چگونه فرزندان را برای استفاده صحیح از رسانه‌ها و فضای مجازی آماده کنیم؟

روان‌شناس تخصصی کودک و نوجوان با اشاره به اهمیت آموزش خودتنظیمی برای استفاده صحیح از فناوری‌های دیجیتال گفت: یکی از بهترین روش‌های مدیریت مصرف، تجهیز کردن فرزندان برای تنظیم زمان استفاده و آگاهی از تاثیرات مخرب مصرف بیش از حد رسانه‌ها و فضای مجازی است.

فاطمه آقابابایی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به اهمیت آموزش خودتنظیمی به فرزندان برای استفاده صحیح از شبکه‌های اجتماعی و فناوری‌های دیجیتال اظهار کرد: یکی از بهترین روش‌های مدیریت مصرف، تجهیز کردن فرزندان به ابزارهایی برای تنظیم زمان مصرف خود و ایجاد این نگاه در آن‌ها است که میزان مصرف بالا می‌تواند چه تأثیراتی بر سلامت و زندگی روزمره آن‌ها بگذارد.

وی افزود: برای کمک به خود تنظیمی آن‌ها، نرم افزارها و ابزارهای زیادی وجود دارد که می‌تواند اطلاعاتی از زمان آنلاین بودن به آن‌ها ارائه دهد، همچون نرم افزارهایی که میزان مصرف روزمره را بر روی صفحه اصلی موبایل نشان می‌دهد یا پس از گذشت مقدار مصرف روزانه مجاز، زنگ هشدار اعلان می‌کند.

روان‌شناس تخصصی کودک و نوجوان و بازی درمانگر با تاکید بر اهمیت برنامه فناوری دیجیتال خانواده ادامه داد: اینکه به فرزندتان بگویید زمان استفاده خود از فناوری‌های دیجیتال یا آنلاین بودن خود را محدود کند، مؤثر نیست؛ چراکه آنها از آنچه والدین انجام می‌دهند بیشتر یاد می‌گیرند.

آقابابایی عنوان کرد: یکی از بهترین راهکارها، الگوسازی در خانواده با کمک «قوانین خانواده» یا «برنامه رسانه‌ای خانواده» است؛ یعنی با همکاری فرزندان خود، قوانین و برنامه‌هایی جهت استفاده از فناوری‌های دیجیتال برای تمام اعضای خانواده تنظیم کنید، مواردی که برخی مختص فرزندان و برخی شامل همه اعضای خانواده می‌شود؛ این قوانین می‌تواند به فرزندان کمک کند تا محدودیت‌ها و انتظارات خانواده را درک کنند و در محدوده آن عمل کنند.

وی با اشاره به نمونه‌هایی از قوانین که می‌توان مقرر نمود، اضافه کرد: قوانین ممکن است شامل مواردی باشد مثل مکانی که می‌توانید از فناوری دیجیتال استفاده کنید یا نکنید، به‌عنوان نمونه بر سر میز شام یا در تخت خواب کسی نمی‌تواند گوشی خود را به همراه بیاورد یا تا زمانی که کارهای خانه و تکالیف به پایان نرسد یا نیم ساعت زمان دورهمی خانوادگی پس از شام کسی نمی‌تواند از وسایل دیجیتالی خود استفاده کند.

محقق و طراح بازی درمانی برای کودکان و نوجوانان خاطرنشان کرد: به عنوان نمونه فرزند شما چگونه می‌تواند از فناوری دیجیتال استفاده کند و چه محدودیت‌هایی در استفاده از ان دارد یا دستورالعمل‌های خاصی که برای استفاده از فناوری دیجیتال دارید، همچنین محدودیت‌هایی که برای فرزندان بزرگ‌تر در حضور فرزندان کوچک‌تر وجود دارد؛ برای مثال ممکن است بعضی از بازی‌ها یا فیلم‌ها وجود داشته باشد که فرزند بزرگ‌تر فقط زمانی که خواهر یا برادر کوچکترش بیرون بوده یا خوابیده است، می‌تواند بازی یا تماشا کند.

آقابابایی افزود: مهم است قوانین وضع شده به اندازه کافی انعطاف‌پذیر باشد تا روزهای مدرسه، تعطیلات آخر هفته و تعطیلات را پوشش دهد؛ قوانین همچنین باید نیازها و علایق در حال تغییر با رشد فرزندان را در نظر بگیرد.

ارائه جایگزین مناسب، کلید کاهش درگیری فرزندان با دنیای مجازی

وی با بیان اینکه اگر می‌خواهید نوجوانان کمتر درگیر دنیای مجازی و فناوری‌های دیجیتال شوند، باید جایگزین‌های خوبی برای آن‌ها داشته باشید، تاکید کرد: نوجوانان اغلب نیاز به یک ایجاد تعادل میان فعالیت بدنی و سایر فعالیت‌ها از جمله میزان استفاده از فناوری‌های دیجیتال دارند، چرا که می‌تواند تن و ذهن نوجوان را متناسب و سالم نگه دارد؛ فعالیت‌های جسمانی می‌تواند شامل کارهای ساده و روزمره‌ای همچون پیاده‌روی تا مدرسه یا دوچرخه‌سواری باشد تا کلاس‌های ورزشی مانند فوتبال و شنا.

روان‌شناس تخصصی کودک و نوجوان و بازی درمانگر گفت: به فعالیت‌های فوق برنامه توجه کنید؛ فعالیت‌های فوق برنامه می‌تواند به تقریب هر چیزی باشد که فرزندان در خارج از زمان مدرسه از آن لذت می‌برند، فعالیت‌هایی همچون عکاسی کردن، مهارت موسیقی و نقاشی.

آقابابایی عنوان کرد: معاشرت و دوستی‌های رو در رو را تشویق کنید، حتی اگر فرزندان از رسانه‌های اجتماعی برای همگام شدن با دوستانش استفاده می‌کند، خوب است که به معاشرت رودررو نیز توجه داشته باشد.

کد خبر 932840

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.