سهم اتوبوس‌های اصفهان از مصرف گازوئیل شهری کمتر از ۴ درصد است

مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی اصفهان گفت: اتوبوسرانی اصفهان با جابه‌جایی روزانه حدود ۴۰۰ هزار مسافر و مصرف کمتر از چهار درصد سوخت گازوئیل شهری، نقش مؤثری در کاهش ترافیک و آلودگی هوا دارد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، داوود بحیرایی در قسمت سی‌وچهارم از فصل هفتم برنامه تلویزیونی «اصفهان من» با اشاره به نقش حمل‌ونقل عمومی در کیفیت زندگی شهروندان اظهار کرد: در فصل سرد سال موضوع آلودگی هوا بیش از هر زمان دیگری خود را نشان می‌دهد و حمل‌ونقل عمومی به‌ویژه اتوبوس، به‌طور مستقیم با زندگی روزمره همه شهروندان ارتباط دارد و می‌تواند در کاهش یا افزایش این معضل تأثیرگذار باشد.

وی با بیان اینکه یکی از نگرانی‌های اصلی شهروندان، سهم اتوبوس‌ها در آلودگی هوای شهر است، افزود: این دغدغه به‌صورت جدی در ذهن مردم وجود دارد و لازم است با ارائه آمار دقیق و شفاف، تصویر واقعی از وضعیت ناوگان اتوبوسرانی و میزان تأثیر آن بر آلودگی هوا ترسیم شود.

مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی اصفهان و حومه با تاکید کرد: در حال حاضر حدود ۹۱۵ دستگاه اتوبوس فعال در سطح شهر اصفهان در حال خدمت‌رسانی هستند که روزانه بین ۳۷۰ تا ۴۰۰ هزار نفر مسافر را از ساعت ۶ صبح تا ۱۰ شب جابه‌جا می‌کنند و این حجم جابه‌جایی با تعداد محدودی وسیله نقلیه عمومی، اهمیت اتوبوسرانی را نشان می‌دهد.

بحیرایی گفت: اگر فرض کنیم این تعداد مسافر به‌جای استفاده از اتوبوس، از خودروهای شخصی یا موتورسیکلت استفاده کنند، حجم بالایی از ترافیک، مصرف سوخت و آلودگی هوا به شهر تحمیل می‌شود و همین مقایسه ساده نشان می‌دهد که نقش اتوبوس‌ها در کاهش آلودگی بسیار پررنگ‌تر از آن چیزی است که گاهی در افکار عمومی تصور می‌شود.

وی ادامه داد: میزان مصرف سوخت ناوگان اتوبوسرانی اصفهان حدود ۸۰ هزار لیتر گازوئیل در شبانه‌روز است، در حالی که مصرف کل گازوئیل در سطح شهر حدود دو میلیون لیتر برآورد می‌شود و این یعنی سهم اتوبوس‌ها کمتر از چهار درصد از کل مصرف سوخت گازوئیل شهری است.

مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی اصفهان و حومه خاطرنشان کرد: وقتی این سهم اندک مصرف سوخت را در کنار جابه‌جایی روزانه نزدیک به ۴۰۰ هزار مسافر قرار می‌دهیم، به‌خوبی مشخص می‌شود که اتوبوسرانی نه‌تنها عامل اصلی آلودگی هوا نیست، بلکه یکی از راهکارهای مؤثر برای کاهش آن به شمار می‌رود.

بحیرایی گفت: در کنار این موضوع، مجموعه اتوبوسرانی اقدامات متعددی برای کاهش آلایندگی انجام داده است که از جمله آن‌ها می‌توان به استفاده از سوخت یورو چهار با میزان گوگرد کمتر از ۵۰ ppm اشاره کرد که کیفیت بالایی دارد و مخصوص اتوبوس‌های درون‌شهری کلان‌شهرهاست.

نوسازی ناوگان اتوبوسرانی اصفهان از ۵۹۰ به ۹۱۵ دستگاه رسیده است

وی افزود: ابتدای سال ۱۴۰۰ تعداد اتوبوس‌های فعال ناوگان اصفهان حدود ۵۹۰ دستگاه بود، اما امروز این عدد به ۹۱۵ دستگاه رسیده که حاصل خرید ۲۷۱ دستگاه اتوبوس جدید و بازسازی ۵۰ دستگاه اتوبوس فرسوده است و این روند نوسازی همچنان ادامه دارد.

مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی اصفهان و حومه با تاکید کرد: در حال حاضر قرارداد خرید ۱۴۵ دستگاه اتوبوس دیگر نیز منعقد شده و وجه آن به‌طور کامل پرداخت شده است که با پیگیری شهرداری، شورای اسلامی شهر و نمایندگان مجلس، امیدواریم این اتوبوس‌ها تا پایان سال تحویل داده شود.

بحیرایی گفت: علاوه بر این، ۲۷ دستگاه اتوبوس ۱۸ متری مخصوص خطوط بی‌آرتی و پنج دستگاه اتوبوس برقی نیز به ناوگان اضافه خواهد شد که این موضوع گام مهمی در جهت توسعه حمل‌ونقل پاک و کاهش آلایندگی‌های زیست‌محیطی در شهر اصفهان محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: شرکت واحد اتوبوسرانی اصفهان حدود ۳۲۰۰ نفر پرسنل دارد که از این تعداد حدود ۱۸۰۰ نفر راننده و در ۱۰۸ خط اتوبوسرانی مشغول خدمت‌رسانی هستند و طی چهار سال گذشته، ۱۷ خط جدید به شبکه اتوبوسرانی شهر اضافه شده است.

مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی اصفهان و حومه خاطرنشان کرد: طول خطوط اتوبوسرانی شهر حدود ۸۸۰ کیلومتر است و هر اتوبوس روزانه بین ۲۰۰ تا ۲۵۰ کیلومتر در سطح شهر پیمایش دارد و بیش از سه هزار ایستگاه اتوبوس در سطح شهر فعال است.

بحیرایی گفت: ورود اتوبوس‌های برقی به ناوگان حمل‌ونقل عمومی اصفهان یکی از مهم‌ترین اقدامات زیست‌محیطی مدیریت شهری است که زیرساخت‌های لازم از جمله ایستگاه‌های شارژ آن نیز فراهم شده و در بازار ارغوان سه دستگاه شارژر نصب شده که هرکدام امکان شارژ همزمان شش اتوبوس را دارند.

وی افزود: زمان شارژ اتوبوس‌های برقی از ساعت یک بامداد تا شش صبح پیش‌بینی شده و این اتوبوس‌ها تولید داخل هستند که با تکیه بر توان متخصصان داخلی ساخته شده‌اند و از نظر ابعاد، ظرفیت و امکانات، مشابه اتوبوس‌های ۱۲ متری معمولی هستند اما بدون آلایندگی فعالیت می‌کنند.

مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی اصفهان و حومه با تاکید کرد: بهره‌برداری از این اتوبوس‌ها به‌زودی آغاز می‌شود و این اقدام، نماد توجه مدیریت شهری و شورای اسلامی شهر به محیط زیست و تحقق شعار «اصفهان من، شهر زندگی» است.

بحیرایی گفت: قیمت هر دستگاه اتوبوس برقی در سال جاری حدود ۱۸ میلیارد تومان بوده است و با توجه به افزایش قیمت‌ها، اگر این خرید در آینده انجام شود، هزینه بسیار بیشتری به شهر تحمیل خواهد شد، بنابراین این اقدام از نظر اقتصادی نیز تصمیمی هوشمندانه بوده است.

وی ادامه داد: برنامه‌ریزی شده است که در سال‌های آینده و به‌صورت فازبندی، حداقل ۵۰ تا ۱۰۰ دستگاه اتوبوس برقی دیگر به ناوگان اضافه شود، هرچند با توجه به هزینه‌ها، این فرایند به‌تدریج و در بازه زمانی چندساله انجام خواهد شد.

مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی اصفهان و حومه خاطرنشان کرد: در کنار توسعه ناوگان برقی، نظارت دقیق بر وضعیت فنی اتوبوس‌ها، انجام منظم معاینه فنی، استفاده از فیلترهای DPF، به‌کارگیری ماده AdBlue و مدیریت زمان فعالیت اتوبوس‌ها از دیگر اقدامات کاهش آلایندگی در این مجموعه است.

بحیرایی گفت: سیستم مانیتورینگ و نظارت مهندسی شرکت اتوبوسرانی به‌صورت شبانه‌روزی وضعیت خطوط، ترافیک و میزان تقاضای مسافر را رصد می‌کند و در صورت نیاز، اتوبوس‌ها به خطوط پرتردد منتقل می‌شوند تا از مصرف بی‌رویه سوخت و افزایش آلایندگی جلوگیری شود.

وی افزود: شرکت واحد اتوبوسرانی اصفهان و حومه خود را متعهد به خدمت‌رسانی به شهرها و روستاهای اطراف می‌داند، چراکه استفاده شهروندان این مناطق از حمل‌ونقل عمومی، نقش مهمی در کاهش ورود خودروهای شخصی به شهر و کنترل ترافیک و آلودگی هوا دارد.

مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی اصفهان و حومه تاکید کرد: توسعه حمل‌ونقل عمومی پاک، نوسازی ناوگان و فرهنگ‌سازی برای استفاده از اتوبوس، مسیری است که می‌تواند به بهبود کیفیت هوا، کاهش ترافیک و ارتقای سلامت شهروندان منجر شود و این مسیر با جدیت در اصفهان دنبال می‌شود.

کد خبر 932475

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.