افزایش چشمگیر سهمیه قیر رایگان شهرداری خرم‌آباد/کمک دولت به ارزش ۳۰۰ میلیارد تومان

مدیرکل امور شهری و شوراهای استانداری لرستان گفت: سهمیه قیر رایگان شهرداری خرم‌آباد در سال جاری به ۹ هزار و ۴۰۷ تن رسیده که نسبت به سال گذشته بیش از چهار برابر افزایش یافته و با احتساب قیمت روز و هزینه‌های حمل رایگان تا ۲۰۰ کیلومتر، ارزش این حمایت‌ها حدود ۳۰۰ میلیارد تومان برآورد می‌شود.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از لرستان، قدرت‌الله فلاح‌نژاد، امروز _ سه‌شنبه بیست‌وپنجم آذر_ در آئین افتتاح دومین کارخانه آسفالت خرم‌آباد، با تأکید بر اهمیت این پروژه اظهار کرد: در شرایط کنونی، مردم بیش از هر چیز نیازمند امید هستند و این امید زمانی شکل می‌گیرد که اقدامات عینی و ملموس از سوی مسئولان مشاهده شود؛ اقداماتی که بتواند رضایتمندی عمومی را به دنبال داشته باشد. همواره بر این باور بوده‌ام که اگر هر فردی وظیفه خود را در جایگاه مسئولیتی که دارد به‌درستی انجام دهد، این کشور با هیچ مشکلی مواجه نخواهد شد و هیچ دشمن خارجی نیز قادر به غلبه بر ما نخواهد بود. این اعتقاد قلبی من است و در هر جمعی آن را بیان می‌کنم.

وی با اشاره به گستره وظایف شهرداری‌ها گفت: از نظر حجم و تنوع خدمات، هیچ دستگاهی قابل مقایسه با شهرداری‌ها نیست؛ به‌گونه‌ای که بیش از ۴۰۰ وظیفه برای شهرداری‌ها تعریف شده است. یکی از مهم‌ترین این وظایف، بهسازی و آسفالت معابر شهری است که نقش مستقیمی در رضایت شهروندان دارد.

مدیرکل امور شهری و شوراهای استانداری لرستان گفت: برای اجرای این پروژه، سه دلیل اصلی وجود داشت. نخست، نارضایتی شهروندان از وضعیت آسفالت کوچه‌ها و معابر شهری بود. دوم، با توجه به اینکه خرم‌آباد به‌عنوان یک شهر جهانی مطرح است و هدف‌گذاری شده تا از مسیر گردشگری به مقصد گردشگری تبدیل شود، طبق نظرسنجی انجام‌شده از گردشگران در سال گذشته، بیشترین نارضایتی آنان مربوط به وضعیت آسفالت سطح شهر بوده است.

فلاح‌نژا افزود: سومین دلیل نیز این بود که با اجرای این طرح، یک منبع درآمدی جدید به منابع شهرداری اضافه شد؛ به‌طوری که شهرداری به‌جای خرید شن، ماسه و آسفالت، خود به تولیدکننده تبدیل شده و علاوه بر کاهش هزینه‌ها، زمینه درآمدزایی نیز فراهم شده است. از هر زاویه‌ای که به این پروژه نگاه شود، یک طرح ارزشمند و راهبردی محسوب می‌شود.

وی با اشاره به جلسات ابتدایی خود در شورای شهر خرم‌آباد گفت: در اوایل سال، در نشستی با مدیران شهرداری و اعضای شورای شهر، بر ضرورت انجام یک اقدام ویژه در این حوزه تأکید کردم. نبود کارخانه شن و ماسه و اتکا به یک کارخانه آسفالت متعلق به بیش از ۳۰ سال پیش، برای مرکز استان توجیه منطقی نداشت و لزوم احداث این کارخانه کاملاً محسوس بود.

مدیرکل امور شهری و شوراهای استانداری لرستان افزود: برای تحقق این پروژه، چند اقدام اساسی انجام شد که نخستین آن، تأمین اعتبار بود. واقعیت این است که شهرداری‌ها از نظر منابع درآمدی با مشکلاتی مواجه‌اند که جای بحث مفصل آن در این مراسم نیست؛ اما در همین راستا، از محل ماده ۴۲ قانون مالیات بر ارزش افزوده، از ابتدای سال تاکنون در چهار مرحله اعتبارات توزیع شده و سهم شهرداری خرم‌آباد در مجموع به ۱۲۷ میلیارد تومان رسیده است. این مبلغ شامل یک مرحله ۳۰ میلیارد تومانی، یک مرحله ۱۰ میلیارد تومانی، مرحله‌ای ۴۰ میلیارد تومانی و مرحله دیگری به میزان ۴۰ میلیارد تومان است که در همین هفته یا هفته آینده به حساب شهرداری واریز خواهد شد.

فلاح‌نژاد ادامه داد: موضوع دوم، تأمین قیر رایگان بود. برخورداری از کارخانه بدون تأمین قیر عملاً کارایی لازم را ندارد، به‌ویژه با توجه به قیمت بالای قیر. خوشبختانه دولت، علی‌رغم مشکلات موجود، قیر رایگان را در اختیار شهرداری‌ها قرار می‌دهد.

وی بیان کرد: از ابتدای سال تاکنون، چهارهزار و ۲۵۵ تن قیر رایگان به شهرداری خرم‌آباد تخصیص یافته و تا پایان سال، در صورت تبدیل این سهمیه به آسفالت باکیفیت برای مردم شریف خرم‌آباد، ۵ هزار و ۱۵۲ تن دیگر نیز اختصاص خواهد یافت.

مدیرکل امور شهری و شوراهای استانداری لرستان با مقایسه آمار سال گذشته گفت: سال گذشته کل سهمیه قیر رایگان شهرداری خرم‌آباد ۲ هزار و ۱۰۰ تن بود، در حالی که مجموع سهمیه امسال به ۹ هزار و ۴۰۷ تن می‌رسد که رقم بسیار قابل توجهی است. با احتساب قیمت روز قیر و هزینه‌های حمل که تا شعاع ۲۰۰ کیلومتر به‌صورت رایگان انجام می‌شود ارزش این حمایت‌ها به حدود ۳۰۰ میلیارد تومان می‌رسد که کمک بزرگی از سوی دولت محسوب می‌شود.

فلاح‌نژاد افزود: علاوه بر این، از محل بازآفرینی شهری نیز ظرفیت مناسبی وجود دارد. همان‌طور که معاون وزیر راه و شهرسازی در سفر به استان اعلام کردند، ۹۰ هزار تن قیر رایگان در اختیار شهرداری‌ها قرار دارد، مشروط بر رعایت اصول و ضوابط فنی. در این زمینه هیچ محدودیتی برای تخصیص قیر وجود ندارد و شرایط به‌گونه‌ای فراهم شده که می‌توان انتظار تحولی جدی در وضعیت آسفالت شهر خرم‌آباد داشت.

وی گفت: این حجم از سهمیه قیر در تاریخ شهرداری خرم‌آباد بی‌سابقه است و باید در سریع‌ترین زمان ممکن، به بهترین شکل جذب و به آسفالت باکیفیت تبدیل شود. البته محدودیت‌هایی در زمینه مخازن و محل نگهداری قیر وجود دارد که انتظار می‌رود شهرداری برای آن نیز تدابیر لازم را اتخاذ کند.

مدیرکل امور شهری و شوراهای استانداری لرستان بیان کرد: نخستین انتظار من از همکاران شهرداری این است که این سهمیه قیر، با رعایت کامل ضوابط فنی، به آسفالت مرغوب در سطح شهر تبدیل شود.

فلاح‌نژاد با بیان اینکه نکته مهم دیگر، رعایت عدالت در توزیع آسفالت میان مناطق مختلف شهر است افزود: مردم شاید کمبودها را تحمل کنند، اما تبعیض و بی‌عدالتی را نمی‌پذیرند. تفاوتی میان اول و آخر شهر وجود ندارد؛ هرجا نیاز است، باید بر اساس دستورالعمل‌ها عمل شود؛ ابتدا معابر خاکی، سپس لکه‌گیری و در نهایت روکش آسفالت. با توجه به حجم سهمیه موجود، حتی امکان اجرای روکش گسترده نیز فراهم است.

وی با اشاره به اینکه وضعیت شهر خرم‌آباد باید بسیار بهتر از شرایط فعلی باشد افزود: ایراد گرفتن آسان‌تر از کار کردن است و من به‌عنوان فردی که سابقه مدیریت اجرایی داشته‌ام، به‌خوبی از دشواری‌ها و تنگناهای این مسیر آگاه هستم. با این حال، شأن و حرمت مردم نجیب خرم‌آباد بسیار بالاتر از این‌هاست و باید شهری در خور این مردم ایجاد شود.

کد خبر 933114

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.