ درصد پیشرفت دارد و مابقی فاز نخست تا پایان سال مورد بهرهبرداری قرار میگیرد.
کمپ «باغ تندرستی» در شرق اصفهان را در دست اجرا داریم؛ این مجموعه طبیعی که در عرصهای حدود ۷۰ هکتار ایجاد شده است، در تقاطع بلوار رضوان و کمربندی شرق قرار دارد و سال جاری توسعه زیرساختهای گستردهای برای بهرهبرداری گردشگری و اقامتی در آن آغاز شده است.
در این مجموعه برای نخستینبار فضایی ویژه برای استقرار خودروهای کمپری پیشبینی شده است؛ محلی که شامل سرویسهای بهداشتی، بخش تخلیه آبهای خاکستری، امکان شارژ آب آشامیدنی و تأمین روشنایی استاندارد برای استفاده شبانه مسافران است.
علاوه بر حدود ۷۰ پارک حاشیهای در مسیرهای اصلی و فرعی، ۱۰۷ محل پارکینگ تجمعی برای مجموعه طراحی شده است تا پذیرش حجم بالای مراجعات گردشگران و کمپنشینان به آسانی انجام شود و خدماترسانی بدون ایجاد ترافیک و ازدحام صورت گیرد.
عملیات اجرایی «منظرگاه کوه قائمیه» در محدوده منطقه ۱۳ شهرداری و «کوه نخودی» در محدوده منطقه ۴ شهرداری اصفهان آغاز شده است که در مجموع این پروژهها فضاهای فرهنگی، ورزشی و تفریحی را به سرانههای شهر اصفهان اضافه میکند
افتتاح «گذر صنایع دستی» در محدوده منطقه ۳ شهرداری که یک گذر رویداد محور است، همچنین «فرهنگسرای مهدیآباد» در محدوده منطقه ۱۲ شهرداری اصفهان به سرانههای فرهنگی این کلانشهر اضافه میکند.
«مرکز فرهنگی باغ نوش» در محدوده منطقه ۸ به بهرهبرداری رسید، پیشرفت ۹۵ درصدی فاز نخست پروژه مرکز مادر و کودک قلمستان را داریم، همچنین مجموعه مادر و کودک محله دردشت در محدوده منطقه ۳ پیشرفت فیزیکی ۹۰ درصد در حال اجراست و به زودی مورد بهرهبرداری قرار میگیرد.
مجموعه فرهنگی شهرک شهید کشوری در محدوده منطقه ۶ شهرداری اصفهان در حال اجراست و در برنامه داریم تا پایان سال مورد بهرهبرداری قرار دهیم.
۱۰ فانوس نورانی در مناطق مختلف شهرداری اصفهان در حال اجراست که نخستین فانوس نورانی در محدوده منطقه ۱۲ شهرداری اصفهان مورد بهرهبرداری قرار گرفته است، همچنین مجموعه فرهنگی بابوکان در محدوده منطقه ۲ شهرداری اصفهان با پیشرفت ۶۰ درصد در حال احداث است.
بخشی از پروژههای اساسی تکمیل پروژههای مجموعه سالن اجلاس است؛ سالنهای جنبی آن در این دوره مدیریت شهری مورد توجه قرار گرفت؛ تأسیسات مکانیکی و برقی، سیستم اعلام و اطفای حریق، نازککاری و سایر موارد در این پروژه در حال انجام است که میتواند به سالن اصلی کمک کند.
تأسیسات مکانیکی و برقی عظیمی که پروژه داشت را در این دوره مدیریت شهری به نتیجه رساندیم و مورد بهرهبرداری قرار دادیم و سالنهای جنبی را نیز تا پایان سال جاری مورد بهرهبرداری قرار خواهیم داد.

ایمنا: اگر بخواهید یک پیام مشخص به مردم بدهید؛ «پرواز اصفهان» چه تغییری در زندگی روزمره شهروندان ایجاد میکند و چه زمانی این تغییرات بهطور ملموس دیده خواهد شد؟
کشاورزراد: هر حرکتی که در زندگی شخصی یا زندگی اجتماعی انجام دهیم، اگر بخواهیم به نتیجه برسد، باید همه کمک کنند و با تمام قوت و قوا برنامهریزی و فعالیت شود.
بیشک باید کار را درست و با کیفیت انجام دهیم، اما این تنها بخشی از پازلی است که میتواند شهر را رشد و توسعه دهد و پازل اصلی «حمایت مردم» است.
جا دارد از مردم فهیم شهر اصفهان به جهت همراهی با خادمان خود در شهرداری در مسیر اجرای پروژههای متعدد عمرانی و خدماتی قدردانی کنم؛ معتقدم باید این حمایتها، همکاریها، انتقادها و پیشنهادها ادامه پیدا کند تا شاخصهای شعار «اصفهان من، شهر زندگی» محقق شود.




نظر شما