صفر حادثه در پروژه قطار شهری معجزه نیست، نتیجه آموزش و میدان‌داری شبانه‌روزی است

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار اصفهان با اشاره به کاهش چشمگیر چالش‌های ایمنی در مقایسه با دوره‌های گذشته گفت: صفر حادثه یک اتفاق ناگهانی یا معجزه نیست، نتیجه دقت، ممارست، آموزش، و میدان‌داری شبانه‌روزی تیم‌های ساخت و بهره‌برداری در پروژه قطار شهری است و این دستاورد ارزشمند باید دیده و قدردانی شود.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، سعید ساکت امروز _شنبه بیست‌ودوم آذر_ در هفتمین همایش تجلیل از تلاشگران حوزه سلامت ایمنی و محیط زیست با هدف قدردانی از تلاش‌های بی‌وقفه کارشناسان و مدیران برتر پروژه‌های سازمان حمل‌ونقل ریلی شهرداری اصفهان اظهار کرد: توجه به HSE دیگر یک شعار نیست، بلکه تبدیل به یک رفتار سازمانی شده است؛ میدان عملیات میدان وسیعی است، تنها در خط دو مترو HSE در یک تفکر ۲۴.۵ کیلومتری نهادینه است.

وی افزود: در برخی نقاط همچون دپو، عرض عملیات به بیش از ۳۰۰ یا ۴۰۰ متر می‌رسد؛ از ارتفاع مثبت ۳۰ متر تا عمق منفی ۳۳ تا ۴۰ متر زیر زمین، مجموعه‌ای از چالش‌های مهندسی، ایمنی و مدیریتی وجود دارد که این پروژه را در ردیف پیچیده‌ترین پروژه‌های ملی کشور قرار می‌دهد.

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار اصفهان تصریح کرد: از زمانی که نگاه تخصصی به موضوع بحران، پدافند غیرعامل و HSE در مجموعه شهرداری تقویت شده، شاهد ارتقای جدی جایگاه این حوزه هستیم، امروز دیگر توجه به الگوی ایمنی یک شعار نیست، بلکه به یک رفتار عملیاتی، قابل مشاهده و نهادینه‌شده در پروژه تبدیل شده است.

ساکت با بیان اینکه یکی از نقاط قوت پروژه رفع تعارض سنتی میان تیم‌های مهندسی و تیم‌های HSE است، گفت: در بسیاری از پروژه‌ها، میان سرعت ساخت و دقت ایمنی تعارض وجود دارد، اما در قطار شهری اصفهان، یک اراده جدی برای هم‌افزایی شکل گرفته است، حساسیت‌های مهندسی و وسواس‌های ایمنی در کنار هم قرار گرفته است که نتیجه آن، پیشبرد ایمن و دقیق پروژه در تمامی میدان‌های عملیاتی است.

وی ادامه داد: گزارش‌های دقیق و حضور بدون هماهنگی مدیرانی همچون مهدی روح‌الامین، مدیرعامل سازمان حمل‌ونقل ریلی شهرداری اصفهان نشان می‌دهد که این حساسیت‌ها نمایشی نیست، بیش از ۱۸۰۰ تا ۲۰۰۰ نفر نیروی متخصص در این پروژه فعال هستند و همه آن‌ها با جدیت موضوع ایمنی را دنبال می‌کنند.

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار اصفهان با اشاره به کاهش چشمگیر چالش‌های ایمنی در مقایسه با دوره‌های گذشته گفت: صفر حادثه یک اتفاق ناگهانی یا معجزه نیست، نتیجه دقت، ممارست، آموزش، و میدان‌داری شبانه‌روزی تیم‌های ساخت و بهره‌برداری پروژه قطار شهری است، این دستاورد ارزشمند باید دیده و قدردانی شود.

ساکت با بیان اینکه فرایندمحور کردن ادبیات HSE در پروژه قطار شهری جایگاه ویژه و ارزش‌آفرینی دارد، افزود: همیشه با ایستادگی بر مسئولیت‌پذیری اجتماعی یک برند ایمنی برای قطار شهری اصفهان ایجاد و به شکل حرفه‌ای تعامل سازنده برقرار شده است.

وی با اشاره به ضرورت آینده‌نگری خاطرنشان کرد: ماهیت پروژه‌های زیرساختی ایجاب می‌کند که مخاطرات جدید شناسایی و برای آن‌ها سناریوهای واکنش سریع طراحی شود، در اداره کل مدیریت بحران و پدافند غیرعامل، موضوع HSE جایگاه ویژه پیدا کرده است.

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار اصفهان با تاکید بر اینکه یکی از نیازهای مهم پروژه‌ها مستندسازی و انتشار تجربیات HSE و پدافند غیرعامل است، گفت: تجربه اصفهان در حوزه ایمنی ساخت مترو، یک الگوی موفق و قابل ارائه در سطح ملی است، تبدیل این تجربه به یک مستندواره تخصصی می‌تواند برای سایر شهرها و پروژه‌های کشور بسیار ارزشمند باشد.

کد خبر 931962

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.